در این نوشته با جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 41 علوم هفتم همراه شما هستیم.

جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 41 علوم هفتم

با مراجعه به کتاب‌ها و منابع اینترنتی معتبر درباره «کاربرد آلیاژها در زندگی» اطلاعاتی تهیه کنید و نتایج را در قالب پاورپوینت، اینفوگرافیک یا … به کلاس گزارش دهید.

آلیاژها یکی از مهم‌ترین اجزای بسیاری از صنایع ما هستند. آنها ترکیبی از دو یا چند متال یا یک متال با یک یا چند عنصر غیرمتالی هستند که خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی نسبت به عناصر اصلی خود دارند. آلیاژها به منظور بهبود یا ایجاد خواص خاص در مواد، مانند مقاومت در برابر خوردگی، سختی، استحکام، قابلیت فرم‌دهی یا مقاومت در برابر حرارت ساخته می‌شوند. در زیر برخی از کاربردهای عمده آلیاژها در زندگی روزمره نشان داده شده است:

1. برنج (آلیاژ مس و قلع): این آلیاژ به دلیل خواص ضد زنگ و استحکام فیزیکی بالایی که دارد، در ساخت ابزارهای خانگی، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود.

2. فولاد (آلیاژ آهن و کربن): فولاد یکی از پرکاربردترین آلیاژها است و در ساخت جسم خودرو، ساختمان‌ها، کشتی‌ها، ریل‌های راه آهن، ابزارهای جراحی و بسیاری از اجزای ماشین‌آلات استفاده می‌شود.

3. آلومینیوم و آلیاژهای آن: آلومینیوم و آلیاژهای آن به دلیل وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت فرم‌دهی بالا، در صنایع هواپیما، خودرو و بسته‌بندی استفاده می‌شوند.

4. نیکل و آلیاژهای آن: آلیاژهای نیکل به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی در صنایع هواپیما و فضاپیما، صنایع شیمیایی و تولید تجهیزات برقی و الکترونیکی استفاده می‌شوند.

5. طلا و آلیاژهای آن: طلا به تنهایی نرم و کم مقاومت است، اما با ایجاد آلیاژ با فلزات دیگر مانند نقره، مس یا پالادیم، سختی و استحکام آن افزایش می‌یابد. این آلیاژها بیشتر در ساخت جواهرات و پزشکی (مانند پروتز های دندانی) استفاده می‌شوند.

برچسب شده در: