در این نوشته با جواب گفت و گو در کلاس صفحه 56 اقتصاد دهم همراه شما هستیم.

جواب گفت و گو در کلاس صفحه 56 اقتصاد دهم

1- به نظر شما چرا آقای محمدی باید به دولت مالیات بدهد؟

همان‌طور که می‌دانید دولت به‌عنوان متولی اصلی قدرت در یک کشور وظیفه تامین امنیت، تولید کالاهای عمومی مثل پارک، ایجاد راه‌ها، ایجاد ثبات و نظم در بازارها و… را برعهده دارد. دولت نیز همانند هر بنگاه دیگری در اقتصاد برای انجام این امور نیازمند وجود منابع مالی یا درآمدهای قابل اتکا است. بخشی از این درآمدها از منابعی که در اختیار خود دولت است فراهم می‌شود؛ اما این منابع نمی‌تواند جوابگوی حجم بالای هزینه‌های دولت باشد.

یکی از منابع مهم درآمدی دولت‌ها اخذ مالیات از مردم است. مالیات در حقیقت بخشی از درآمدهای افراد جامعه یا سود فعالیت‌های اقتصادی است که به‌صورت اجباری و بلاعوض در اختیار دولت قرار می‌گیرد. دولت موظف است این درآمدها را برای بهره‌وری بهتر از منابع موجود و ایجاد بستری مناسب برای بهبود امکانات و شرایط لازم، در فعالیت‌های مختلف اقتصادی صرف کند. تصمیمات دولت به دلیل انسجام بالا و دید کلانی که نسبت به جامعه دارد بهتر از رفتار فردی مردم می‌تواند این امر را محقق کند. به این دلیل که آقای محمدی یک فعال اقتصادی است، باید به دولت مالیات بدهد.

2- به نظر شما دولت با چه انگیزه ای باید وارد بازی میان عرضه کننده و تقاضا کننده شود؟ این کار برای او چه نفعی دارد؟

باید به گونه ای وارد بازی میان عرضه کننده و تقاضا کننده بشود که مابین عرضه کننده ها برای علاقه مند کردن تقاضا کنندگان به کالای تولیدیشان رقابت بوجود بیاید. این کار باعث ایجاد گردش مالی می شود که در نهایت به ایجاد رشد اقتصادی می شود.

برچسب شده در: