در این نوشته با پاسخ فعالیت های فصل اول زیست شناسی دهم فصل دنیای زنده در این فصل این موضوع بررسی می شود که آیا علم زیست شناسی قادر است همه راز های حیات رو بیاید و…. برای پاسخ به این سوال و تمام فعالیت های زیست شناسی دهم و مشاهده گام به گام فصل اول زیست شاسی دهم به ادامه مطلب توجه کنید.

گام به گام فصل اول زیست شناسی دهم

گام به گام فصل اول زیست شناسی دهم
گام به گام فصل اول زیست شناسی دهم

درست است. خوشمزه بودن یا نبودن شی جزء پدیده های قابل مشاهده و اندازه گیری نیست و در  علوم تجربی بررسی نمی شود. 

پاسخ فعالیت های فصل اول زیست شناسی دهم
پاسخ فعالیت های فصل اول زیست شناسی دهم

زیان های سوخت های فسیلی: 

1 _تمام می شوند و تجدید ناپذیرند 

2 _محیط زیست را با سوختنشان آلوده می کنند 

3 _باعث گرم شدن زمین می شوند.( چون این سوخت ها با سوختن خودشان موادی مانند کربن  دی اکسید تولید می کنند.مولکول های کربن دی اکسید در جو زمین قرار گرفته و نمی گذارند  قسمتی از انرژی گرمایی خورشید که توسط زمین منعکس می شود، از جو زمین خارج شود و به  این صورت سبب گرم شدن زمین می شود)

4 .تولید گازهای مضر مانند کربن مونوکسید و دی اکسید گوگرد باعث و ایجاد باران های اسیدی.

مزایای سوخت های فسیلی: 

1 .با سوزاندن مقدار کمی از سوخت های فسیلی انرژی زیادی بدست می آید. 

2 .این انرژی ها ارزان تر نسبت به سایر منابع هستند. 

3 .دارای انرژی گرمایی بالایی هستند. 

پاسخ فعالیت های فصل اول زیست شناسی دهم
پاسخ فعالیت های فصل اول زیست شناسی دهم

چرا مایع درون نی حرکت می کند؟ 

زیرا غشای تخم مرغ مانند غشا ی نیمه تروا عمل می کند. از آن جایی که فشار اسمزی درون تخم  مرغ بیشتر از فشار اسمزی آب درون بشر است، آب درون نی به علت اسمز بالا می رود.

ب. اگر تخم مرغ بدون پوسته را درون آب مقطر قرار دهیم به علت آن که فشار اسمزی بیشتری  دارد، حجیم و پر آب می شود و اندازه ی تخم مرغ بزرگ می شود و حتی ممکن است در دراز  مدت غشا نازک آن پاره شود.

اما اگر تخم مرغ بدون پوسته را در آب و نمک غلیظ قرار دهیم، به  علت آن که فشار اسمزی آب و نمک بیش از تخم مرغ است، آب تخم مرغ را به خود کشیده، تخم  مرغ پالسیده، چروکیده و کوچک می شود. 

گام به گام فصل اول زیست شناسی دهم
گام به گام فصل اول زیست شناسی دهم

1 _اسکلتی :  

یاخته های استوانه ای شکل بدون انشعاب _ انقباض ارادی و گاهی غیر ارادی _ رنگ قرمز _ یاخته های این بافت چند هسته ای هستند _ هسته ی حاشیه ای دارند _ مثال: ماهیچه های  متصل به استخوان _ مخطط اند _ انقباض تند و کوتاه دارند_ تحت کنترل اعصاب پیکری می  باشند. 

2 _قلبی: 

یاخته های استوانه ای شکل منشعب _انقباض غیر ارادی _ رنگ قرمز _ یاخته های این بافت یک  یا دو هسته دارند. _ هسته ی مرکزی دارند _ مخطط اند _ انقباض تند و کوتاه دارد _ انقباض  ذاتی دارد ولی با خود مختار هم تحریک می شود

3 _صاف: 

یاخته های دوکی شکل _ انقباض غیر ارادی _ رنگ سفید صورتی _ معموال تک هسته ای هستند _ هسته ی مرکزی دارند_ در دستگاه گوارش یافت می شوند. _ ظاهر غیر مخطط دارند.  انقباض کند و طوالنی دارند _ تحت کنترل اعصاب خود مختار هستند

تهیه کننده پاسخ فعالیت های فصل اول زیست شناسی دهم : خانم اسما محمدی زاده

برای مشاهده سایر دروس گام به گام زیست دهم روی عبارت لینک دار کلیک کنید.