در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 45 جغرافیا دوازدهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 45 جغرافیا دوازدهم

1- فکر کنید و با یک مثال توضیح دهید که تنگه‌ها و کانال‌ها چگونه ممکن است به ابزار سیاسی برای یک کشور تبدیل شوند.
به عنوان مثال تنگهٔ هرمز آبراهی است بین استان هرمزگان ایران و استان مسندم عمان که دریای عمان را به خلیج فارس متصل می‌کند و یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتی‌رانی در جهان به شمار می‌آید.

2- چرا حمل و نقل اساساً یک موضوع جغرافیایی است؟ توضیح دهید.
چون حمل‌ونقل در با جابه‌جایی در پهنهٔ مکان و فضای جغرافیایی سروکار دارد و هدف حمل‌و نقل ارتباط دادن مکان‌ها و نواحی با یکدیگر است.

3- -کدام اختراعات و اکتشافات، حمل و نقل را در دور‌ه‌های مختلف زمانی متحول کرده‌اند؟
در قرن نوزدهم اختراع لوکوموتیو‌های مجهز به موتور بخار، در قرن بیستم تولید و اختراع اتومبیل در طی جنگ جهانی دوم، اولین هواپیمای جت و به دنبال آن هواپیماهای مسافربری و هواپیماهای بوئینگ، امروزه کشتی‌های کانتینری و نفتکش، هواپیمای ایرباس، قطارهای تندرو و … .

اختراع چرخ بزرگترین تحول در سیستم حمل ونقل محسوب می شود.

اختراع قطار در اوایل قرن نوزدهم

قایق های پارویی وکشتی ها

قرن بیستم اختراع اتومبیل

1945 اختراع هواپیما سیستم حمل ونقل را سرعت بخشید.

4- به نظر شما تحریم حمل و نقل دریایی کشورهایی مانند فلسطین (غزه) و یمن چه تأثیری بر زندگی روزانه مردم این کشورها می گذارد؟

پوشش بیمه‌های بین‌المللی دراین بخش با مشکلات بسیاری همراه می شود. درصورت بروز حادثه برای کشتی‌ها، شرکت‌های بیمه‌ای موظف به‌پرداخت هزینه‌های بسیاری هستند کشتی‌های خارجی نیز به‌دلیل نبود پوشش بیمه‌ای ترجیح می‌دهند عبور از آب‌های آن مناطق را فاکتور بگیرند و از مسیرهای جایگزین استفاده کنند. حجم مبادلات بازرگانی خارجی درحوزه واردات و ترانزیت کاهش می یابد که در نتیجه به اقتصاد آن کشور آسیب می زند. همچنین باعث تعدیل نیرو در جای جای صنعت حمل و نقل دریایی همان کشور می شود.