در این نوشته سوالات متن فصل هفتم زمین شناسی یازدهم چاپ سال 99 رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی را برای آمادگی هر چه بیشتر شما برای پرسش های کلاسی و امتحانات میان و پایان ترم هم به صورت نوشته و هم در قالب فایل pdf برای دانلود قرار دادیم.

در ادامه 19 پرسش و پاسخ فصل هفتم زمین شناسی پایه یازدهم برای استفاده شما عزیزان قرار گرفته است در صورتی که تمایل به داشتن فایل pdf سوالات فصل هفتم زمین شناسی یازدهم دارید می توانید برای دانلود به انتهای نوشته مراجعه کنید.

سوالات متن فصل هفتم زمین شناسی یازدهم

فصل زمین شناسی ایران بدین شرح است:

1-چرا ایران بهشت زمین شناسی محسوب می شود؟

به دلیل وجود پدیده های متنوع کم نظیری مانندآتشفشان های نیمه فعال، گل فشان های متعدد، کلوت های وسیع و مرتفع، گنبدهای نمکی و … درنقاط مختلف ایران یافت می شودکه پژوهشگران زیادی راازسراسرجهان به خودعلاقه مندکرده است.

2-تاریخچه زمین شناسی ایران را بنویسید.

بخش های مختلفی که اکنون ایران زمین را تشکیل می دهند، در دوره های مختلف زمین شناسی، بخش هایی از ابرقاره گندوانا و لورازیا بوده اند . تعیین سن سنگ های مناطق مختلف ایران نشان می دهد که قدیمی ترین سنگ ها، سنی بین 660 تا 6660 میلیون سال دارند که در مقایسه با سنگ های قدیمی یافت شده در آمریکای شمالی، آفریقا، هند، سیبری، استرالیا و عربستان جوان تر هستند.

3-درنقشه های زمین شناسی چه پدیده هایی نمایش داداه می شوند؟

درنقشه های زمین شناسی، جنس و پراکندگی سطحی سنگ ها روابط سنی آنها، وضعیت شکستگی ها و چین خوردگی ها و موقعیت کانسارها و… نمایش داده می شوند.

4-اشتوکلین کیست؟

اشتوکلین، از پیشگامان مطالعات نوین زمین شناسی در ایران است. برای نخستین باراشتوکلین،ایران رابه چند بخش جداگانه تقسیم بندی کرد.

5-مهم ترین پهنه های زمین شناختی ایران را نام ببرید.

سوالات متن فصل هفتم زمین شناسی یازدهم

سوالات متن فصل هفتم زمین شناسی یازدهم

6-تاریخچه استفاده ایرانیان از معادن را بنویسید.

ایرانیان، با فلزاتی مانند مس، طلا و آهن آشنا بودند . پیشینیان ما، تجربه بسیار زیادی دراکتشاف و بهره برداری از معادن و به خصوص ذخایر فلزی مانند مس، آهن، طلا، سرب و روی داشته اند، استفاده ازفلزات از حدود 6600 سال پیش آغاز گردید . نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می دهد استخراج و استفاده از فلزات برای اولین بار در فلات ایران و فلات آناتولی ترکیه صورت گرفت.

7-ویژگی های میدان نفتون مسجد سلیمان را بنویسید.

-حفاری اولین چاه نفت خاورمیانه از سال 1286 ه .ش در شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان در منطقه ای به نام میدان نفتون آغاز شد و در 5خرداد 1287 ه .ش به نفت رسید .

-این چاه 600 متر عمق داشت که از آن روزانه666000 لیتر نفت استخراج می شد .

-نیروی محرکه ماشین های استخراج نفت از این چاه از بخار آب تأمین می شد .

معروف است و هم اکنون در شهر مسجد سلیمان به صورت موزه، تحت » چاه شماره یک « -این چاه به نظارت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار دارد.

8-ذخایرنفتی ایران درچه نوع سنگ هایی قرار دارد؟

ذخایر نفت ایران به طور عمده در لایه های سنگ آهک قرار دارند .

9-رتبه ایران از نظردارا بودن منابع نفت و گاز درجهان چیست؟

برخی از میدان های مهم نفت ایران در جدول ارائه شده است. ایران با دارا بودن حدود 60 درصد از نفت جهان، در رده چهارم و از نظر ذخایرگاز، در رده دوم جهان قرار دارد .

10-ذخایرنفت و گاز ایران به طورعمده درکجا قرار دارند؟

ذخایر نفت و گاز ایران به طور عمده در جنوب و غرب )منطقه زاگرس و خلیج فارس( ودر شمال )دریای خزر( قرار دارند. ذخایر گاز خانگیران سرخس در شمال شرق نیز از ذخایر مهم هیدروکربن در ایران است .

11-بزرگ ترین میدان نفتی ایران چه نام دارد ؟

بزرگ ترین میدان نفتی ایران، میدان اهواز است که در رده سومین میدان های نفتی عظیم جهان قرار دارد.

12-وجود گسل های زیاد درایران نشانه چیست؟

وجود این گسل ها، نشانه پویایی و فعالیت پوسته ایران زمین است.

13-مهم ترین کوه های آتشفشانی ایران را نام ببرید.

مهم ترین کوه های آتشفشانی ایران، دماوند،تفتان، بزمان،سهند وسبلان هستند .

14-ویژگی های کوه آتشفشانی دماوند را بنویسید.

دماوند، بلندترین قله آتشفشانی ایران، در چند میلیون سال پیش فعال بوده و آثار فعالیت های آن هنوز به صورت خروج گازهای گوگردی در دامنه های نزدیک دهانه آتشفشان دیده می شود .

15-ویژگی های آتشفشان های امتداد نوارارومیه-دختر)سهند –بزمان( را بنویسید.

بیشتر فعالیت های آتشفشانی جوان، در دوره کواترنری در ایران، آتشفشان هایی هستند که در امتداد نوار ارومیه پُلدختر قرار دارند.

سوالات متن فصل هفتم زمین شناسی یازدهم

سوالات متن فصل هفتم زمین شناسی یازدهم

16-علل اهمیت زمین گردشگری درایران را بنویسید.

کشور ایران از نظر میراث زمین شناختی و گوناگونی پدیده های زمین شناختی، یکی از غنی ترین کشورهای جهان است به همین دلیل زمین گردشگری می تواند در کشورمان، جایگاه اقتصادی ویژه ای داشته باشد.

17-میراث زمین شناختی چیست؟شرح دهید.

گروهی از پدیده های زمین شناختی مانند غارها، گل فشان ها، آبشارها و.. که ارزش بالایی از نظرعلمی و آموزشی یا زیبایی ویژه داشته و یا بسیار کمیاب هستند، به عنوان میراث زمین شناختی معرفی می شوند.

18-ژئو پارک چیست؟

ژئو پارک، یک محدوده مشخص است که در آن، میراث زمین شناختی با جاذبه های طبیعی و فرهنگی ویژه واقع شده است. در هر ژئوپارک، مردم آن منطقه با آموزش هایی که می بینند در حفاظت از جاذبه های زمین شناختی، طبیعی و فرهنگی همکاری و از این جاذبه ها، برای گردشگری بهره برداری و کسب درآمد می کنند .

19-هدف از ایجاد ژئوپارک چیست؟

برای حفاظت از جاذبه های میراث زمین شناختی در یک محدوده و بهره برداری درست از آنهاایجاد می شود . مانند ژئوپارک جزیره قشم که به ثبت جهانی رسیده است.

19-اهمیت ژئو پارک را بنویسید.
ژئوپارک باعث می شود که جامعه محلی، رشد و رونق اقتصادی و فرهنگی داشته باشد و میراث طبیعی و فرهنگی آنها حفظ شود .

تهیه و تنظیم سوالات متن فصل هفتم زمین شناسی یازدهم : جناب آقای محسن یوسفی