در این نوشته با جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 97 علوم سوم همراه شما هستیم.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 97 علوم سوم

درباره ی زندگی یک جانور دوزیست که در کشور ما زندگی می کند، گزارش تهیه کنید.

سمندر لرستانی

یکی از زیباترین و نایاب‌ترین حیوانات این سرزمین سمندر لرستانی است و ترجیح می‌دهد در حاشیه رودخانه‌های کوهستانی زندگی کند. نسل این حیوان در حال انقراض بوده و نیازمند توجه و حفاظت است. پراکنش این پستاندار تنها در ایران و در مناطق محدودی از استان خوزستان، لرستان و زاگرس مرکزی است.

نام فارسی: سمندر لرستان

نام انگلیسی : Lorestan mountian new

نام علمی : Neurergus kaiseri

زیستگاه: این حیوان در در بوته زارها، مناطق تالابی و نهر‌ها و ابشار‌های با دمای پایین زندگی می‌کند.

اندازه: طول این جانور حداکثر به ۱۵۰ میلیتر می‌رسد.

وضع حفاظتی: شدیدا به حمایت و توجه نیاز دارد و باید از قاچاق آن جلو گیری شود.

نقش سمندر لرستان در طبیعت: شاخص سلامت محیط است. یعنی وجود این جانور یا دیگر سمندر‌ها خبر از سلامت محیط از لحاظ آلودگی می‌دهد، چون سمندر‌ها بسیار به آلودگی حساس اند.

معنی کلمه‌ی سمندر: سمندر کلمه‌ای فارسی بوده و از دو بخش سام به معنای اتش و اندر تشکیل شده که معنی زاده شده از اتش می‌دهد. در افسانه‌های کهن ایرانی از سمندر این گونه یاد می‌شود.

سمندر لرستانی گونه‌ای دوزیست دم دار است که تنها در کشور ایران آن هم در نقاط محدودی در لرستان یافت می‌شود. این دوزیست به شدت در معرض انقراض است. این گونه سمندر لرستانی بدنی لیز (شبیه به قورباغه) دارد و دارای نقش و نگار زیبایی روی بدنش است. نقش و نگار زیبای این گونه دوزیست و پراکندگی محدود آن باعث جلب توجه بسیاری از افراد علمی و غیر علمی شده است. سمندر لرستانی به دلیل این که وضعیت حفاظتی نگران کننده‌ای دارد و در معرض انقرلض است برای همه افراد حائز اهمیت است. زیبایی بیش از حد این سمندر و حرکات جذاب این گونه در آب باعث شده است که برای بسیاری از افراد جذاب باشد. موضوع مهمتری که ارزش سمندر لرستانی را در بین سمندر‌های جهان بالا برده است، نادر بودن آن است.

برچسب شده در: