در این نوشته با جواب گفت و گو کنید صفحه 12 علوم نهم همراه شما هستیم.

جواب گفت و گو کنید صفحه 12 علوم نهم

با توجه به آنچه در این فصل درباره مواد محیط زندگی خود آموخته اید درباره نقش مواد در زندگی و مسئولیت هر یک از انسان ها در قبال آن ها، گفت و گو کنید.

جواب اول:برای جابجایی مواد و اقلام خریداری شده از ساک یا کیسه های پارچه ای استفاده کنیم تا پلاستیک کمتری مصرف شود. چند نکته: بیشتر اتم ها (در گروه اصلی جدول تناوبی) تمایل دارند که الکترون های لایه آخر آنها هشتایی بشود (مانند گازهای نجیب گروه ۱۸) به همین دلیل با مواد دیگر واکنش شیمیایی می دهند.

نکته: در جدول تناوبی عنصرها در فلزات عموما از بالا به پایین واکنش پذیری افزایش می یابد مثلا در گروه ۱ واکنش پذیری لیتیم (Li) < سدیم (Na) < پتاسیم (K) است.

جواب دوم: مواد و وسایل مورد نیاز زندگی ما انسان­‌ها از مواد اولیه‌­ای است که از زمین به دست می­‌آوریم و چون میزان این مواد اولیه محدود می‌باشند پس باید این مواد اولیه به صورت بهینه استخراج و از آن­ها استفاده کنیم پس باید عمر مواد ساخته شده را بالا ببریم و به گونه­‌ای وسایل مورد نیاز خود را بسازیم که پس از مصرف دوباره قابل بازیافت یا قابل تجزیه و برگشت به زمین باشند و یا دوباره به چرخه تولید و مصرف بپیوندند و در مصرف مواد اولیه زمین هم صرفه‌جویی کنیم.

جواب سوم: مواد مختلف از جمله پلاستیک، شیشه، فلزات و مواد شیمیایی در زندگی ما نقش مهمی دارند. اما، استفاده بی‌رویه و نابه‌جا از این مواد، می‌تواند برای محیط زیست و انسان‌ها خطرات جدی ایجاد کند. برای نمونه، پلاستیک‌های یکبار مصرف در بسیاری از موارد باعث آلودگی زیست محیطی شده‌اند و دریافته شده است که می‌توانند به صورت نانوذرات در دریاها، آب‌های زیرزمینی و حتی در موجودات جاندار زندگی کنند.

گام به گام قسمت های دیگر مواد و نقش آن ها در زندگی

برچسب شده در: