جواب صفحه ۱۴ فارسی پنجم
در این نوشته با جواب صفحه ۱۴ فارسی پنجم همراه شما هستیم.
جواب صفحه ۱۴ فارسی پنجم
جواب درک مطلب صفحه ۱۴ فارسی پنجم
۱- چه راههایی برای شناخت بهتر این عالم، وجود دارد؟
مطالعه در طبیعت و تامل درباره چیزهایی که هر روز می بینیم و از کنارشان می گذریم، پرسش از هر چیز و جست و جو برای یافتن پاسخ آن، راه های مناسبی برای شناخت عالم است.
۲- علف سبز و لطیفی را که در میان سنگلاخ روییده است با چشمهی روانی که از دل کوه میجوشد، مقایسه کنید. شباهتها و تفاوتهای آنها را بگویید.
تفاوت ها: الف)علف سبز، لطیف و شکننده است و پژمرده می شود ولی چشمه این طور نیست.
ب) آب چشمه جاری و روان است ولی علف ساکن است.
شباهت ها: الف)هردو از میان سنگلاخ ها و سنگ ها بیرون آمده اند.
ب)هردو از نعمت های زیبای خداوند هستند
۳- منظور از آفریدههای ساکت خدا چیست؟
منظور آفریده های بی صدا ( صدای تاریکی شب، صدای روشنایی روز و…) یا کم صدای (صدای حشره ها، صدای ماهی های تالاب و…) خداوند است. در واقع آفریده هایی که صدای آن چنانی ندارند.
۴- چرا عنوان «تماشاخانه» برای این درس انتخاب شده است؟ شما چه عنوانی را برای این درس پیشنهاد می کنید؟
چون هر یک از پدیده های عالم تماشاگهی برای دیدن زیبایی های آفرینش هستند. در واقع عالم تماشاخانه شگفتی های آفرینش است – نشانه های زیبای خدا
جواب واژه آموزی صفحه ۱۴ فارسی پنجم
به واژههای زیر و رابطه های آنها با یکدیگر، توجّه کنید.
زشت ↔ زیبا
گل ↔ خار
خوب ↔ بد
بالا ↔ پایین
با دقّت به خوب و بدِ حرفهای دوستم، گوش می کردم.
ما می توانیم گل را با خار مقایسه کنیم.
سنجاقک، بالا و پایین می پرید.
از معنی واژهها، می فهمیم که این کلمات، مفهوم مخالف هم یا ضدّ هم را بیان می کنند. این گونه واژهها را «مخالف یا متضاد» می نامیم.
اکنون با توجّه به آموختههای بالا، نمونههای زیر را کامل کنید.
کوتاه ↔ بلند
تاریک ↔ روشن
گرما ↔ سرما
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.