آپدیت

سوالات متن درس ۳ تاریخ دهم انسانی+پاسخ پرسش های نمونه

3S 1

در این نوشته با سوالات متن درس ۳ تاریخ دهم انسانی همراه شما دهمی های انسانی هستیم در ادامه می توانید جزوه پرسش و پاسخ درس سوم تاریخ پایه دهم رشته انسانی را به همراه جواب پرسش های نمونه این درس را مشاهده کنید.

سری اول سوالات متن درس ۳ تاریخ دهم

۱ – باستان شناسی چیست؟

پاسخ: باستان شناسی، علمی است که آثار باستانی و تاریخی را (به منظور شناخت فرهنگ و شیوه زندگی انسان ها و جوامع گذشته) مطالعه و بررسی می کند.

۲ – باستان شناس، چه کسی است؟

پاسخ: باستان شناس، کسی است که بر اساس آثار باقی مانده از بشر، گذشته انسان ها و جوامع انسانی و به ویژه تغییرات فرهنگی آن ها را در طول زمان، بررسی و تحلیل می نماید.

۳ – باستان شناسی چه علمی است؟

پاسخ: باستان شناسی علمی است که هدف آن، شناخت انسان و پژوهش در فرهنگ او است.

۴ – آثار باستانی و تاریخی چه آثاری هستند؟

پاسخ: به تمامی اشیا، ابزارها، بناها و مکان هایی می گویند که ساخته دست بشر و محصول اندیشه او هستند.

۵ – مکان یا مُحَوَّطه باستانی چه مکانی است؟

پاسخ: به جاهایی (مانند شهرها، غارها، گورستان ها و آرامگاه ها) که باستان شناسان در آن جا آثار باستانی و تاریخی را مطالعه و در مواردی کشف می کنند، مکان باستانی گفته می شود. (که برخی وسیع اند مثل شهر سوخته در ایران و شهر پمپئی در ایتالیا.)

۶ – اشیاء باستانی چه کاربردی دارند؟

پاسخ: این اشیاء و همچنین شیوه تدفین مردگان، معماری و مصالح آرامگاه ها، اطلاعات ارزنده ای را درباره نظام اجتماعی، باورها، فرهنگ، وضعیت اقتصادی و میزان پیشرفت های فنی مردمان و جوامع گذشته ارائه می دهند.

۷ – تپّه های باستانی چه مکان هایی هستند و چگونه به وجود آمده اند؟

پاسخ: تپّه های باستانی یکی از مکان های مهم باستان شناختی به شمار می روند. هنگامی که در دوره های زمانی مختلف مردمانی در یک مکان سکونت نمایند، به تدریج چند لایه باستانی روی هم قرار می گیرند. تاکنون شمار زیادی از این تپّه ها در ایران شناسایی و حفّاری شده اند.

۸ – مراحل کار باستان شناسان چیست؟

پاسخ: یکم، کشف و شناسایی مکان آثار باستانی تاریخی

حفّاری

استخراج

تنظیم اطّلاعات.

۹ – مکان آثار باستانی چگونه کشف می شود؟

پاسخ: الف) برخی از آثار باستانی (یا مکان های آثار باستانی، با رجوع به کتاب های تاریخی، سفرنامه ها و …، ابزارها و فناوری های جدید و پیشرفت های مانند پهپاد، رادار، عکس های هوایی، تصاویر ماهواره ای، روش های الکترومغناطیسی و … کشف شده اند.

ب) برخی از آثار باستانی به صورت اتّفاقی (کشاورزی، عمرانی، سیل و زمین لرزه) نمایان شده اند. مثل مردان نمکی زنجان که به طور تصادفی کشف شده اند.

پ) برخی از آثار باستانی با حفّاری های غیرقانونی و قاچاق (همانند تمدن جیرفت در استان کرمان) کشف شده اند!

۱۰ – نحوه ی حفّاری مکان آثار تاریخی چگونه است؟

پاسخ: حفّاری، یکی از مراحل حسّاس کار باستان شناسان به شمار می رود و نیازمند دانش، تجربه و دقت فراوان است؛ چرا که ممکن است با کوچکترین اشتباه، آسیب بزرگی به آثار و بناهای تاریخی در حال کاوش وارد شود.

۱۱ – اوّلین کارها پس از حفّاری مکان آثار باستانی چیست؟

پاسخ: پس از حفّاری و خاک برداری، نخست نقشه آن بنا را مشخص می نمایند. آنان همچنین اگر به شیئی برخورد کنند، نخست در همان وضعیت از آن عکس برداری کرده و مشخّصاتش را دقیق ثبت می کنند. سپس آن را از خاک بیرون آورده و در کارگاه یا آزمایشگاه مجهّز ادامه می دهند.

۱۲ – باستان شناسان پس از استخراج آثار باستانی، چه اطّلاعاتی را از آن ها استخراج می کنند؟

پاسخ: طبقه بندی آثار باستانی: باستان شناسان آثار یا بناهای باستانی کشف شده را به لحاظ قدمت، مواد و مصالح به کار رفته در آن ها و نیز کاربردهایی که داشته اند، مورد بررسی و مطالعه قرار می دهند.

مقایسه ی آثار برای درک سیر پیشرفت ها: علاوه بر این، باستان شناسان با مقایسه آثار و بناهای باستانی در زمان های مختلف، می کوشند تا سیر پیشرفت های فنی، هنری و فرهنگی مردمان گذشته را درک کنند.

فهم روابط جوامع و تأثیر هر جامعه بر جامعه ی دیگر: آنان همچنین از طریق مقایسه آثار و بناهای باستانیِ سرزمین ها و تمدن های گوناگون، روابط جوامع گذشته و تأثیرات فرهنگی و اقتصادی آن ها بر یکدیگر را توضیح می دهند.

۱۳ – تعیین سنِّ آثار باستانی چگونه انجام می شود؟

پاسخ: امروزه باستان شناسان برای تاریخ گذاری و تعیین سن آثار باستانی، از روش های علمی پیشرفت های مانند روش رادیو کربن و شیوه پیشرفته تری موسوم به «پتاسیم آرگون» استفاده می کنند. در این روش ها از دانش هایی مثل شیمی، فیزیک، گیاه شناسی، زمین شناسی و … کمک گرفته می شود.

۱۴ – موزه ها، چه مکانی هستند؟

پاسخ: موزه ها، مهمترین مکانِ گردآوری، نگهداری، مرمّت، مطالعه و نمایش آثار باستانی هستند.

۱۵ – ارتباط باستان شناسی و تاریخ را تشریح کنید.

پاسخ: باستان شناسی و علم تاریخ، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. از یک سو، باستان شناسان از نوشته های مورّخان برای شناسایی، کشف و مطالعه آثار و مکان های باستانی بهره می برند و از سوی دیگر نتایج کاوش های باستان شناسان، منبع ارزشمندی برای تحقیقات مورّخان به شمار می رود.

۱۶ – باستان شناسی چه کمکی به تاریخ نموده است؟

پاسخ: مطالعه و شناخت دوران بسیار طولانی پیش از تاریخ، عمدتاً مُتّکی به کاوش های باستان شناسی است. از این رو، بیشتر آگاهی و اطّلاعاتی که تاکنون درباره زندگی انسان ها و جوامع دوران پیش از تاریخ به دست آمده، حاصل تحقیقات علمی باستان شناسان است.

۱۷ – باستان شناسی چه کمکی به دوره ی پپیش از تاریخ نموده است؟

پاسخ: باستان شناسی کمک شایانی به مطالعه ی دوره تاریخی کرده است. منابع نوشتاری (مکتوب) برای شناخت کامل این دوره، مخصوصاً اوایل آن، کافی نیستند. از سوی دیگر عمده ی اطّلاعات منابع نوشتاری، مربوط به رویدادهای سیاسی و نظامی و شرح اقدامات فرمانروایان است. بنابراین، کاوش های باستان شناسی و یافته های علمی باستان شناسان به مورّخان کمک زیادی می کند که ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی مردمان و جوامع دوره تاریخی را بهتر بشناسند.

۱۸ – باستان شناسی چه ارتباطی با میراث فرهنگی دارد؟

پاسخ: باستان شناسی علاوه بر آنکه میراث فرهنگی بشر را کشف و معرفی کرده است، نقش مهمتری در مرمَّت و نگهداری این میراث گرانبها دارد.

۱۹ – موضوع و هدف علم باستان شناسی چیست؟

پاسخ: موضوع: بررسی آثار باستانی و تاریخی

هدف: شناخت فرهنگ و شیوه زندگی گذشتگان

۲۰ – چرا گورستان ها و آرامگاه ها یکی از محوطه های باستانی محسوب می شوند؟

پاسخ: اشیایی که در درون گورهای باستانی قرار دارند، روش تدفین در دوران های مختلف، معماری آرامگاه ها و مصالح به کار رفته در آن ها اطلاعات ارزنده ای درباره نظام اجتماعی، باورها، فرهنگ، وضعیت اقتصادی و میزان پیشرفت های فنی مردمان و جوامع گذشته ارائه می دهند.

۲۱ – به نظر شما چرا حفظ و مرمَّت آثار باستانی و میراث فرهنگی، وظیفه ای ملّی و جهانی است؟

پاسخ: زیرا باعث جلوگیری از نابودی و یا تخریب میراث مشترک مردم جوامع مختلف در دوران های متفاوت می شود.

۲۲ – نقش و اهمیت علم باستان شناسی را در شناخت دوره تاریخی توضیح دهید.

پاسخ: منابع نوشتاری برای شناخت کامل این دوره مخصوصا اوایل آن کافی نیستند. از سوی دیگر عمده اطلاعات منابع نوشتاری مربوط به رویدادهای سیاسی و نظامی و شرح اقدامات فرمانروایان است. یافته های باستان شناسی می تواند به کمک منابع نوشتاری بیاید و در روشن تر کردن دوره های تاریخ کمک کند.

۲۳ – باستان شناسی چیست؟

پاسخ: باستا‌ن شناسی، علمی است که آثار باستانی و تاریخی را به منظور شناخت فرهنگ و شیوه زندگی انسا‌ن‌ها و جوامع گذشته، مطالعه و بررسی می‌کند

۲۴ – باستان شناس کیست؟

پاسخ: باستان شناس، کسی است که بر اساس آثار باقی مانده از بشر، گذشته انسان‌ها و جوامع انسانی و به ویژه تغییرات فرهنگی آنها را در طول زمان، بررسی و تحلیل می‌نماید

۲۵ – به نظر برخی از صاحب نظران و هدف علم باستان شناسی چیست؟

پاسخ: برخی از صاحب‌نظران، باستان شناسی را علمی می‌شمارند که هدف آن، شناخت انسان و پژوهش در فرهنگ او است.

۲۶ – آثار باستانی و تاریخی به چه نوع آثاری گفته می شود؟

پاسخ: آثار باستانی و تاریخی، به تمامی اشیا، ابزارها، بناها و مکان‌هایی می‌گویند که ساختۀ دست بشر و محصول اندیشۀ او هستند

۲۷ – مکان یا محوطه باستانی به چه نوع مکانی گفته می شود؟

پاسخ: به جاهایی که باستان شناسان در آنجا آثار باستانی و تاریخی را مطالعه و در مواردی کشف می‌کنند، مکان باستانی گفته می‌شود

۲۸ – تپه های باستانی چگونه شکل می گیرد؟

پاسخ: هنگامی که در دوره‌های زمانی مختلف به تناوب مردمانی در یک مکان سکونت نمایند، به تدریج چند لایۀ باستانی روی هم قرار می‌گیرند

۲۹ – استان هایی که بیشترین آثار باستانی را دارا هستند نام ببرید

پاسخ: فارس – همدان و کرمانشاه

۳۰ – مهم ترین مکان ها و محوطه های باستانی را نام ببرید

پاسخ: غارها، گورستان‌ها و آرامگاه‌ها نیز از جمله مکان‌های باستانی مورد توجه و علاقۀ باستان‌شناسان هستند

۳۱ – مراحل کار باستان شناسان را نام ببرید.

پاسخ: الف) شناسایی و کشف

ب) حفّاری

پ) استخراج و تنظیم اطلاعات

۳۲ – انواع آثار باستانی برای شناسایی و کشف را نام ببرید.

پاسخ: برخی از آثار و بناهای تاریخی مانند تخت جمشید و طاق بستان بر روی سطح زمین قرار داشته و به آسانی قابل شناسایی هستند؛ اما بخش زیادی از آثار باستانی در زیر خاک و یا در اعماق دریاها و رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند

۳۳ – یکی از مراحل حساس کار باستان شناسی چیست؟‌ چرا؟

پاسخ: حفاری، یکی از مراحل حساس کار باستان شناسان به شمار می‌رود و نیازمند دانش، تجربه و دقت فراوان است؛ چرا که ممکن است با کوچک‌ترین اشتباه، آسیب بزرگی به آثار و بناهای تاریخی در حال کاوش وارد شود

۳۴ – باستان شناسان در حفاری و خاک برداری اگر به بنای تاریخی برخورد کنند چه کار می کنند؟

پاسخ: نخست نقشۀ آن بنا را مشخص می‌نمایند. آنان همچنین اگر به شیئی برخورد کنند، نخست در همان وضعیت از آن عکس‌برداری و تمامی مشخصاتش را به طور دقیق ثبت می‌کنند. سپس آن را از خاک بیرون آورده و مراحل بعدی تحقیقات، در کارگا‌ه‌ها و آزمایشگا‌ه‌های مجهّز ادامه می‌یابد

۳۵ – باستان شناسان برای تعیین سن آثار باستانی از چه روش هایی استفاده می کنند؟

پاسخ: باستان‌شناسان برای تاریخ‌ گذاری و تعیین سن آثار باستانی، از رو ش‌های علمی پیشرفت‌های مانند روش رادیو کربن استفاده «پتاسیم – آرگون» و شیوۀ پیشرفته‌تری موسوم به می‌کنند. در این روش‌ها از دانش‌هایی چون شیمی، فیزیک، گیاه شناسی، زمین‌شناسی و غیره کمک گرفته می‌شود

۳۶ – تعدادی از موزه های کشورهای دیگر را که در آنها آثار تاریخی و باستانی ایران نگهداری می شود، نام ببرید؟

پاسخ: موزه لوور پاریس – بریتانیا در لندن – آرمیتاژ در سن پترزبورگ – مترو پولیتن در نیویورک

۳۷ – کاوش های باستان شناسی چه کمکی به مطالعه دوران پیش از تاریخ می کند؟

پاسخ: آگاهی و اطلاعاتی که تا کنون در باره زندگی انسان ها و جوامع دوران پیش از تاریخ بدست آمده، حاصل تحقیقات علمی باستان شناسان است

۳۸ – باستان شناسی و تاریخ چه ارتباطی با هم دارند؟

پاسخ: از یکسو باستان شناسان از نوشته های مورخان برای شناسایی، کشف و مطالعه آثار و مکانهای باستانی بهره می برند و از سوی دیگر نتایج کاوش های باستان شناسان منبع ارزشمندی برای تحقیقات مورخان به شمار می رود

۳۹ – باستان شناسی چه کمکی به مطالعه دوره تاریخی کرده است؟

پاسخ: باستان‌شناسی همچنین کمک شایانی به مطالعۀ دورۀ تاریخی کرده است. منابع نوشتاری (مکتوب) برای شناخت کامل این دوره، مخصوصا اوایل آن، کافی نیستند. از سوی دیگر، عمدۀ اطلاعات منابع نوشتاری، مربوط به رویدادهای سیاسی و نظامی و شرح اقدامات فرمانروایان است. بنابر این، کاو‌ش‌های باستان‌شناسی و یافته‌های علمی باستان‌شناسان به مورّخان کمک زیادی می‌کند که ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی مردمان و جوامع دورۀ تاریخی را بهتر بشناسند

۴۰ – باستان شناسی چه کمکی به دوره پیش از تاریخ نموده است؟

پاسخ: مطالعه و شناخت دوران بسیار طولانی پیش از تاریخ، عمدتاً متکی به کاو‌ش‌های باستان‌شناسی است. از این رو، بیشتر آگاهی و اطلاعاتی که تاکنون دربارۀ زندگی انسا‌ن‌ها و جوامع دوران پیش از تاریخ به دست آمده، حاصل تحقیقات علمی باستان‌شناسان است

۴۱ – گورهای باستانی چه اطلاعات ارزنده ای به ما می دهد؟

پاسخ: اشیایی که از داخل گورهای باستانی به دست آمد‌ه‌اند و در موزه‌های جهان به نمایش گذاشته شد‌ه‌اند، یکی از جذا‌ب‌ترین و پربینند‌ه‌ترین آثار موز‌ه‌ای هستند. این اشیا و همچنین شیوۀ تدفین مردگان، معماری و مصالح آرامگا‌ه‌ها، اطلاعات ارزند‌ه‌ای را دربارۀ نظام اجتماعی، باورها فرهنگ، وضعیت اقتصادی و میزان پیشرفت‌های فنی مردمان و جوامع گذشته ارائه می‌دهند

۴۲ – کشف آثار باستانی توسط باستان شناسان چگونه است؟

پاسخ: باستا‌ن‌شناسان برای کشف آثار باستانی و تاریخی، علاوه بر رجوع به کتا‌ب‌های تاریخی، سفرنامه‌ها و … ، از ابزارها و فناوری‌های جدید و پیشرفت‌های مانند پهپادها، رادارها، عکس‌های هوایی، تصاویر ماهوار‌های، رو ش‌های الکترو مغناطیسی و سامانۀ اطلاعات جغرافیایی، که قابلیت زیادی در نقشه‌برداری، کشف و بازسازی دقیق مُحَوَّطه‌ها و آثار باستانی دارند، استفاده می‌کنند

۴۳ – مهم ترین مکان گردآوری، نگهداری، مرمت، مطالعه و نمایش آثار باستانی ………… هستند

پاسخ: موزه ها

۴۴ – ………….. از جمله بزرگ ترین موزه های ایران است که آثار باستانی ارزشمندی در آن حفظ و به نمایش گذارده شده است

پاسخ: موزه ملی ایران باستان

۴۵ – باستان‌شناسی و …………، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند

پاسخ: علم تاریخ

۴۶ – ………، مهم‌ترین مکانِ گردآوری، نگهداری، مرمت، مطالعه و نمایش آثار باستانی هستند

پاسخ: موزه ها

۴۷ – ………….، یکی از مراحل حساس کار باستان شناسان به شمار می‌رود

پاسخ: حفاری

۴۸ – اشیایی که از داخل …………به دست آمد‌ه‌اند و در موزه‌های جهان به نمایش گذاشته شد‌ه‌اند، یکی از جذا‌ب‌ترین و پربینند‌ه‌ترین آثار موز‌ه‌ای هستند

پاسخ: گور های باستانی

۴۹ – ……………، کسی است که بر اساس آثار باقی مانده از بشر، گذشته انسان‌ها و جوامع انسانی و به ویژه تغییرات فرهنگی آنها را در طول زمان، بررسی و تحلیل می‌نماید

پاسخ: باستان شناس

۵۰ – ……….، علمی است که آثار باستانی تپّه های باستانی یکی از مکانهای مهم باستان شناختی به شمار میروندو تاریخی را به منظور شناخت فرهنگ و شیوه زندگی انسا‌ن‌ها و جوامع گذشته، مطالعه و بررسی می‌کند

پاسخ: باستان شناس

۵۱ – ………. و تاریخی، به تمامی اشیا، ابزارها، بناها و مکان‌هایی می‌گویند که ساختۀ دست بشر و محصول اندیشۀ او هستند

پاسخ: آثار باستانی

۵۲ – ………….. آثار یا بناهای باستانی کشف شده را به لحاظ قدمت، مواد و مصالح به کار رفته در آنها و نیز کاربردهایی که داشتهاند، مورد بررسی و مطالعه قرار میدهند

پاسخ: استان شناسان

سری دوم سوالات متن درس ۳ تاریخ دهم

۱- باستان شناسی را تعریف کنید؟

علمی است که آثار باستانی و تاریخی را به منظور شناخت فرهنگ و شیوه زندگی انسان ها و جوامع گذشته، مطالعه و بررسی می کند.

۲- باستان شناس کیست؟

کسی است که بر اساس آثار باقی مانده از بشر، گذشته انسانها و جوامع انسانی و بویژه تغییرات فرهنگی آنها را در طول زمان، بررسی و تحلیل می نماید.

۳- هدف باستان شناسی از دیدگاه برخی صاحب نظران را بیان کنید؟

آنها باستان شناسی را علمی می شمارند که هدف آن شناخت انسان و پژوهش در فرهنگ اوست

۴- آثار باستانی و تاریخی را تعریف کنید؟

به تمامی اشیاء، ابزارها، بناها و مکان هایی می گویند که ساخته دست بشر و محصول اندیشه او در گذشته هستند.

۵- مکان یا محوطه باستانی را توصیف کنید؟

به جاهایی که باستان شناسان در آنجا آثار باستانی و تاریخی را مطالعه و در مواردی کشف می کنند، مکان باستانی گفته می شود.

  6- دو مثال از مکانهای باستانی که سکونتگاه روستایی با شهری بوده اند را ذکر کنید؟

شهر سوخته در ایران و شهر پمپئی در ایتالیا

۷- اشیاء بدست آمده از مکان های باستانی، شیوه تدفین مردگان، معماری و مصالح آرامگاهها چه ابهاماتی را روشن می کند؟

اطلاعات ارزنده ای را در باره نظام اجتماعی، باورها، فرهنگ، وضعیت اقتصادی و میزان پیشرفت های فنی مردمان و جوامع گذشته ارائه می دهند.

۸- مراحل کار باستان شناسان را نام ببرید؟

کشف و شناسایی – حفاری و استخراج – تنظیم اطلاعات

۹- باستان شناسان برای کشف آثار باستانی و تاریخی از چه ابزارهایی استفاده می کنند؟

آنها علاوه بر رجوع به کتابهای تاریخی و سفرنامه ها و… ، از ابزارها و فناوری های جدید و پیشرفته ای مانند(پهپادها- رادارها- عکس های هوایی – تصاویر ماهواره ای – روش های الکترومغناطیسی و سیستم اطلاعات جغرافیایی که قابلیت زیادی در نقشه برداری، کشف و بازسازی دقیق محوطه ها و آثار باستانی دارند، استفاده می کنند.

۱۰- وضعیت قرار گرفتن آثار تاریخی و باستانی به چند گونه است و برای شناسایی و کشف آنها از چه روش هایی می توان استفاده کرد؟

برخی از آثار باستانی بر روی سطح زمین هستند و به آسانی قابل شناسایی هستند – بخش دیگری از این آثار در زیر خاک و یا در اعماق دریاها و رودخانه ها قرار گرفته اند – برخی از این آثار به صورت اتفاقی و اغلب در نتیجه فعالیت های کشاورزی و عمرانی و یا بروز پدیده های طبیعی مانند سیل و زمین لرزه از دل زمین نمایان شده و نظر باستان شناسان را به خود جلب کرده اند – تعدادی از آثار و بناهای تاریخی ایران مانند جیرفت و مرد نمکی زنجان بطور تصادفی کشف شده اند

۱۱- چرا مرحله حفاری در باستان شناسی بسیار حساس است؟

زیرا ممکن است با کوچک ترین اشتباه، آسیب بزرگی به آثار و بناهای تاریخی در حال کاوش وارد شود. 

۱۲- باستان شناسان در مرحله حفاری چه اقداماتی انجام می دهند؟

آنان وقتی به یک بنای تاریخی برخورد می کنند نخست نقشه آن بنا را مشخص می نمایند و همچنینی اگر به شیئی برخورد کنند نخست در همان وضعیت از آن عکس برداری و تمام مشخصاتش را بطور دقیق ثبت می کنند سپس آن را از خاک بیرون آورده و مراحل بعدی تحقیقات در کارگاهها و آزمایشگاههای مجهز ادامه می یابد.

همچنین ببینید: گام به گام عربی دهم انسانی

۱۳- باستان شناسان در مرحله استخراج و تنظیم اطلاعات چه کارهایی انجام می دهند؟

در این مرحله، باستان شناسان آثار یا بناهای کشف شده را به لحاظ قدمت، مواد و مصالح بکار رفته در آنها و نیز کاربردهایی که داشته اند مورد بررسی و مطالعه قرار می دهند.

۱۴- باستان شناسان با مقایسه آثار و بناهای تاریخی دوره های مختلف به دنبال چه نتایجی هستند؟

آنها با مقایسه این آثار می کوشند تا سیر پیشرفت های فنی، هنری و فرهنگی مردمان گذشته را درک کنند و همچنین به روابط جوامع گذشته و تأثیرات فرهنگی و اقتصادی آنها بر یکدیگر پی ببرند.

