در این نوشته با جواب صفحه 112 ریاضی هفتم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 112 ریاضی هفتم

جواب فعالیت صفحه 112 ریاضی هفتم

معلّم ورزش یک مدرسه می‌خواهد برای دانش آموزان کلاس، لباس ورزشی سفارش دهد. او از جواد و محمّد خواست نظرهای دانش آموزان را جمع آوری کنند تا رنگ مورد علاقهٔ دانش آموزان کلاس مشخّص شود.

جواب صفحه 112 ریاضی هفتم
جواب صفحه 112 ریاضی هفتم

جواد رنگ مورد نظر همهٔ دانش آموزان را از آنها پرسید و پاسخ‌های زیر را دریافت کرد.

سبز، آبی، زرد، زرد، بنفش، زرد، قرمز، زرد، قهوه‌ای، قهوه‌ای، قهوه‌ای، سبز، زرد، آبی، سبز، بنفش، قرمز، قهوه‌ای، قهوه‌ای، آبی، زرد، سبز، قهوه‌ای، زرد، زرد، زرد، قرمز، زرد، زرد، قرمز، قهوه‌ای، قهوه‌ای و سبز.

محمّد به روش دیگری اطّلاعات را جمع آوری کرد. او 3 رنگ را تعیین کرد و از همهٔ دانش آموزان خواست یکی از این سه رنگ را انتخاب کنند. او پاسخ‌های زیر را دریافت کرد.

سبز، قهوه‌ای، قهوه‌ای، سبز، زرد، زرد، زرد، سبز، قهوه‌ای، زرد، سبز، قهوه‌ای، سبز، زرد، زرد، سبز، قهوه‌ای، زرد، سبز، زرد، زرد، قهوه‌ای، سبز، زرد، قهوه‌ای، زرد، سبز، قهوه‌ای، سبز، زرد، قهوه‌ای، قهوه‌ای و زرد.

دو روش جمع آوری اطلّاعات را با هم مقایسه کنید. ویژگی‌های مثبت و منفی هر روش را بیان کنید.

مزیت روش جواد این است که تمام سلیقه ها را در نظر گرفته است ولی عیب آن این است که تعدادی از سلیقه ها تعداد پایینی را به خود اختصاص داده اند. مزیت روش محمد این است که تمام سلیقه ها را به سه رنگ اختصاص داده است. ولی عیب آن این است که تمام سلیقه ها را در نظر نگرفته است.

جواب کار در کلاس صفحه 112 ریاضی هفتم

 همان طور که می‌بینید، داده‌های جمع آوری شده به صورتی نوشته شده‌اند که شمردن، مقایسه و بررسی آنها دشوار است. اوّلین گام این است که آنها را در جدول داده‌های زیر سازماندهی کنید. با همکاری یکی از دوستانتان چوب خط را مانند نمونه‌های زیر رسم کنید
(یک دانش آموز رنگ‌ها را بخواند و دانش آموز دیگر برای هر بار خوانده شدن یک رنگ، یک چوب خط رسم کند).

image 305
جدول داده‌های جمع آوری شده توسط جواد
image 304
جدول داده‌های جمع آوری شده توسط محمّد

1- با توجّه به جدول‌ها، معلّم ورزش کدام رنگ را انتخاب می‌کند؟

رنگی که تعداد آن‌ها بیشتر است.

2- چرا آمار رنگ‌های جدول دوم با جدول اوّل متفاوت است؟ برای مثال چرا تعداد نظرات در مورد رنگ زرد در دو جدول متفاوت شده است؟
چون در جدول اول محدودیت رنگ وجود ندارد ولی در جدول دوم محدودیت وجود دارد.

برچسب شده در: