در این نوشته با جواب صفحه 119 تفکر و سبک زندگی هشتم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 119 تفکر و سبک زندگی هشتم

گفت و گو

1- راه های ترک عادات منفی را با هم بررسی کنید.

الف) علم آموزی: در اثر علم و اطلاع قبلی از هر واقعیتی، پیش از ایجاد عادت مصونیتی طبیعی و مطمئن در برابر تمام عادت های منفی ایجاد می شود. به عنوان مثال، کسی که به عوارض پرداختن بیش از حد به بازیهای رایانهای آگاهی دارد، مانع ایجاد چنین عادتی در خود می شود.

ب) تفکر و تعقل در هر امر و در هر مورد و هر مقامی: تعقل اساسی ترین عامل عادت شکن است که سبب نابودی جهل و غفلت میشود. برای مثال، در نگاه اول ممکن است انجام بعضی کارها خطر نباشد، یا حتی مفید به نظر برسد؛ اما با کمی تفکر درباره موضوع می توان آن را با ارزش های فرد و جامعه سنجید و از انجام آن خودداری کرد.

پ) امر به معروف و نهی از منکر: آگاهی دادن به اطرافیان در انجام کارهای خوب و پسندیده، و پرهیز از کارهای ناپسند علاوه بر بهبود وضع اجتماع، در خود شخص نیز مؤثر است و مانع انجام کارهای ناپسند و شکل گیری عادت های بد و باعث ایجاد عادت های خوب در او می شود.

2- در مورد روش های ایجاد عادت های خوب با هم گفت وگو کنید و از تجربیات خود بگویید.

2- استفاده از تکنیک PARA ؛ بدین صورت که دارای چهار گام می باشد:

گام اول: برنامه ریزی:

اولین قدم برنامه ریزی است. عادت بدی که می خواهید از بین ببرید و عادت خوبی که می خواهید ایجاد کنید چیست؟ روی کاغذ بنویسید. اگر عادت بد شما هدر دادن پول تان است، آن را روی کاغذ بنویسید و برایش برنامه ریزی کنید. چرا که بدون برنامه ریزی به همان عادت برگشت داده می شوید.

چگونه برنامه ریزی کنید؟ بعد از شناخت عادت، باید بخشی از روزتان را به آن اختصاص دهید. برای شروع 5 دقیقه خوب است.

شاید بگویید با 5 دقیقه می توان عادتی را ترک یا ایجاد کرد؟ بله. زیرا همه ی عادت هایی که الان دارید، چه بد چه خوب، از یک جا شروع شده اند و کم کم گسترش یافتند. مثال طناب را به یاد بیاورید. از یک گره شروع کنید، از 5 دقیقه.

برای مثال اگر عادت بد شما این است که بعد از کار به سمت رستوران های فست فود بروید؛ این بار مسیرتان را تغییر دهید. بهتر است 3 مسیر متفاوت مشخص کنید که هیچ کدام از جلوی فست فود نگذرند. اگر فکر می کنید در راه گرسنه می شوید؛ از قبل میوه و یا آجیل به همرا خود داشته باشید. تنها 5 دقیقه از وقت شما را می گیرد.

گام دوم: شناخت:

عادت ها رفتار های تکراری ناخود آگاهانه ای هستند که به مرور زمان روتین و عادی می شوند. زمانی که عادت تان را نشناسید، متوجه انجام آن نمی شوید و ذهن، کاری را که بلد است انجام می دهد.

پس از شناخت عادت، بهتر می توانید آن را کنترل کنید. در ابتدا آسان نیست اما زمانی که برای آن برنامه ریزی می کنید؛ یعنی عادت تان را می دانید. بهتر است چیزی همراه تان داشته باشید که شما را به یاد عادت تان بیاندازد.

برای مثال، زمانی که برنامه ریزی شما این است که سیبی همراه خود ببرید، هر گاه آن را می بینید به یاد عادت تان می افتید و هوشیار می شوید. از آن جایی که ذهن به کار جدید عادت ندارد، باید با این تلنگر ها، مدام هوشیارش کرد تا الگو های جدیدی بسازد.

گام سوم: دلایل ایجاد یا از بین بردن:

کلید ایجاد یا از بین بردن عادت، دلیل است. زمانی که دلایل تان به اندازه ی کافی قوی و محکم باشند، از پس هر کاری بر خواهید آمد. پس دلایل تان باید آن قدر محکم باشند تا در مبارزه با تمایلات درونی تان پیروز شوید.

به زندگی و عادت های بهتری که می خواهید فکر کنید و آن را روی کاغذ بیاورید. چرا می خواهید پرخوری نکنید، پول تان را بیهوده خرج نکنید، سیگار نکشید و …؟ دلایل نباید سطحی باشند. صرف این که بخواهید درآمد بیش تری داشته باشید کافی نیست.

بدون دلیل در تاریکی می مانید و مدام کارتان را به تعویق می اندازید.

گام چهارم: اقدام برای ایجاد یا از بین بردن:

در قدم آخر باید هر روز به میزانی از عادت بدتان را ترک و به عادت خوب تان بیافزایید. برای مثال اگر روزی 30 سیگار می کشید، تعداد آن را به 20، 10 و در نهایت 0 کاهش دهید و عادت بد را از بین ببرید. اگر سه بار در روز از غذاهای فست فود می خورید، آن را به یک بار در روز، یک بار در هفته، یک بار در ماه و… تقلیل دهید.

میزان کم کردن یا افزودن شما مهم نیست. مهم این است که هر روز این کار را بکنید چرا که عادت ها همین گونه شکل گرفتند.

بزرگ ترین مانعی که در زندگی مردم وجود دارد، عمل است. تصمیم بگیرید و همین لحظه آن را عملی کنید. اکثر مردم همه چیز را بزرگ تر از آنی که در ذهن شان هست، جلوه می دهند. اگر به این چهار قدم مقید بمانید هر عادت بدی را می توانید از بین ببرید و برعکس، هر عادت خوبی را ایجاد کنید.