در این نوشته با جواب صفحه 137 علوم هفتم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 137 علوم هفتم

جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه 137 علوم هفتم

به جز کلیه و شش از پوست نیز به عنوان اندام دفعی نام می‌برند. در این مورد اطلاعاتی را جمع‌آوری، و گزارش آن را در کلاس ارائه کنید.

پوست بدن یک اندام دفعی به شمار می‌آید و می‌تواند آب، نمک، چربی و بعضی از یون‌های اضافی را از بدن دفع کند. ترکیبات موجود در ترشحات ناشی از تعریق بدن عبارتند از: اوره، اسید اوریک، سدیم، مواد معدنی و باکتری‌های غیرفعال که به دلیل عوارضی که برای بدن دارند، از طریق پوست دفع می‌شوند. بدن به طور دائم در حال عرق کردن است. عرق کردن اصلی‌ترین روش بدن برای حذف گرمای اضافی است. میزان عرق در بدن به شدت هیجان یا کار عضلانی بستگی دارد. از بین رفتن سموم بدن از طریق غدد عرق انجام می‌شود. زمانی که بدن تحت تاثیر گرما و هیجان قرار می‌گیرد، این غدد فعال می‌شوند و عرق از بدن دفع می‌شود.
در بدن دو نوع غده عرقی وجود دارد:

1) نوع اول غددی هستند که تعداد آنها زیادتر از نوع دیگر است و در سرتاسر بدن، خصوصا کف دست‌ها، کف پاها و پیشانی وجود دارند. از نظر اندازه کوچک‌تر از نوع دوم هستند و بر خلاف آن‌ها، از زمان تولد فعال هستند و ترکیب مواد موجود در عرق آن‌ها بر خلاف غدد نوع دوم، فاقد پروتئین و اسید چرب است.

2) گروه دوم غدد عرقی، درصد کمتری از غدد عرقی بدن را شامل می‌شود و به نقاط مشخص از بدن محدود است. غدد عرقی زیر بغل از این نوع است. بنابراین، بدن دو نوع عرق تولید می‌کند: نوع اول عرق بی‌رنگ و بی‌بویی است و روی پوست تمام بدن ترشح می‌شود و نقش حیاتی تنظیم دمای بدن، را خصوصا زمانی که تحرک بدن زیاد است، به عهده دارد نوع دوم، که مایعی غلیظ‌تر است و از غدد نواحی زیر بغل، کشاله‌ٔ ران و دست و پا ترشح می‌شود.

جواب فکر کنید صفحه 137 علوم هفتم

الف) بدن ما به چه صورت هایی آب را دفع می کند؟

ادرار ، عرق کردن روی پوست ، همراه مدفوع از طریق روده بزرگ ، از طریق تنفس

ب) تأمین آب مورد نیاز بدن به چه صورت هایی انجام می شود؟

غذاهای آبدار ، نوشیدن مایعات ، تولید آب درون سلول ها به کمک واکنش تنفس سلولی

پ) آیا میزان آب مصرفی شما همیشه یکسان است؟

خیر- میزان آب مصرفی به عوامل مختلفی از جمله سن، فعالیت بدنی، آب و هوای محیط حالت سلامتی و بیماری و نوع غذاهای مصرفی بستگی دارد. حرارت زیاد، آب و هوای خشک و فعالیت شدید بدنی باعث افزایش دفع آب از طریق پوست و شش‌ها می‌شود. همچنین اسهال و سایر بیماری روده ای دفع آب را به مقدار زیاد افزایش می‌دهند. بنابراین بدن برای جبران آب از دست رفته به مقادیر متفاوتی آب نیاز دارد.

جواب گفت و گو کنید صفحه 137 علوم هفتم

گفته می شود نگهداشتن ادرار به مدت زیاد در مثانه ممکن است باعث سنگ مثانه شود. در این باره در گروه خود گفت وگو، و نتایج را به کلاس ارائه کنید.

یکی از علت های سنگ مثانه نگه داشتن ادرار در مثانه است  زیرا با انباشته شدن و ماندن ادراردر مثانه املاح موجود در آن در دیواره  مثانه رسوب می کند و تبدیل به سنگ مثانه می شود .

پاسخی دیگر:نگه داشتن ادرار به مدت طولانی ممکن است باعث رسوب بعضی مواد مانند آهک و… در مثانه شود که همان سنگ مثانه است. سنگ مثانه یکی از انواع سنگ‌های ادراری است که در مثانه تشکیل می‌شود و یا سنگ‌هایی است که از کلیه خارج شده و وارد مثانه می‌شود.

علائم سنگ مثانه: درد و فشار در شکم – ادرار تیره رنگ – وجود خون در ادرار – مشکل در دفع ادرار – تکرار ادرار – احساس فوریت در ادرار کردن – درد و سوزش در آلت تناسلی و عفونت ادراری که ممکن است سبب تب و لرز و درد پهلوها شود.

برچسب شده در: