آپدیت

جواب گفت و گو کنید صفحه ۴۰ علوم هشتم

40

در این نوشته با جواب گفت و گو کنید صفحه ۴۰ علوم هشتم همراه شما هستیم.

جواب صفحه ۴۰ علوم هشتم

دربارهٔ انواع مزهٔ اصلی و اینکه در کجای زبان بهتر احساس می‌شوند با هم کلاسی‌های خود گفت‌وگو و نتیجهٔ بحث را به‌صورت گزارش ارائه کنید.

مزه‌های اصلی:

شیرینی: نوک زبان

شوری: کناره‌های زبان به طرف جلو

ترشی: کناره‌های زبان به طرف عقب

تلخی: عقب زبان

جواب گفت و گو کنید صفحه 40 علوم هشتم
جواب گفت و گو کنید صفحه ۴۰ علوم هشتم

وجود گیرنده های متفاوت در پوست به سالم ماندن بدن ما کمک می کند. درباره نقش هر یک از گیرنده ها در سالم ماندن بدن با همکلاسی های خود گفت و گو کنید.

پوست به عنوان بزرگ‌ترین اندام بدن، نقش بسیار مهمی در حفاظت و حفظ سلامت بدن دارد. یکی از ویژگی‌های کلیدی پوست وجود گیرنده‌های حسی مختلف است که اطلاعات حیاتی از محیط پیرامون را به مغز منتقل می‌کنند. این گیرنده‌ها کمک می‌کنند تا بدن به تهدیدات یا تغییرات محیطی واکنش نشان دهد. در گفت‌وگو با همکلاسی‌ها می‌توانید به نقش هر یک از این گیرنده‌ها در حفظ سلامت بدن اشاره کنید.

۱. گیرنده‌های درد (نوسیسپتور‌ها)

  • نقش: نوسیسپتورها (Nociceptors) گیرنده‌هایی هستند که به آسیب‌های بالقوه‌ای که می‌توانند به بدن آسیب بزنند، واکنش نشان می‌دهند. این گیرنده‌ها با تشخیص آسیب‌های فیزیکی یا شیمیایی، حس درد را به مغز ارسال می‌کنند.
  • اهمیت: درد یک مکانیسم هشدار است که به فرد اطلاع می‌دهد در چه زمانی بدن در معرض خطر قرار دارد. مثلاً وقتی دستتان با یک جسم داغ برخورد می‌کند، درد فوراً شما را به واکنش وادار می‌کند تا دست خود را کنار بکشید و از سوختگی بیشتر جلوگیری کنید.

۲. گیرنده‌های دما (ترمورسپتورها)

  • نقش: ترمورسپتورها (Thermoreceptors) گیرنده‌هایی هستند که به تغییرات دما واکنش نشان می‌دهند. این گیرنده‌ها دو نوع دارند: گیرنده‌هایی که به گرما و آن‌هایی که به سرما حساس هستند.
  • اهمیت: این گیرنده‌ها به بدن کمک می‌کنند تا دماهای خطرناک (مانند سرما یا گرمای شدید) را تشخیص داده و به آن واکنش نشان دهد. مثلاً وقتی دست شما به چیزی سرد برخورد می‌کند، گیرنده‌های سرما فعال شده و شما را از خطر سرمازدگی مطلع می‌کنند.

۳. گیرنده‌های لمس (مکانورسپتورها)

  • نقش: مکانورسپتورها (Mechanoreceptors) به تحریکات مکانیکی مانند فشار، لمس و ارتعاش واکنش می‌دهند. این گیرنده‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک به نوع خاصی از فشار یا لمس حساس هستند.
  • اهمیت: گیرنده‌های لمس به ما کمک می‌کنند تا با دقت بیشتری محیط پیرامون خود را حس کنیم. آن‌ها به ما امکان تشخیص اشیاء مختلف، سطوح نرم و سخت و حتی شدت فشار را می‌دهند. به عنوان مثال، وقتی به آرامی چیزی را لمس می‌کنیم، این گیرنده‌ها به ما اطلاعات دقیق از آن شیء می‌دهند، که این موضوع در پیشگیری از صدمات ناشی از فشار زیاد یا اشتباهات حرکتی اهمیت دارد.

۴. گیرنده‌های فشار (پاسینی‌ها)

  • نقش: گیرنده‌های فشار، مانند پاسینی‌ها (Pacinian corpuscles)، به فشارهای عمیق و لرزش‌ها حساس هستند. این گیرنده‌ها در لایه‌های عمیق‌تر پوست قرار دارند و به فشارهای قوی‌تر واکنش نشان می‌دهند.
  • اهمیت: گیرنده‌های فشار به ما کمک می‌کنند تا به تغییرات فشار محیطی واکنش نشان دهیم. مثلاً وقتی چیزی سنگین روی بدن ما قرار می‌گیرد یا ما به طور ناگهانی تحت فشار قرار می‌گیریم، این گیرنده‌ها فعال می‌شوند و به بدن ما هشدار می‌دهند که نیاز به تغییر وضعیت دارد.

۵. گیرنده‌های کشش و وضعیت بدن (پروپریوسپتورها)

  • نقش: پروپریوسپتورها (Proprioceptors) در مفاصل، عضلات و تاندون‌ها قرار دارند و به وضعیت و کشش اندام‌های بدن واکنش نشان می‌دهند. این گیرنده‌ها اطلاعاتی در مورد موقعیت و حرکت اعضای بدن به مغز ارسال می‌کنند.
  • اهمیت: این گیرنده‌ها به ما کمک می‌کنند تا بدون نیاز به نگاه کردن به اعضای بدن، موقعیت و حرکت آن‌ها را تشخیص دهیم. به عنوان مثال، وقتی چشم‌های شما بسته است، می‌توانید موقعیت دست یا پای خود را حس کنید. این حس به جلوگیری از افتادن، آسیب دیدن در هنگام انجام فعالیت‌های فیزیکی یا حرکات اشتباه کمک می‌کند.

۶. گیرنده‌های خارش

  • نقش: گیرنده‌های خارش، بخشی از سیستم حسی پوست هستند که به محرک‌های شیمیایی، مانند نیش حشرات یا مواد تحریک‌کننده، واکنش نشان می‌دهند.
  • اهمیت: خارش به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل می‌کند که به ما هشدار می‌دهد که یک ماده تحریک‌کننده یا پاتوژن در تماس با پوست است. این حس باعث می‌شود ما به آن ناحیه توجه کنیم و با خاراندن یا شستشو، ماده تحریک‌کننده را از بین ببریم.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 1 رای

+ارسال دیدگاه