در این نوشته با جواب صفحه 30 نگارش ششم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 30 نگارش ششم

جواب نگارش صفحه 30 نگارش ششم

1. به عنوان یک ایرانی به نظرتان برای حفظ و پاسداری از زبان ملّی چه باید کرد؟ در یک بند بنویسید.

جواب اول :به کار نبردن واژه های معادل زبان فارسی از سایر زبان ها. کاربرد صحیح واژه ها و عبارات و خارج نکردن واژه ها از شکل صحیح و ادبی آن ها عبارات را عامیانه به کار نبریم.

جواب دوم: برای حفظ و پاسداری از زبان ملی، بهترین راه این است که در زندگی روزمره خود از زبان فارسی استفاده کنیم و در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی به کاربردن زبان ملی توجه کنیم. همچنین، می‌توانیم با خواندن و نوشتن کتاب‌ها و مقالات به فارسی، و حضور در برنامه‌های فرهنگی و هنری که از زبان فارسی استفاده می‌کنند، زبان ملی را پاسداری کنیم. حداقل امکان از به کار بردن کلمات بیگانه خودداری کنیم.

2. با استفاده از واژه های زیر، یک بند درباره ی زبان مادری خود بنویسید.

بزرگی و عظمت، شکوه و شوکت، سربلندی و اعتبار

پاسخ: زبان فارسی ترکیبی از شکوه و شوکت تاریخ پر بار ایرانیان است تاریخی که با عظمت و بزرگی ایرانیان گره خورده. زبانی که سرشار از آواهای دلنشین و نغمه های مهربانی است . ما باید برای سربلندی و اعتبار این زبان تلاش کنیم و آن را تا همیشه تاریخ زنده نگه داریم.

جواب کارگاه نویسندگی صفحه 30 نگارش ششم

1. عبارت زیر را با جمله ای کوتاه تر، بیان کنید.

الف) من هم مانند شما موجودی زنده هستم و زندگی من، فراز و فرود ها و داستانی طولانی دارد.

زندگی من هم مثل همگن فراز و فرود دارد.

ب) سحرگاهان خورشید از پشت افق، یعنی آنجا که دریا به آسمان می پیوندد، پدیدار می شود و چهره ی خود را به جهانیان نشان می دهد.

سحرگاهان خورشید از پشت افق، طلوع می کند.

2. داستان کوتاهی از زبان خطّ فارسی بنویسید و شیوه ی تغییر و تحوّل را از زبان خط، شرح دهید.

(کلمات متضاد مانند فراز و فرود – شکست و پیروزی را در داستان به کار ببرید.)

پاسخ: چند وقت پیش برای خرید کتابی به یکی از کتاب فروشی های سطح شهر رفتم، به زحمت زیادی کتاب مورد نیازم را پیدا کردم، زمانی که وجه کتاب را به کتاب فروش که مرد میان سالی بود پرداخت کردم به رسم تشکّر با گفتن کلمه «مرسی» از وی خداحافظی کردم. او از شنید این حرف بسیار ناراحت شد، خطاب به من گفت پسرم میدانی خط و زبان فارسی در گذر زمان چه فراز و فرودها و تغییر و تحوّلاتی را به خود دیده است و چه تلاش هایی برای حفظ و حراست از آن صورت گرفته است تا تمدّن ایرانی زنده بماند و امروزه بدین شکل به دست ما رسیده است، سالیان سال پیش، مردم برای رساندن منظور خویش با تصویر نگاری روی سنگ ها و دیوارها که نمونه هایی از آن هنوز وجود دارد، استفاده می کردند.

به تدریج خط میخی اختراع شد و با گذشت زمان به اشکال گوناگون در آمد که امروزه مردم جهان از آن استفاده می کنند پس بیاییم زبان و تمدّن خویش را پاس بداریم و از نفوز واژه های خارجی به درون زبان خودمان جلوگیری کنیم. من از شنیدن حرف های مرد کتاب فروش از کرده خود پشیمان شده بودم و تصمیم گرفتم دیگر از کلمات بیگانه استفاده نکنم.

3. جدول زیر را کامل کنید.

قبلا درباره ی زبان فارسی می دانستم که دارای سابقه ی طولانی و پرباری در میان سایر زبان هاست .

اکنون یاد گرفتم که این میراث با ارزش را به شکل صحیح آن حفظ کنم و به آیندگان انتقال دهم .

پس تلاش می کنم درباره زبان مادری ام مطالعات دقیق تری داشته باشم و در کاربرد صحیح واژگان کوشا باشم .

زبان فارسی را دوست دارم چون این زبان بزرگانی دارد که باعث افتخار و سربلندی من در بین جهانیان است

گام به گام قسمت های دیگر درس داستان من و شما

برچسب شده در: