در این نوشته با جواب درمیان تارنماها صفحه 5 شیمی یازدهم همراه شما هستیم.

جواب درمیان تارنماها صفحه 5 شیمی یازدهم

با مراجعه به منابع اینترنتی معتبر دربارۀ میزان مصرف منابع شیمیایی گوناگون در جهان اطلاعاتی را جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

هزاران سال است که انسان از مواد طبیعی گوناگون مانند چوب، سنگ، برخی از فلزها، پوست جانوران، پشم و ابریشم استفاده می‌کند. اما در صد سال گذشته با رشد چشمگیر جمعیت و گسترش و پیشرفت دانش و تکنولوژی، میزان بهره‌وری از منابع طبیعی به بالاترین سطح خود رسیده است.

بسیاری از منابع به طور یکنواخت در سراسر جهان توزیع نشده‌اند و هیچ رابطه‌ای هم میان این منابع و وسعت یک سرزمین و جمعیت آن وجود ندارد.

به عنوان مثال کشور آفریقای جنوبی که تنها 0/8 درصد جمعیت و مساحت کره زمین را تشکیل می‌دهد، 68% کروم، 51% طلا، 34% الماس موجود در جهان را در خود جای داده است. یکنواخت نبودن پراکندگی منابع معدنی در جهان، عامل پیدایش تجارت جهانی است.

زیرا کشورهایی که برخی منابع را ندارند آنها را از کشورهای دارای این منابع خریداری می‌کنند. بنابراین بین کشورهای مختلف صادرات و واردت انواع صورت می‌گیرد. بخش عمده‌ای از منابع شیمیایی مورد نیاز انسان از پوسته زمین تأمین می‌شود. 
میزان تولید مواد شیمیایی در سال 2016 به روند صعودی خود ادامه داده است و به میزان 1/3 درصد رشد کرده است.

روند بهبود رکود اقتصادی سال 2008 باعث افزایش تقاضا برای اتومبیل، مواد شیمیایی ساختمانی و تجهیزات تجاری شده است. همچنین با افزایش دسترسی مردم به تسهیلات ارزان قیمت، تقاضا برای انواع خودروهای سبک نیز افزایش یافته است. بنابراین، مواد شیمیایی پایه، لاستیک مصنوعی و مواد شیمیایی تخصصی، درصدر فهرست محصولات پرفروش قرار می‌گیرند.

شرکت‌های تولید کننده مواد شیمیایی ممکن است با کاهش قیمت برخی از محصولات مواجه شوند، «اما حتی با وجود پایین بودن قیمت نفت، صنعت تولید مواد شیمیایی هنوز هم جایگاه رقابتی قابل قبولی خواهد داشت، زیرا هزینه خوراک یعنی گاز طبیعی نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.»

قیمت پایین محصولات کشاورزی نیز مانند نفت و گاز تقاضا برای محصولات شیمیایی کشاورزی را کاهش داده است، اما پیش‌بینی می‌شود که با افزایش قیمت محصولات کشاورزی این بخش از تقاضا نیز رشد کند.

رشد (درصد)
سال۲۰۱۴۲۰۱۵۲۰۱۶
تولید ناخالص داخلی141/92/0
تولید2/12/02/0
تولید مواد شیمیایی (شامل محصولات دارویی)۴/۱۳/۰۲/۰
تولید مواد شیمیایی (به جز محصولات دارویی)0/60/51/0
محصولات دارویی8/65/03/5
جواب درمیان تارنماها صفحه 5 شیمی یازدهم

سایر صفحات گام به گام قسمت هدایای زمینی شیمی یازدهم