در این نوشته با سوالات متن درس هشتم دین و زندگی دوازدهم با جواب همه رشته غیر انسانی همراه شما دوازدهمی ها هستیم شما در ادامه می توانید جزوه پرسش و پاسخ درس هشتم دین و زندگی پایه دوازدهم را مشاهده کنید.

سوالات متن درس هشتم دین و زندگی دوازدهم

قرآن کریم، رمز سعادت و رستگاری ما انسانها را چه چیزی دانسته است و کدام آیه شریفه، مبین این مطلب است؟

پاسخ: «ترکیه نفس» – «قد أفلح من زکاها: به یقین هرکس [نفس خود را تزکیه کرد، رستگار شد.)

تزکیه نفس» چه زمانی اتفاق می افتد؟

پاسخ: زمانی که «نفس ما از آلودگی ها پاک شود» به عبارت دیگر، «عمل پیرایش یا تخلیه در قلب ما صورت بگیرد»

پاکی نفس از آلودگی ها (عمل پیرایش قلب)، با تحقق چه چیزی آغاز می شود و چگونه تداوم می یابد؟

پاسخ: با «توبه از گناهان» آغاز می شود؛ اما برای تداوم پاک ماندن جان ودل انسان، می بایست علاوه بر توبه، به دستوراتی که خداوند فرمان داده است، عمل نمود. 

یکی از مهمترین دستورات خداوند در ارتباط با تزکیۂ نفس، «احکام» است.

درست 

 آیا احکام و قوانین دین اسلام فقط زندگی سالم در «دنیا» را تضمین می کند؟

  پاسخ: «خیر»؛ زیرا علاوه بر این که زندگی سالم در دنیا را تضمین می کند، سعادت و نیک بختی اخروی و ابدی را نیز تأمین می کند.

چرا نمیتوان «بایدها و نبایدهای دینی و الهی» را با «قوانین بشری» مقایسه کرد؟ با ذکر مثال توضیح دهید.

پاسخ: زیرا قوانین بشری «اهداف محدود و کوچکی دارند. مثلا نمی توان گفت: چرا خداوند برای فلان گناه چنین مجازاتی قرار داده است. چرا که خداوند می داند آن گناه، مانعی بزرگ بر سر راه سعادت ونعمتهای ابدی است؛

نعمتهایی که خداوند بخشی از آن را در قرآن کریم به ما معرفی کرده و مراتبی از آن هم که اخروی است؛ در این دنیا قابل توصیف نیست.

ترجمه آیه قرآنی ۱۷ سورۂ سجده: «هیچ کس نمی داند چه پاداش هایی که مایه روشنی چشم هاست برای آنها نهفته شده؛ این پاداش کارهایی است که انجام می دادند.» به کدام موضوع اشاره دارد؟ و با کدام حدیث ارتباط معنایی دارد؟

پاسخ: جزو دسته نعمتهای «اخروی» است که خداوند در قرآن کریم به ما معرفی کرده و در این دنیا قابل توصیف نیست. با این فرمایش خداوند خطاب به پیامبر(ص): «برای بندگان نیکوکارم چیزهایی ذخیره کرده ام که به چشمی دیده، نه گوشی شنیده و نه به ذهن کسی خطور کرده است.»

ارتباط معنایی دارد. تضمین و رسیدن به هدف «عمر جاویدان همراه با خوشبختی» تنها از کدام شیوه بر می آید؟ بنویسید.

پاسخ: برنامه «زندگی دینی» یا «توحید».

تنها شیوه مطمئن و قابل اعتمادی که پیش روی هر انسان خردمند و عاقبت اندیش برای رسیدن به خوشبختی است، چه نام دارد؟

پاسخ: برنامه «زندگی دینی» یا «توحید» – هر کس نگران عاقبت خود است، به روشنی در می یابد که «تکیه بر خداوند» و «اعتماد به دستورات او»، هر گونه نگرانی نسبت به آینده را از بین می برد.

در غیر این صورت، آینده ای غیر قابل اعتماد در انتظار اوست.

با توجه به آیه زیر به سؤالات داده شده، پاسخ دهید:

أمن أسس بنیاته على تقوى من الله ورضوان خیر أم من أ بنائه على شفا جرف هارفانهار به فی نار جهنم والله لا یهدی القوم الظالمین آیا آن کس که بنیاد [ کار خود را بر پایه تقوای الهی وخشنودی خدا نهاده، بهتر است یا کسی که بنای خود را بر لبه پرتگاهی در حال سقوط ساخته و با آن در آتش دوزخ فرو می افتد؟ وخداوند ستمکاران را هدایت نمی کند.

زندگی محکم و استوار بر چه پایه هایی بنا می شود؟

پاسخ: «تقوای الهی» و «رضایت و خشنودی خداوند».

۲- مقصود از بنای زندگی بر لبه پرتگاه چیست؟

پاسخ: «دوری از زندگی دینی» یا «برگزیدن زندگی غیردینی».

۳- چرا خداوند، کسانی که زندگی زندگی خویش را بر لبه پرتگاه بنا کرده اند «ظالم» نامیده است

 اینان، در حقیقت به چه کسانی ظلم کرده اند؟ پاسخ: زیرا آینده ای غیر قابل اعتماد را برای خود انتخاب کرده اند و عمر جاویدان همراه با خوشبختی را از دست داده اند – به خود ظلم کرده اند.

شایسته است که در زمینه احکام دین، به چه نکاتی توجه جدی داشته باشیم؟ ۲ مورد را بنویسید.

پاسخ: اسمیان نعمت های الهی در آخرت و بایدها و نبایدهای دین (احکام)، ارتباط و هماهنگی برقرار است. گر چه ممکن است در ک آن، برای ما، در حال حاضر ملموس نباشد.

۲-درست است که اسلام در هر دوره و زمانه قابل اجراست و هر قدر زندگی بشر پیچیده تر شود و نیازهای جدیدی پدید آید، فقها و مجتهدین می توانند احکام اسلامی متناسب با آن شرایط را استخراج کنند، اما این به این معنا نیست که اگر جوامع بشری دچار انحراف شدند و خواسته ها و تمایلات مخالف با سعادت خود پیدا کردند، اسلام، آن خواسته ها را بپذیرد و مطابق با آنها حکم کند.

۳-از آن جا که خداوند، نصیحت گر حقیقی مردم است، به منظور پیشگیری از خطرات، تابلوهای خطر را بالا برده است تا مردم، قبل از گرفتار شدن، آن خطرات را بشناسند و از آنها دوری کنند.

هر دستور خداوند، علت ها و دلایل خاص خود را دارد که «حکمت» آن کم و دستور نامیده می شود. گاهی ما حکمت برخی از دستورات خداوند را می دانیم و گاه از آنها مطلع نیستیم

عبارت درست را عبارت نادرست با (ص/غ) مشخص کنید:

 الف – میان نعمت های الهی در آخرت و بایدها و نبایدهای دین (احکام)، «ارتباط» و «هماهنگی» برقرار است.

(ص)

ب-میان نعمتهای الهی در آخرت و بایدها و نبایدهای دین (احکام)، همیشه ارتباط و هماهنگی ملموس برقرار است.

(غ)

ج- انسان، از هر راهی نمی تواند به نعمتهای اخروی برسد، درست مانند رشد بدن در همین دنیا، که فقط با تغذیه صحیح و معینی به دست  می آید.

(ص)

آیا هدف بزرگ با زندگی غیرمسئولانه و بدون برنامه، سازگار است؟ چرا؟

پاسخ: «خیر»- زیرا زندگی جدی و عزم قوی و استوار را طلب می کند. البته کسی که به دنبال سعادت اخروی نیست و به دنبال خواسته ها و تمایلات نفس خود است، نمی تواند انتظار سعادتمندی در دنیا و بهره مندی از نعمت های اخروی (بهشتی) را داشته باشد. 

در هر دوره و زمانه ای که زندگی بشر، پیچیده تر می شود و نیازهای جدیدی پدید می آید، چه کسانی می توانند احکام اسلامی را متناسب با آن شرایط استخراج کنند؟

پاسخ: «فقها» و «مجتهدین»

اگر جوامع بشری دچار انحراف شدند و خواسته ها و تمایلات مخالف با سعادت خود پیدا کردند، وظیفه دین مبین اسلام

پاسخ: بدین معنا نیست که اسلام، آن خواسته ها را بپذیرد و مطابق با آنها حکم کند. ایستادگی حضرت لوط(ع) در برابر تمایلات انحرافی قوم خود و عدم کوتاه آمدن در برابر آنان؛

همچنین ببینید: سوالات متن هویت اجتماعی دوازدهم

بیانگر توجه جدی به کدام نکته در زمینه احکام دین است؟

پاسخ: اگر جوامع بشری دچار انحراف شدند و خواسته ها و تمایلات مخالف با سعادت خود پیدا کردند، وظیفه اسلامی پذیرش آن خواسته ها و مطابق آنها کم کردن، نیست.

دو عملی که میان مردم عرب قبل از اسلام رایج بوده و اکنون در برخی از کشورهای جهان رواج دارد و باعث انحرافات گروه زیادی از م آن کشورها شده است؛ کدام اند؟

پاسخ: «قمار» و «شراب».

عبارت قرآنی: «یسألونک عن الخمر والمیسر قل فیهما إثم کبیر ومنافع للناس وإلمهمه أکبر من نفعهما» به تحریم چه چیزهایی می پردازد؟

پاسخ: «شراب» و «قمار» پوقتی تازه مسلمانان شنیدند که پیامبر (ص) این دو عمل را «حرام» کرده، نزد ایشان آمدند و در این باره از او سؤال کردند. خداوند نیز، این آیه را نازل کرد. مسلمانان این کلام الهی را پذیرفتند و آنها هم که این کسب کار را داشتند، از منفعتی که برایشان داشت صرف نظر کردند تا مرتکب گناه نشوند.

با روی کار آمدن بنی امیه و بنی عباس، بار دیگر شراب و قمار در دربار آنها رواج پیدا کرد، این کار چه نتیجه ای در پی داشت؟

پاسخ: به دنبال آن برخی از مردم نیز مرتکب این دو عمل شدند. با این حال، عموم مسلمانان، هیچ گاه زشتی این عمل را فراموش نکردند.

 دلایل حرام بودن «قمار» را بنویسید.

پاسخ: علاوه بر این که یک کار بیهوده است. پول و ثروت مردم را در مسیری که هیچ فایده ای برای جامعه ندارد، به کار می گیرد. از  طرف دیگر، این عمل، میان برنده و بازنده کینه و دشمنی به وجود می آورد.

امروزه در برخی کشورها، از جمله «امریکا» قمارخانه های بزرگ و مجلل ساخته شده و گاه رئیس جمهور یک کشور بزرگ، خودش دارنده قمارخانه های بزرگ است و از این راه کسب ثروت می کند. آیا این فراگیری، دلیل بر حلیت (حلال بودن نیست؟ 

پاسخ: «خیر»؛ این فراگیری دلیل نمی شود که اسلام، در برابر آن کوتاه بیاید و آن را گناه محسوب نکند. یکی دیگر از انحرافات قبل از اسلام که امروزه نیز در برخی جوامع رایج شده،

«ارتباط جنسی خارج از چارچوب شرع» است؛ آن را توضیح دهید.

پاسخ: رایج شدن این ارتباط، بازگشتی به دوران جاهلیت است و بنیان خانواده را متزلزل می کند. همان طور که در کشورهایی که این قبیل رابطه ها وجود دارد، «خانواده»، استحکام خود را از دست داده و فرزندان تک سرپرست فراوان شده اند.

قرآن کریم در همان زمان نزول که این عمل فراوان بود، در مقابل آن ایستاد و آن را «گناه کبیره» شمرد و راه های آسان و بدون گناه برای ارتباط جنسی که همان «ازدواج» است، پیشنهاد داد. این حکم، نه تنها برای دیروز، بلکه برای امروز و فرداهای انسانها باقی است.

آیه شریفه: « ولا تقربوا الزئی إنه کان فاحشه وساء سبیلا» به کدام موضوع اشاره دارد؟ توضیح دهید.

پاسخ: نهی از «انجام عمل زنا»- تا؛ هیچ گاه موقعیت خانواده، متزلزل نشود و سلامت جسمی و روحی انسانها به خطر نیفتد.

از آن جا که خداوند، نصیحتگر حقیقی مردم است به منظور پیشگیری از خطرات، تابلوهای خطر را بالا برده است؛ چرا؟

پاسخ: تا مردم، قبل از گرفتار شدن، آن خطرات را بشناسند و از آنها دوری کنند.

اگر کسانی به شما بگویند: «چرا در اسلام، این قدر منع کردن و حرام کردن رایج است؟!» چه جوابی خواهید داد؟

پاسخ: اول باید بدانیم که، این سؤال را کسانی گسترش می دهند که از این خطرات نفع می بریند. باید به آنها گفت: چنین نیست؛ مثلا اسلام، هزاران ورزش و بازی را که در دنیا رواج دارد، «حلال» می شمارد و مردم را نه تنها به ورزش کردن تشویق می کند، بلکه اگر ورزش به قصد آمادگی برای انجام وظایف الهی باشد، آن را «مستحب» و دارای «پاداش اخروی» می داند.

اسلام فقط که نوع ورزش را بد میشمارد و منع می کند؟ توضیح دهید.

پاسخ: فقط ورزشی که همراه با قمار باشد این یک منع، با آزادی اجرای هزاران ورزش و بازی دیگر قابل مقایسه نیست. اما تشویق کنندگان به قمار، این یک منع را چنان بزرگ می کنند که گویی دین، مانع ورزش و بازی شده است.

ممکن است همین منع را هم برخی دوست نداشته باشند، اما خداوند، به ضررهای یک عمل نگاه می کند، نه دوست داشتن یا نداشتن مردم.

عبارت قرآنی: «…وبسا چیزی را خوش نمی دارید و آن برای شما خوب است و بسا چیزی را دوست می دارید و آن برای شما بد است و خدا می داند و شما نمی دانید.» به توجه جدی به کدام یک از نکات در زمینه احکام الهی اشاره دارد توضیح دهید.

پاسخ: خداوند به عنوان نصیحتگر حقیقی مردم، برای پیشگیری از خطرات، تابلوهای خطر را بالا برده است تا مردم، قبل از گرفتار شدن، آن خطرات را بشناسند و از آنها دوری کنند. (خداوند، به ضررهای یک عمل نگاه می کند، نه دوست داشتن یا نداشتن مردم)

حکمت یک حکم یا دستور» چیست؟بنویسید.

پاسخ: هر دستور خداوند، علتها و دلایل خاص خود را دارد که «حکمت» آن کم و دستور نامیده می شود. 

آیا ما می توانیم به همه حکمت کارهای خداوند پی ببریم؟ توضیح دهید.

پاسخ: گاهی ما حکمت برخی از دستورات خداوند را می دانیم و گاه از آنها مطلع نیستیم. گاهی هم از علوم مختلف کمک می گیریم تا حکمت و فلسفه آنها را به دست بیاوریم.

این کار، یک تلاش خوب و ارزشمند است اما باید توجه داشته باشیم که، آنچه ما کشف می کنیم، در برابر علم بی نهایت الهی که وضع کننده این احکام است، بسیار ناچیز می باشد. بنابراین نباید چنین تصور کنیم که با فهمیدن یکی از حکمتهای یک حکم الهی به همه حکمت های آن پی برده ایم و این فهم را مبنای تصمیم گیری قرار دهیم.

آیا فرهنگ و تمدن امروزی بشر بر اساس دستورات الهی شکل گرفته است؟ توضیح دهید.

پاسخ: آری، این سخن درست است که فرهنگ و تمدن امروزی بشر بر اساس دستورات الهی شکل نگرفته و بسیاری از عادتها و رفتارها با دستورات دینی، در تعارض است و این تعارض، رعایت نکردن قوانین الهی را تا حدودی سخت کرده است، اما از آن جا که ایمان داریم این قوانین، فرمانهای خداست، با اعتماد به نفس بالا و توکل بر او، وارد عمل می شویم.

در این صورت، هم زمینه را برای آگاهی دیگران نسبت به اسلام فراهم می نماییم و هم از اسلام مان در صحنه عمل و زندگی دفاع می کنیم؛ همان طور که در سال های قبل، از سرزمین و دینمان با تمام وجود دفاع کردیم و موفق شدیم.

نحوه اجرای احکام اسلامی در این درس، در چند عرصه مورد بررسی قرار می گیرد؟ آنها را بنویسید.

پاسخ: «سه عرصه»؛ ۱) فرهنگ و ارتباطات

۲) ورزش و بازی

۳) اقتصاد

اروح معنوی حاکم بر جامعه و نشان دهنده هویت و شخصیت آن، چه نام دارد؟

پاسخ: «فرهنگ»

نوع اجزا و عناصر فرهنگی هر جامعه، نشان دهنده چه چیزهایی از آن جامعه است؟

پاسخ: نشان دهنده «درجه» و «میزان ارزشمندی و تعالی» آن جامعه است.

معیارهای «اصلی» در تشخیص ارزشمندی فرهنگ جوامع، کدام اند؟ آنها را بنویسید.

پاسخ: ۱) اعتقاد به خدا و یکتاپرستی (توحید)

۲) ایمان و اعتقاد به پیامبران (نبوت)

۳) اعتقاد به معاد و پایبندی به آن (قیامت) 

کدام دسته از موارد زیر، از معیارهای اصلی در تشخیص ارزشمندی فرهنگ جوامع هستند؟

الف) توجه به عدالت، خردورزی و علم و دانش 

ب) توجه به عفاف و پاکدامنی و دوری از شهوت و غضب لا

ج) اعتقاد به پایبندی به احکام و دستورات الهیا

د) اعتقاد و ایمان به یکتاپرستی، پیامبران الهی و معاد 

احکام و قوانین اجتماعی اسلام باید به چه گونه ای تنظیم شوند؟ بنویسید.

پاسخ: باید به گونه ای تنظیم شود، که سبب رشد و تقویت این معیارها شود.

تولید فیلم های سینمایی و تلویزیونی، مستند علمی، تاریخی و اجتماعی در چه صورتی مستحب» و چه زمانی «واجب کفایی» است؟

پاسخ: اگر به نیت اعتلای فرهنگ اسلامی و تربیت دینی باشد، «مستحب» و در شرایط ویژه، «واجب کفایی» است.

ایجاد پایگاههای اینترنتی و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی در چه صورتی «مستحب» و در مواردی، «واجب» می گردد؟

بخ: اگر به منظور «اشاعه فرهنگ و معارف اسلامی» و «مقابله با اندیشه های کفر آمیر و ابتذال اخلاقی» باشد، «مستحب» و در مواردی، «واجب» است.

 افرادی که توانایی علمی، فنی و مالی آن را دارند، باید به ایجاد آن مبادرت ورزند.

به یکی از مهمترین ابزارهای کشورهای سلطه گر، کدام اند؟ بنویسید.

پاسخ: «وسایل ارتباطی» از قبیل پایگاههای اینترنتی، شبکه های اجتماعی، ماهواره ها و سایر رسانه های اجتماعی است. مرکز این  وسایل ارتباطی در کشورهایی نظیر آمریکاست و صاحبان آنها، سرمایه داران بزرگی هستند که معمولا در دولت های خود نفوذ دارند.

کشورهای سرمایه دار همانند آمریکا با استفاده از وسایل ارتباطی برای تسلط بر دیگر کشورها، چه اقداماتی انجام می دهد؟

پاسخ: ۱) به دست آوردن اطلاعات محرمانه اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی کشورها

۲) تجزیه و تحلیل اطلاعات محرمانه ای که کسب کرده، برای تصمیم گیری های دقیق علیه کشورهای مورد هدف

چرا لازم است، مانع سلطه رسانه ای و ارتباطی بیگانگان بر کشور شویم و این یکی از مهم ترین مصداق های کدام قاعدۂ اسلامی است؟

پاسخ: تا نتواند به اطلاعات محرمانه کشورمان دسترسی داشته باشد – قاعده «نفی سبیل». پ فراهم کردن زیر ساخت های لازم ارتباطی بومی و داخلی بر دولت اسلامی» چه حکمی دارد؟

پاسخ: «واجب».

فراهم کردن زیر ساخت های لازم ارتباطی بومی و داخلی بر کدام نهاد کشوری، «واجب» است؟

پاسخ: «دولت اسلامی»

چرا بر ما، «واجب» است که حتی المقدور از وسایل ارتباطی داخلی» بهره ببریم؟

پاسخ: تا مانع نفوذ و سلطه رسانهای بیگانگان شویم. (عمل به قاعده نفی سبیل) تولید، توزیع و تبلیغ فیلم ها، لوح های فشرده، مجلات، روزنامه ها، کتابها و انواع آثار هنری در چه صورتی از مصادیق مهم عمل صالح و از واجبات کفایی و دارای پاداش اخروی بزرگ است؟ پاسخ: اگر به منظور، «گسترش فرهنگ و معارف اسلامی» و «مبارزه با تهاجم فرهنگی و ابتذال اخلاقی» باشد.

استفاده از موسیقی، خواه موسیقی سنتی و کلاسیک باشد و خواه غیرسنتی و مدرن، چه حکمی دارد و فقط کدام موسیقی «حرام» است؟

پاسخ: «جایز» و «حلال» است – فقط آن نوع موسیقی که؛

۱-بی بند و باری و شهوت را تقویت و تحریک می کند و مناسب مجالس لهو باشد، «حرام» است. 

استفاده از ابزارها و آلات موسیقی برای اجرای سرودها و برنامه های فرهنگی مفید، چه حکمی دارد؟

پاسخ: «حلال» و «جایز» است.

تولید، توزیع و تبلیغ فیلم ها، لوح های فشرده و سایر رسانه ها در چه صورتی از گناهان بزرگ شمرده می شود و خرید و فروش آنها، «حرام» است؟

پاسخ: در صورتی که شامل تصاویر یا متونی هستند که:

۱) موجب انحراف و فساد می شوند یا

۲) شامل موسیقی مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه باشند. همچنین، تماشا کردن و گوش دادن به آنها نیز، «حرام» است.)

شرکت در مجالس شادی، مانند جشن عروسی، جشن های مذهبی و ملی چه حکمی دارد؟ و اگر موجب تقویت صله رحم یا تبلیغ دین شود، چه کمی خواهد داشت؟

 بنویسید. پاسخ: «جایز»-«مستحب»؛ به شرط آن که در این مجالس، احکام دین مانند پوشش مناسب خانمها رعایت شود.

دین اسلام، در زمینه سلامتی و تندرستی چه انتظاری از مسلمانان دارد؟ بنویسید.

پاسخ: از مسلمانان می خواهد برای سلامتی و تندرستی خود بکوشند و از هر کاری که سلامتی و تندرستی آنها را به خطر می اندازد، دوری کنند.

چرا هر مسلمانی، خوب است بکوشد که بدنی قوی و نیرومند داشته باشد؟

پاسخ: تا در زندگی؛

۱) از سلامت برخوردار باشد.

۲) بتواند بهتر فعالیت کند.

۳) در هنگام خطر و مبارزه با دشمنان دین، پیروزمندانه عمل نماید.

این که پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) از دلاوران زمان خود بودند و در تمام جنگها شجاعانه می جنگیدند، نشانه چیست؟

پاسخ: برای سلامتی و تندرستی خود می کوشیدند و از هر کاری که سلامتی و تندرستی آنها را به خطر می انداخت، دوری می کردند.

قوی شدن بدن چه زمانی ارزشمند است بنویسید.

پاسخ: وقتی ارزشمند است که قوت بازو، سبب تواضع و فروتنی انسان شود، نه فخرفروشی بر دیگران

کسانی که برای تقویت رابطه صمیمانه میان خویشان و همسایگان و سلامت اخلاقی افراد خانواده در برگزاری بازی ها و ورزش های دسته جمعی پیش قدم می شوند، از کدام نتیجه بهره مند خواهند شد؟

پاسخ: «پاداش اخروی».

«شرطبندی»، از امور زیان آور «…» و «……………. ست و انجام  آن، حتی در بازیها و ورزش های معمولی، …………….» است.

پاسخ: «روحی» و «اجتماعی»- «حرام».

 اگر ورزش و بازی های ورزشی برای دور شدن افراد جامعه از فساد و بی بند و باری های دنیای کنونی «ضرورت» یابد، فراهم کردن امکانات آن چه حکمی دارد؟

الف) واجب عینی 

ب) واجب کفایی

ج) مستحب

د) مباح

  دادن جایزه توسط سازمان ها، نهادها و افراد به ورزشکاران چه حکمی دارد؟ و اگر کسانی این جو وایز را به این نیت بدهند که افراد جامعه، به ورزش و بازی های مفید رو آورند» و «سلامتی جسم و جان خود را افزایش دهند» چه نتایجی برای آنها خواهد داشت؟

 پاسخ: «جایز» است «کار نیکی کرده اند» و «از پاداش اخروی برخوردار خواهند بود.»

در عصر حاضر سبک زندگی اقتصادی ای که در غرب رایج شده و سایر ملتها را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است، مبتنی بر چیست؟

پاسخ: مبتنی بر «تولید انبوه کالا و مصرف فراوان» و همچنین، «توجه به رفاه بیش از حد و لذتهای مادی» است.

همچنین ببینید: جواب فعالیت های سلامت و بهداشت دوازدهم

در عصر حاضر سبک زندگی اقتصادی غرب، مبتنی بر تولید انبوه کالا و مصرف فراوان و همچنین، توجه به رفاه بیش از حد و لذتهای مادی است؛ مطلب را با ذکر مثال توضیح دهید.

پاسخ: امروزه کارخانه های عظیم در سراسر جهان و به خصوص در کشورهای صنع تولید انبوه کالا می پردازند و رسانه ها با تبلیغات مختلف، مردم را تشویق به مصرف می کنند. همین امر سبب شده است که، بسیاری از منابع زمین در همین قرن اخیر مصرف شود و محیط زیست برای انسان و سایر جنبدگان و گیاهان نامساعد گردد.

آیا کشور ما از آسیب تولید انبوه کالا ومصرف فراوان، دور مانده است توضیح دهید.

پاسخ: کشور ما نیز از این آسیب دور نمانده و میزان مصرف بسیاری از کالاها در میان ما، «بالا» رفته است.

۱) ساختار اداری پر مصرف و کم بازده

۲) عدم استفاده صحیح از آب و انرژی

۳) وجود برخی از مشاغل کاذب و غیر ضروری مانند واسطه گری و برخی اشکالات دیگر بر آسیب مصرف گرایی افزوده است.

برای این که بتوانیم بر مشکلات اقتصادی ناشی از تمدن جدید و معضلات داخلی فائق شویم و در مسیر عدالت و رشد اقتصادی حرکت کنیم، لازم است چه مواردی را به دقت رعایت کنیم؟

( ذکر ۴ مورد کافی است.)

پاسخ: ۱-مسئولین باید اقتصاد کشور را به گونه ای مدیریت کنند که «سه هدف» زیر محقق شود: اول استقلال اقتصادی و عدم سلطه و نفوذ بیگانگان دوم) پیشروی به سوی عدالت و کاهش فاصله طبقاتی سوم) حرکت به سوی آبادانی و عمران، در عین دوری از دنیازدگی و تجمل گرایی.

۲-بکوشیم که رزق و روزی حلال به خانم بیاوریم و از همه اموری که سبب ناپاک شدن روزی ما شوند، خودداری کنیم.

٣-بکوشیم جامعه و به خصوص بانک های کشور به ربا، آلوده نشود و ثروت افراد جامعه در خدمت تولید قرار گیرد

۴-بکوشیم که همه از کالای ایرانی استفاده کنیم و کالای مرغوب در اختیار مردم قرار دهیم. و…

چرا ما باید بکوشیم رزق و روزی حلال به خانه بیاوریم و از همه اموری که سبب ناپاک شدن روی ما می شود مانند تولید کالا با کیفیت پایین و فریبکاری در معامله، خودداری کنیم؟

پاسخ: تا؛ ۱) هم آثار مثبت روزی حلال را در زندگی خود و تربیت فرزندان مشاهده کنیم. 

