در این نوشته با جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 29 علوم نهم همراه شما هستیم.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 29 علوم نهم

در یک فعالیت گروهی درباره کاربردهای نفت خام اطلاعاتی را جمع آوری کنید و نتیجه را به صورت پرده نگار به کلاس گزارش کنید.

جواب خلاصه: کاربرد نفت خام:
الف) تامین انرژی = انرژی گرمایی برای منازل و… – انرژی مکانیکی برای صنایع – انرژی حرکتی برای ماشین‌ها – انرژی الکتریکی برای منازل و…


ب) فرآورده‌های سودمند = فرآورده‌های صنعت پلاستیک – فرآورده‌های دارویی – فرآورده‌های بهداشتی – فرآورده‌های نساجی وپوشاک – کودهای شیمیایی

استفاده از نفت خام در کشاورزی

تولید آمونیاک یکی از کاربردهای نفت خام بوده که بسیار مهم است. از آمونیاک برای تولید نیتروژن کودهای شیمیایی استفاده می شود.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 29 علوم نهم
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 29 علوم نهم

نفت خام در پلاستیک سازی

پلاستیک یک کالای پر مصرف در زندگی مدرن امروزی است. انواع پلاستیک مثل نایلون، مانیتور کامپیوتر و فوم پلی استایرن از جمله محصولات جدایی ناپذیر از پلاستیک هستند. 

استفاده از نفت خام در لاستیک چرخ ها

تمامی لاستیک ها تا قبل از سال ۱۹۱۰ از کشپارهای طبیعی که از گیاهان به دست می آمد، تولید می شدند. احتیاج به لاستیک های مصنوعی تا قبل از جنگ جهانی دوم کم بود ولی بعد از آن با تحریم شدن لاستیک طبیعی آمریکای جنوبی احتیاج به لاستیک مصنوعی خیلی زیاد شد و تولید آن آغاز شد. لاستیک از بوتادین ساخته می شود.

کاربرد نفت خام در داروسازی

از دیگر کاربردهای نفت خام در صنعت داروسازی است. وازلین و روغن معدنی از محصولات دارویی ساخته شده از نفت خام هستند. همچنین قطران، داروی داء الصدف و شوره سر به واسطه نفت خام تهیه می گردند. بیشتر دارو ها دارای مولکول های طبیعی و پیچیده هستند که بنیانشان را از مولکول های کوچکتر طبیعی دریافت می کنند. بیشتر این مولکول ها از محصولات جانبی نفت خام تولید می شوند.

 نفت خام در تولیدات رنگ و مواد شوینده

نفت خام ابتدا پالایش شده و به بنزین، تولوئین، زیلین و دیگر مواد تبدیل می شود. اینگونه است که این مواد خام برای تولید برخی محصولات مثل رنگ و مواد شوینده مصنوعی و انواع پارچه مورد استفاده قرار می گیرند. از بنزین و تولوئین برای ساخت پلی اورتان استفاده می شود، از پلی اورتان ها برای تولید سورفاکتانت ها ، روغن ها و چوب لاک استفاده می گردد. همچنین عناصر اسید سولفوریک از سولفور خارج شده از نفت خام تولید می گردد.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 29 علوم نهم
جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 29 علوم نهم

کاربرد نفت خام در حمل و نقل

از مهمترین کاربردهای نفت خام سیستم حمل و نقل است. تمامی سیستم حمل و نقل در کل جهان به نفت بستگی دارد. نفت خام در حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی تاثیرات زیادی داشته و باعث پیشرفت آنها شده است. بنزین و گازوئیل پالایش شده از نفت خام منبع اصلی انرژی تمام وسایل نقلیه مدرن می باشند.

نفت خام و انرژی صنعتی

همانطور که مشخص است مهمترین و یکی از منابع اصلی انرژی در صنعت نفت می باشد. دیزل و گازوئیل استخراج شده از نفت همچنین در توربین های گازی تولید برق کاربرد دارند.

کاربرد نفت خام در سیستم های گرمایشی و نور افکنی

از نفت های سنگین در فروشگاه ها، ادارات و منازل برای واحد های گرمایشی استفاده می گردد. بعلاوه از نفت برای تولید انرژی صنعتی و خانگی مورد نیاز استفاده می شود. از نفت های سبک مثل نفت سفید در حال حاضر هم در منازل استفاده می شود.

تولید مواد روغنی با استفاده از نفت خام

مواد و محصولات روغنی در تمامی ماشین ها و بخصوص ماشین های استفاده شده در حمل و نقل و صنایع کاربرد ویژه و حیاتی دارند. تمامی روغن ها و گریس های مورد استفاده از مشتقات نفت خام هستند. همانطور که می دانیم تمامی خودرو ها و دستگاهها ی کارخانه ها و ادارات وابسته به مواد روغنی هستند و عملکرد ان ها بدون این مواد با مشکل مواجه شده و توقف پیدا خواهد کرد.

گام به گام قسمت های دیگر درس به دنبال محیطی بهتر برای زندگی

برچسب شده در: