در این نوشته با جواب صفحه 108 فیزیک دهم رشته تجربی و ریاضی همراه شما هستیم.

جواب صفحه 108 فیزیک دهم

جواب فعالیت صفحه 108 فیزیک دهم

از تفاوت نقطه جوش اجسام مختلف در صنعت، استفاده زیادی می شود. تحقیق کنید چگونه از این ویژگی برای جدا کردن محصولات نفتی استفاده می شود؟

اجزای تشکیل دهنده یک محلول چند جزئی مانند نفت خام نقطه های جوش متفاوتی دارند، به طوری که سنگین ترین آنها بالاترین نقطه جوش را دارند. وقتی نفت خام را چنان حرارت دهیم که ناگهان همه اجزای آن تبدلی به بخار گردد و سپس آنها را سرد کنیم تا به مایع تبدیل شوند، اجزای مختلف نفت خام با نقاط جوش مختلف را می توان در یک ستون تقطیر از هم جدا کرد. سبک ترین محصولات با پایین ترین نقطه جوش از بالای ستون و سنگین ترین محصولات با بالاترین نقطه جوش از پایین ستون خارج می شود.

جواب پرسش صفحه 108 فیزیک دهم

چرا در جدول 4ـ5 گرمای نهان تبخیر آب با افزایش دمای آن کاهش می یابد؟

این مورد را می توان با نیروهای بین مولکولی که در فصل 3 معرفی شدند، توضیح داد. همان طور که دیدیم نیروهای چسبندگی مولکولی به فاصله بین مولکول ها بستگی دارند. با افزایش دما و کاهش چگالی، فاصله بین مولکولی در حالت مایع افزایش و نیروی چسبندگی بین مولکول ها کاهش می یابد و در نتیجه تفاوت بین انرژی های درونی جسم در حالت های نایع و بخار کاهش می یابد.

به بیانی بسیار ساده شده، با افزایش دما، مولکول ها ساده تر می توانند از سطح آزاد مایع بگریزند و به گرمای کتری برای این امر نیاز است و بالعکس

image 238

برچسب شده در: