در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 18 تاریخ دوازدهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 18 تاریخ دوازدهم

بررسی شواهد و مدارک
نادرشاه از ابتدای حکومت تلاش می‌کرد اختلافات مذهبی میان دو کشور ایران و عثمانی را حل کند. آخرین و مهم‌ترین اقدام او، برپایی شورای نجف در 1155 ق/ 1743 م با شرکت 70 تن از علمای شیعی و سنی ایران و مناطق هم‌جوار بود. در این شورا پس از مباحث گسترده سرانجام بیانیه‌ای تنظیم شد که مواد مهم آن چنین بوده است:
«اولاً آنکه اهل ایران از عقاید سالفه و سَبّ و رَفْض نُکُول و مذهب جعفری را که از مذاهب حقه است قبول نموده و قضات و علما و افندیان کرام روم اذعان کرده و آن را خامس مذاهب شمارند.
دوم اینکه چون در کعبۀ معظمه ارکان اربعۀ مسجدالحرام به ائمه و مذاهب اربعه تعلق دارد، ائمۀ مذهب جعفری در رکن شافعی با ایشان شریک بوده بعد از ایشان علی‌حده با امام خود به آیین جعفری نماز گزارند …» (میرزا مهدی استرآبادی، جهانگشای نادری، ص 391).
متن نقل شده از میرزا مهدی استرآبادی را به فارسی روان برگردانید.
اول آنکه ایرانیان از عقاید گذشته خود و لعن و نفرین خلفای سه‌گانه دست بردارند و مذهب جعفری را که از مذاهب راستین است برگزینند و علما و حاکمان عثمانی هم آن را به رسمیت بشناسند و رکن پنجم مذهب بشمارند.
دوم اینکه در کعبه معظم که ارکان چهارگانهٔ آن به ائمه و مذاهب اهل سنت تعلق دارد، ائمه مذهب جعفری نیز در یک رکن (شافعی) با ایشان شریک شوند و بعد از ایشان جداگانه به آیین  جعفری نماز گزارند.

1- هدف نادر از برپایی شورای نجف چه بود؟
ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی و رفع اختلافات طولانی و کنار نهادن جنگ و دشمنی بین ایران و عثمانی.

2- به نظر شما آیا این اقدام نادرشاه در آن زمان درست بوده است؟
هدف نادر مبنی بر لزوم وحدت بین مسلمانان و مذاهب اسلامی در راستای رفع اختلافات با عثمانی سیاست درستی بوده است.