در این نوشته با جواب صفحه 123 فارسی هشتم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 123 فارسی هشتم

خودارزیابی

1-شکسپیر، روزگار را به چه چیزی تشبیه کرده است؟

به دریایی که کشتی زندگانی ما بر روی آن به سوی ساحل مقصود میرود

2-این بیت حافظ با کدام قسمت درس، ارتباط دارد؟

نصیحت گوش کن جانا که از جان دوست تر دارند             جوانان سعادتمند پند پیر دانا را

برعکس اگر عقل و متانت را شعار خود کنند و پیران سالخورده را که عمر درازتر و تجربه بیشتر دارند در این راه پر خوف و خطر راهبر خود قرار دهند زندگی را به راحت و آسایش خواهند گذرانید و ایام پیری بتوانند برای دیگران کارهای مفیدی انجام دهند.

3-به نظر شما، راه رسیدن به خوشبختی چیست؟

 ١) داشتن هدف   

٢) برنامه ریزی 

٣) استفاده از تجربه دیگران 

۴) تفکر در احوال گذشتگان 

۵) انتخاب آگاهانه 

۶) تلاش برای رسیدن به هدف 

٧) امید جهت رسیدن به هدف

گفت و گو

1-دربارۀ راز موفقیت یکی از بزرگان زیر، در کلاس گفت وگو کنید.

         فردوسی، ادیسون، ابوعلی سینا

«توماس ادیسون» در سنین پیری پس از کشف چراغ برق یکی از ثروتمندان آمریکا بشمار می رفت و درآمد سرشارش را تمام و کمال در آزمایشگاه مجهزش که ساختمان بزرگی بود، هزینه می کرد.  این آزمایشگاه بزرگترین عشق پیرمرد بود و هر روز اختراعی جدید در آن شکل می گرفت تا آماده بهینه سازی و ورود به بازار شود. در همین روزها بود که نیمه های شب از اداره آتش نشانی به پسر ادیسون اطلاع دادند که آزمایشگاه پدرش در آتش می سوزد و حقیقتا کاری از دست کسی برنمی آید و تمام تلاش ماموران فقط جلوگیری از گسترش آتش به سایر ساختمان ها است. آنها تقاضا داشتند که موضوع به نحو قابل قبولی به اطلاع پدرش رسانده شود. پسر با خود اندیشید که احتمالا پدرش با شنیدن این خبر سکته می کند و لذا از بیدار کردن او منصرف شد و خودش را به محل حادثه رساند و با تعجب دید که پدرش در مقابل ساختمان آزمایشگاه روی یک صندلی نشسته است و سوختن حاصل تمام عمرش را نظاره می کند. پسر تصمیم گرفت جلو نرود و پدر را آزار ندهد. او می اندیشید که پدر در بدترین شرایط عمرش بسر می برد که ناگهان پدر سرش را برگرداند و پسر را دید  و با صدای بلند و سرشار از شادی گفت: «پسر تو اینجایی! می بینی چقدر زیباست! رنگ آمیزی شعله ها را می بینی؟ حیرت آور است! من فکر می کنم که آن شعله های بنفش بعلت سوختن گوگرد در کنار فسفر بوجود آمده است! وای! خدای من، خیلی زیباست! کاش مادرت هم اینجا بود و این منظره زیبا را می دید. کمتر کسی در طول عمرش امکان دیدن چنین منظره زیبایی را خواهد داشت. نظر تو چیه پسرم؟»  پسر حیران و گیج جواب داد: “پدر تمام زندگی ات در آتش می سوزد و تو از زیبایی رنگ شعله ها صحبت می کنی؟ چطور می توانی؟ من تمام بدنم می لرزد و تو خونسرد نشسته ای؟” پدر گفت: “پسرم از دست من و تو که کاری برنمی آید و مامورین هم که تمام تلاششان را می کنند. در این لحظه بهترین کار لذت بردن از منظره ای  است که دیگر تکرار نخواهد شد. الان موقع این کار نیست به شعله های زیبا نگاه کن که دیگر چنین امکانی را نخواهی داشت. در مورد آزمایشگاه و بازسازی یا نوسازی آن فردا فکر می کنیم.” یک سال بعد از این حادثه «توماس آلوا ادیسون» مجددا در آزمایشگاه جدیدش مشغول کار بود و همان سال یکی از بزرگترین اختراع بشریت یعنی “ضبط صدا” را تقدیم جهانیان نمود. آری او «گرامافون» را درست یک سال پس از آن واقعه اختراع نمود.

2-برای داشتن هفته ای موفق، چگونه برنامه ریزی می کنید؟

شنبه: نوشتن اهداف کلی

اهداف کلی خود را بنویسید. اهداف خود را در سه زمینه سلامتی، خانواده و امور مالی بگنجانید. می‌توانید با پاسخ‌گویی به سوالات زیر شروع کنید:

امسال می‌خواهید چه مقدار درآمد داشته باشید؟ سال بعد چه مقدار؟ پنچ سال بعد چطور؟

چه شیوه زندگی را برای خود و خانواده‌تان در نظر گرفته‌اید؟

سلامتی کامل را در چه چیزی می‌بینید؟

یکشنبه : تعیین هدف

سریع فکر کنید و پاسخ دهید. در حال حاضر سه هدف مهم زندگی خود را نام ببرید؟ ۳۰ ثانیه زمان برای پاسخ‌گویی به این سوال در نظر بگیرید. پاسخ به این سوال، تصویر واضح‌تری از آنچه شما در زندگی می‌خواهید را نشان می‌دهد.

دوشنبه : ذکر جزئیات

اهداف خود را این‌بار دقیق، واضح و با ذکر جزئیات بنویسید. نکته مهم امروز این است که سعی کنید اهداف خود را مثبت بنویسید. مثلا بجای نوشتن « نمی‌خواهم دیگر جلسات ورزشم را از دست بدهم » بهتر است بنویسید « سه روز در هفته ورزش خواهم کرد »

سه‌شنبه : تعیین ضرب‌العجل

برای اهداف خود زمان تعیین کنید و سعی کنید قبل از تمام شدن مهلتی که به خود داده‌اید، به هدف خود برسید. تعیین کردن ضرب‌العجل از به تعویق افتادن کارها جلوگیری می‌کند.

چهارشنبه : عیب‌یابی

موانعی که در گذشته باعث دور شدن شما از اهدافتان شده است را شناسایی کنید. سپس راهکارهایی را برای غلبه بر تک تک موانع موجود، پیدا کنید. آیا نیاز به فراگیری مهارت‌های بیشتری برای از میان برداشتن موانع دارید؟

پنج‌شنبه : گام به گام

اهداف ریز به ریز شده خود را طبقه‌بندی کنید و هر روز را به یکی از اهداف خود اختصاص دهید. مثلا دستگاه جدید را در باشگاه امتحان کنید و یا شب ده دقیقه زودتر به رختخواب بروید. این اهداف ممکن است بسیار ساده و پیش‌پا افتاده به نظر آیند اما در آینده بسیار مفید خواهند بود.

جمعه : جملات تاکیدی

اهداف روزمره خود را با خود تکرار کنید. سعی کنید جملات مثبت را تکرار کنید. بطور مثال صبح که از خواب برمی‌خیزید، پنج بار جمله من سالم و خوش اندام هستم را با خود تکرار کنید. اینکار به نگه‌داشتن هدف در ذهن شما کمک زیادی می‌کند.

برچسب شده در: