آپدیت

جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۵۵ علوم هفتم

55

در این نوشته با جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۵۵ علوم هفتم همراه شما هستیم.

جواب صفحه ۵۵ علوم هفتم

چگونه رزمندگان به منظور عبور از عرض رودخانۀ اروند از پدیده جزر و مد استفاده می‌کردند؟

رزمندگان ایرانی در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (جنگ ایران و عراق) به ویژه در عملیات‌های مهمی مانند عملیات والفجر ۸ برای عبور از عرض رودخانه اروند از پدیده جزر و مد بهره‌برداری هوشمندانه‌ای داشتند. رودخانه اروند رود یکی از عریض‌ترین و سریع‌ترین رودخانه‌های ایران است و به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش تحت تأثیر جزر و مد خلیج فارس قرار دارد، که به طور روزانه سطح آب آن به شدت تغییر می‌کند.

نحوه استفاده رزمندگان از پدیده جزر و مد:

زمان‌بندی دقیق عملیات با جزر و مد: رزمندگان برای عبور از اروند به دقت زمان‌بندی عملیات را با پدیده جزر و مد هماهنگ می‌کردند. در زمان جزر، که سطح آب پایین می‌آید و جریان آب آرام‌تر می‌شود، شرایط برای عبور آسان‌تر می‌شد. آن‌ها تلاش می‌کردند در این زمان از آب عبور کنند، چرا که در هنگام مد، سطح آب بالا می‌آمد و جریان رودخانه شدیدتر و خطرناک‌تر بود.

استفاده از آرامش نسبی جریان آب در جزر: جزر باعث کاهش سرعت جریان آب می‌شد و این به رزمندگان اجازه می‌داد تا با قایق‌ها یا حتی تجهیزات شناور ساده‌تر مانند پل‌های موقت، راحت‌تر از عرض رودخانه عبور کنند. در غیر این صورت، جریان شدید رودخانه می‌توانست مانع حرکت نیروها و تجهیزات شود و عملیات را به خطر بیاندازد.

پنهان‌کاری و غافلگیری دشمن: با استفاده از جزر و کاهش سطح آب، رزمندگان توانستند در شرایطی که دید دشمن به دلیل وضعیت جغرافیایی و تاریکی شب محدودتر بود، به صورت مخفیانه و غافلگیرانه از رودخانه عبور کنند. این امر نقش مهمی در موفقیت عملیات‌ها داشت، چرا که عبور در زمان‌های عادی و در سطح بالای آب ممکن بود دشمن را از حرکت نیروها آگاه کند.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 1 رای

+ارسال دیدگاه