در این نوشته با جواب در میان تارنماها صفحه 47 شیمی یازدهم رشته تجربی و ریاضی همراه شما هستیم.

جواب در میان تارنماها صفحه 47 شیمی یازدهم

با مراجعه به منابع معتبر و پایگاه‌های اینترنتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اطلاعاتی درباره مشکلات، نکات ایمنی، مسائل زیست محیطی و… مرتبط با انتقال فراورده‌های نفتی تهیه و آن را به کلاس گزارش کنید.

شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران عمده توان خود را در جهت افزایش ظرفیت پالایش کشور از طریق ایجاد پالایشگاه‌های جدید، احداث واحدهای جدید در پالایشگاه‌های موجود و یا انجام تغییرات اساسی در آنها به منظور ازدیاد تولید و بهبود کیفیت فرآورده‌ها به کار گرفته است.
طراحی فرایندها و احداث پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال مطابق با ملاحظات زیست محیطی و استفاده از آخرین فناوری‌های روز و سازگار با محیط زیست اولین گام جهت دستیابی به اهداف پیشگیری از ایجاد و انتشار آلاینده می‌باشد.

ایمنی یک ارزش کلی و جهانی است که هر فرهنگی در جهت حفظ و اجرای آن باید نهایت تلاش خود را به خدمت گیرند. در صنایع نفت و گاز خطرات و سوانح بسیاری وجود دارد که منجر به ریشک‌های با درجات متفاوت خواهند شد.

جابه‌جایی و حمل و نقل مواد خطرناک مانند مشتقات نفتی و فرآورده‌های پتروشیمی (نفت، بنزین، گازوئیل و گازهای مایع نفتی) و فاضلاب‌های صنعتی خطراتی را در بردارد که می‌تواند منجر به کشته شدن تعداد زیادی از افراد و آلودگی‌های شدید زیست محیطی در نتیجه انفجار، آتش‌سوزی و پخش مواد آلاینده سمی باشد. برنامه‌ریزی اصولی و ایمنی برای مسیرهای حمل و نقل و وسایل نقلیه، با در نظر گرفتن نوع کاربری و در مناطق عبوری، مدیریت ریسک در حمل و نقل مواد نفتی را به عنوان بخش مهمی در بر می‌گیرد.

یکی از مسائل مهمی که به آن پرداخته می‌شود خوردگی لوله‌های انتقال نفت و گاز که منجر به شکستگی لوله‌ها می‌گردد.

آثار انسانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی

فعالیت‌های اکتشاف و استخراج می‌توانند آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند. این آثار و تغییرات حاصل از آن بویژه در مورد افراد بومی که زندگی سنتی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. این آثار کلیدی ممکن است شامل تغییر در موارد زیر باشد:

* اثر مستقیم آن تغییر الگوی کاربری (کشاورزی، ماهیگیری، جنگل، شکارگاه) به صنعتیاست. ایجاد راه‌های ارتباطی جدید، مناطق مسکونی طراحی نشده و بهره‌برداری از منابع طبیعی، از جمله آثار ثانویه می‌باشند؛

* تغییر در میزان جمعیت منطقه در اثر مهاجرت افراد (نیروی کار) و مهاجرت جمعیت مناطق دورافتاده به سایر مناطق بواسطه ایجاد راه‌های ارتباطی جدید؛

* تغییر سیستم‌های اقتصادی، اجتماعی در نتیجه ایجاد موقعیت‌های شغلی جدید، درآمد ناهمسان، تورم و تغییر درآمد سرانه؛

* تغییر در سیستم‌های فرهنگی، اجتماعی، تخریب میراث فرهنگی، تغییر در آداب و رسوم و عقاید و دگرگونی ارزش‌ها در اثر حضور افراد غیر بومی؛

* دسترسی و مهیا بودن کالاها و خدماتی از قبیل اسکان، آموزش، بهداشت، آب، سوخت، برق، فاضلاب و کالاهای مصرفی که به دلیل انجام پروژه‌ها به محل منتقل می‌شوند؛

* بروز تضاد بین طرح‌های توسعه و حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی، توریسم و ذخایر تاریخی و فرهنگی منطقه که باید برای رفع آنها برنامه‌ریزی شود؛

* تخریب زیبایی‌های منطقه به دلیل ساخت تاسیسات پر سر و صدا و بدمنظره؛

* تغییر در روش‌ها و سیستم‌های حمل و نقل در اثر توسعه راه‌ها، زیرساخت‌های دریایی و هوایی و پیامدهای حاصل از آن (مثل سروصدا و خطر تصادف و …).

 در صورت مشاوره و همکاری مناسب با متخصصین، این موارد آثار مثبتی از خود بر جای می‌گذارند، مثلا توسعه زیرساخت‌ها، منابع آب، سیستم‌های فاضلاب و تصفیه، بهداشت و آموزش از آثار مثبت این تغییرات به‌شمار می‌روند. با این حال، به دلیل توزیع نامتعادل امکانات و ناتوانی برخی مدیران محلی در پیش‌بینی پیامدهای حاصل از این تغییرات، مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای بروز پیدا می‌کنند. با برنامه‌ریزی دقیق، مشاوره، مدیریت مناسب و مذاکره با ساکنین محل می‌توان از این آثار و عواقب ناخوشایند جلوگیری کرد.

آثار جوی

توجه روزافزون به مشکلات جوی، صنعت نفت و گاز را به سمت تمرکز بر روش‌های کاهش انتشار آلاینده‌ها سوق داده است. به منظور بررسی آثار حاصل از اکتشاف و استخراج، ضروری است که منابع و ماهیت انتشار آلاینده‌ها و سهم آنها در آثار جوی مورد بررسی قرار گیرند. منابع اصلی انتشار آلاینده‌ها در صنایع نفت و گاز عبارتند از:

* گازهای حاصل از تهویه، پالایش و سوزاندن گاز اضافی

* فرآیندهای احتراقی از قبیل موتورهای دیزل و توربین‌های گازی

* گازهای فرار حاصل از عملیات بارگیری و ذخیره‌سازی و یا اتلاف از تجهیزات

* انتشار ذرات هوابرد ناشی از برهم خوردن خاک حین ساخت و ساز و حرکت وسایل نقلیه

* ذرات حاصل از سایر منابع مانند تست چاه

گازهای آلاینده مهم شامل دی‌اکسیدکربن، مونواکسید کربن، متان، کربن‌های آلی فرار VOC، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و سولفید هیدروژن می‌باشند.

حجم مواد انتشار یافته در جو و آثار آن به ماهیت فرآیند بستگی دارد. البته انتشار آلاینده‌ها در فعالیت‌های اکتشافی معمولا کم در نظر گرفته می شود اما در حین استخراج، با توجه به فعالیت‌هایی که انجام می‌پذیرد میزان انتشار بیشتر است. سوزاندن گاز اضافی در استخراج، عمده‌ترین منبع انتشار آلاینده‌ها در جو می‌باشد؛ بویژه در جایی که زیرساخت‌های لازم یا بازار مناسب برای مصرف آن در دسترس نمی‌باشد. البته در صورت عملی بودن، گاز اضافی فرآوری شده و به عنوان فرآورده جانبی توزیع می شود. بنابراین، با توسعه یکپارچه و بازاریابی مناسب، سوزاندن گاز به شدت کاهش می‌یابد. سوزاندن گاز اضافی، تهویه و احتراق از منابع اصلی انتشار دی‌اکسیدکربن و مونواکسیدکربن در فرآیند هستند. منابع تولید کننده سایر آلاینده‌ها نیز می‌بایست درنظر گرفته و کنترل شوند. مثلا کنترل متان ایجاد شده از تهویه فرآیند و در حجم کمتر از نشت تجهیزات و سوزاندن گاز.

به طور کلی می‌بایست با استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های مدیریتی جدید از ایجاد آلاینده‌ها و انتشار آن در جو جلوگیری به عمل آورد.

سایر صفحات گام به گام شیمی یازدهم