۲) هم به اقتصاد کشور کمک نماییم

چرا قبل از ورود به عرصه کار و تجارت باید با احکام تجارت» آشنا شویم؟ بنویسید.

پاسخ: تا گرفتار کسب حرام نگردیم.

حضرت علی (ع) در این باره می فرماید: «یا معشر التجار ، الفقه، ثم المتجرای گروه تاجران و بازرگانان! اول یادگیری مسائل شرعی تجارت، سپس تجارت کردن.  اگر مصرف کالاهای خارجی سبب وابستگی کشور شود، نخریدن آن چه حکمی خواهد داشت؟

پاسخ: «واجب»

یکی از مهم ترین عوامل عقب ماندگی و فاصله طبقاتی در کشور کدام اند و چه نتایجی در پی خواهند داشت؟

پاسخ: «اشرافی گری و تجمل گرایی برخی مسئولین» و «فساد اداری و مالی»- «علاوه بر آثار منفی اقتصادی»، باعث بی اعتمادی عمومی  و رواج تجمل گرایی و مصرف گرایی در میان مردم می شود.»

اجتناب از اشرافی گری و تجمل گرایی بر مسئولین و مدیران کشور چه حکمی دارد؟ توضیح دهید

پاسخ: «واجب» – مسئولین و مدیران باید با اجتناب از اشرافی گری و تجمل گرایی – واسوه قرار دادن خود، دیگران را به سوی یک اقتصاد سالم دعوت کنند.

مجموعه افراد جامعه نیز باید با پیروی از پیامبر اکرم(ص) و امر به معروف و نهی از منکر، روابط اقتصادی را سالم نگه دارند.

تلاش برای پیشرفت علمی، صنعتی و افزایش تولید داخلی» و «حداکثر قناعت پیشه کردن در مصرف منابع کشور» به ترتیب چه حکمس دارد؟

پاسخ: «واجب» «واجب».

 اسراف در مصرف آب، بنزین، موادغذایی، پوشاک انرژی و اموری از این قبیل چه حکمی دارد؟

پاسخ: در همه این موارد، «حرام» است. پس، باید مصرف این امور را به حداقل رسانده و به صورت کاملا صحیح استفاده کنیم. ما باید از تخریب محیط زیست پیرامون خود، جلوگیری کنیم. و همچنین، با توصیه به اطرافیان، استفاده از سموم شیمیایی، پلاستیک،  کاغذ و مانند آن را به حداقل برسانیم.

چرا بهتر است از مدگرایی و تجمل در پوشش و سایر ابعاد زندگی، دوری کرده و ساده زیستی پیشه نماییم؟

پاسخ: زیرا ممکن است در محیط زندگی ما، مانند مدرسه، محله و محیط کار افراد بی بضاعت زندگی کنند که زندگی تجملی دیگران، غم و اندوه آنان را به دنبال داشته باشد.

 ابر دولت اسلامی، «واجب» است که روابط اقتصادی کشورمان را با کشورهای دیگر، چگونه تنظیم کند؟ چرا؟

پاسخ: به گونه ای تنظیم کنند که آن کشورها نتوانند در مواقع خطر، کشور ما را تحت فشار قرار دهند. زیرا امروزه کشورهای سلطه گر

می کوشند تا از طریق برقراری روابط تجاری، کنترل اقتصادی سایر کشورها را به دست بگیرند و آنها را به خود وابسته نمایند و استقلال آنان را از بین ببرند.

هر نوع تجارتی که به نفع رژیم صهیونیستی باشد مانند، وارد کردن و ترویج کالاهایی که سرمایه داران این رژیم در آن شریک هستند چه کمی دارند؟ چرا؟ 

پاسخ: «حرام»- زیرا که آنها به کمک «انگلستان»، سرزمین مسلمانان را در سالهای قبل به زور تصرف کرده و در آن جا غاصبانه یک کشور را تشکیل داده اند.

تهیه کننده سوالات متن درس هشتم دین و زندگی دوازدهم: جناب آقای قاسم مندوانی

برای مشاهده سایر دروس سوالات متن دین و زندگی دوازدهم روی عبارت لینک دار کلیک کنید.