۱۵- باستان شناسان برای تعیین سن اشیاء باستانی از چه روشها و علومی بهره می گیرند؟

از روش های علمی پیشرفته ای مانند روش رادیو کربن و شیوه پیشرفته تری موسوم به پتاسیم – آرگون استفاده می کنند. در این روشها از دانش هایی چون شیمی، فیزیک، گیاه شناسی و زمین شناسی کمک گرفته می شود.

۱۶- مهم ترین مکان گردآوری، نگهداری، مرمت، مطالعه و نمایش آثار باستانی………………………………………… هستند.

موزه ها

۱۷-………………………………………………………………………….. از جمله بزرگ ترین موزه های ایران است که آثار باستانی ارزشمندی در آن حفظ و به نمایش گذارده شده است.

موزه ملی ایران باستان

۱۸- تعدادی از موزه های کشورهای دیگر را که در آنها آثار تاریخی و باستانی ایران نگهداری می شود، نام ببرید؟

موزه لوور پاریس – بریتانیا در لندن – آرمیتاژ در سن پترزبورگ – مترو پولیتن در نیویورک

۱۹- باستان شناسی و تاریخ چه ارتباطی با هم دارند؟

از یکسو باستان شناسان از نوشته های مورخان برای شناسایی، کشف و مطالعه آثار و مکانهای باستانی بهره می برند و از سوی دیگر نتایج کاوش های باستان شناسان منبع ارزشمندی برای تحقیقات مورخان به شمار می رود.

۲۰- کاوش های باستان شناسی چه کمکی به مطالعه دوران پیش از تاریخ می کند؟

 آگاهی و اطلاعاتی که تا کنون در باره زندگی انسان ها و جوامع دوران پیش از تاریخ بدست آمده، حاصل تحقیقات علمی باستان شناسان است.

۲۱- باستان شناسی چه کمک هایی به مطالعه دوره تاریخی کرده است؟

منابع نوشتاری برای شناخت کامل این دوره مخصوصا اوایل آن کافی نیستند. از سوی دیگر عمده اطلاعات منابع نوشتاری مربوط به رویدادهای سیاسی و نظامی و شرح اقدامات فرمانروایان است.

همچنین ببینید:سوالات متن اقتصاد دهم

پرسش های پایانی درس سوم تاریخ دهم

١- موضوع و هدف علم باستان شناسی چیست؟

موضوع آن بررسی آثار باستانی و تاریخی به منظور شناخت فرهنگ و شیوه زندگی انسان ها و جوامع گذشته است و هدف آن شناخت انسان و پژوهش در فرهنگ اوست

۲- مراحل کار باستان شناسان را به ترتیب بیان کنید؟

کشف و شناسایی – حفاری و استخراج – تنظیم اطلاعات

۳- چرا گورستانها و آرامگاهها یکی از محوطه های باستانی محسوب می شوند؟

اشیایی که در درون گورهای باستانی قرار دارند مورد توجه بازدید کنندگان موزه ها می باشد. علاوه بر آن روش تدفین در دوران های مختلف با هم تفاوت دارد، معماری آرامگاهها و مصالح بکار رفته در آنها اطلاعات ارزنده ای در باره نظام اجتماعی، باورها، فرهنگ ، وضعیت اقتصادی و میزان پیشرفت های فنی مردمان و جوامع گذشته ارائه می دهند.

۴- به نظر شما، چرا حفظ و مرمت آثار باستانی و میراث فرهنگی، وظیفه ای ملی و جهانی است؟

زیرا باعث جلوگیری از نابودی و یا تخریب میراث مشترک مردم جوامع مختلف در دوران های متفاوت می شود.

۵- نقش و اهمیت علم باستان شناسی را در شناخت دوره تاریخی توضیح دهید؟

منابع نوشتاری برای شناخت کامل این دوره مخصوصا اوایل آن کافی نیستند. از سوی دیگر عمده اطلاعات منابع نوشتاری مربوط به رویدادهای سیاسی و نظامی و شرح اقدامات فرمانروایان است. یافته های باستان شناسی می تواند به کمک منابع نوشتاری بیاید و در روشن تر کردن دوره های تاریخ کمک کند.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 2 رای

+ارسال دیدگاه

1 دیدگاه ها

  • کیم فلش
    کیم فلش

    دستتون درد نکنه عالی بود🌹