جواب فعالیت صفحه ۲۷ تاریخ یازدهم انسانی

در این نوشته با جواب فعالیت صفحه ۲۷ تاریخ یازدهم انسانی همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه ۲۷ تاریخ یازدهم انسانی

جست وجو و بررسی شواهد و مدارک

»تأمل در فهرست مسلمانان نخستین نشان می دهد که بیشتر آنان شامل دو گروه می شدند: یک گروه جوانان متعلق به خاندان بانفوذ و اشرافی قریش و گروه دیگر فقیران و مستضعفان مکه بودند. طبیعی است کسانی که از چهل سال بالاتر بوده اند به حکم طبیعت سن، محافظه کار بوده اند و به زمان گذشته تعلق داشته اند و دست کشیدن و روی گردانیدن ایشان از دین و سنت آباء و اجداد، کاری سخت و دشوار بوده است؛ برخلاف جوانان که ذهن و قلبشان بیشتر و بهتر مستعد پذیرفتن افکار و عقاید جدید بوده است. این معنا در همه ی انقالب های فکری و دینی و اجتماعی کم و بیش صادق است.

اما مستضعفان وضع دیگری داشته اند. مقصود از مستضعفان در مکه ی آن روز، کسانی بودند که برده و یا آزاد کرده به شمار می رفتند. دسته ی دیگر از مستضعفان افرادی بودند که به مناسبتی از قوم و قبیله ی خود جدا شده و در مکه زندگی می کردند. اینان ناچار بودند برای حفظ جان و مال خود تحت حمایت یکی از اشراف یا طایفه ها و قبیله های آن شهر قرار گیرند و موقعیت و منزلت اجتماعی پایین تری داشتند. عمّار بن یاسر،مادرش سُمیّه، بِلال بن رَباح، ابوذر غِفاری و… از جمله ی نخستین مستضعفانی بودند که اسلام آوردند» (زریاب خویی،سیره ی رسول الله، ص ۱۷۷_۱۲۸؛ با اندکی تخلیص)

الف) به نظر شما، آیا دیدگاه نویسنده برای پیشگامی جوانان در پذیرش دعوت رسول خدا، قابل پذیرش است؟ چرا؟

بله چون آنهایی که پیرتر هستند بر اعتقادات اشتباه خود مسرتر هستند اما جوانان آمادگی و علاقه بیشتری به شنیدن موارد جدید دارند.

ب) دلیل و استدلال شما برای پیشتازی فقیران و مستضعفان در اسلام آوردن چیست؟

دلیل اصلی آن اینست که همه انسان ها در مقابل دین برابرند و ثروت تأثیری بر برتری ندارند و چون در گذشته ثروتمندان مهمتر بودند با آمدن اسلام همگی برابر شدند و فقیران هم سطح مابقی قرار گرفتند.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

0 از 0 رای

+ارسال دیدگاه