در این نوشته با جواب صفحه 130 تفکر و سبک زندگی هشتم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 130 تفکر و سبک زندگی هشتم

گفت و گو کنید

1- دریافت شما از فیلم چیست؟

فیلم اثر نمایش آبیاری گل ها و درختان با کامیون حمل آب می باشد، این در حالی ست که در انتهای فیلم اثر منفی آلودگی ناشی از دود همان وسیله ی نقلیه بر همان گل ها و درختان را نشان می دهد.

اشاره به این دارد که برخی از کارهای افراد اگرچه با نیت درست صورت می گیرد اما چون روش درست را در پیش نگرفتند پیامدهای منفی را به دنبال دارد، بنابراین انسان ها باید برای تک تک افکار و گفتار و اعمال خود عاقبت اندیش باشند، این که کارهای ما چه پیامدهایی برای اطرافیان مان، جامعه ی مان و طبیعت می تواند داشته باشد.

قطعا وسایل نوین و فناوری های جدید بشر ، باعث آسایش شده اما نه لزوما باعث آرامش اختراعات و اکتشافات بشری به شرطی ارزش پیدا می کنند که از انسان و طبیعت محافظت کنند و نه این که باعث تخریب و تهدید آن ها شوند.

2- آیا مثال هایی سراغ دارید که انسان با قصد و نیت خوب، کاری انجام دهد که پیامد و نتیجه منفی داشته است؟

به عنوان مثال انسان با اختراع خودرو قصد و نیت خوبی داشته است که هدفش نقل و انتقال افراد و … با سرعت بالا می باشد، اما در طرف دیگر به دلیل وجود تصادفات زیاد خودروها باعث به خطر افتادن جان انسان های دیگر می شود و می توان گفت که این قصد و نیت خوب هم نتیجه منفی هم داشته است.

3- آیا مثال هایی سراغ دارید که انسان با قصد و نیت خوب، کاری انجام دهد که پیامد و نتیجه مثبت داشته است؟

به عنوان انسان با نگه داری و محافظت از جنگل ها و مراتع محیط زیست باعث حفظ محل زندگی حیوانات و محیط زیست در دنیا می شود که یک قصد نیت خوب با نتیجه مثبت می باشد.

4- چگونه با آنکه قصد و نیت هر دو خوب بوده؛ اما نتیجه متفاوت است؟

به دلیل اینکه هر قصد و نیتی ممکن است یک نتیجه منفی هم داشته باشد، در این فیلم خودرو نقش حمل آب را داشت که یک قصد و نیت خوب می باشد، اما به دلیل تولید آلاینده های آلوده در هوا باعث ایجاد یک نتیجه منفی شد.

5- چگونه عمل یک فرد روی طبیعت اثر می گذارد؟

به عنوان مثال اگر فردی یک نهال را بکارد، بعد گذشت مدت زمانی آن نهال به یک درخت تبدیل می شود و باعث تولید اکسیژن و محصولات دیگر می شود.

6- چگونه عمل یک فرد روی زندگی او اثر می گذارد؟

هر فردی زندگی خود با کارهایی که انجام می دهد بر روی خودش اثر می گذارد، به عنوان مثال موقعی از خواب بیدار می شوید با شستن دست و صورت خود باعث شادابی و نشاط خودتان می شوید که باعث می شود که در طول روز سر حال و پرنشاط باشید.

7- چگونه عمل یک فرد روی جامعه اثر می گذارد؟

انسان یک موجود اجتماعی است و هر فعالیتی می کند، چه درست چه نادرست می تواند آثار زیادی بر طبیعت و جامعه داشته باشد، به طور مثال هر انسانی با فکر و کمک کردن به دیگران و اندیشه اش بر روی جامعه اثر می گذارد.

8- انسان در جهان جایگاهی دارد، با ارائه چند نظر و راه حل ساده بگویید شما چگونه و با چه کارهایی می توانید در جهان منشأ آثار و نتایج خیر باشید؟

من می توانم با رعایت عواملی مثال نریختن زباله در معابر، جنگل و مکان هایی که باعث زشت شدن، کثیفی و خراب شدن آنجا می شود در جهان یک نتیجه خوب را رقم بزنم، و به عنوان مثال دیگر من می توانم با رعایت اصول رانندگی و … باعث کاهش تصادفات و به خطر نیفتادن جان دیگر افرار در جهان نشوم که یک نتیجه مثبت می باشد.

فعالیت تکمیلی

با محوریت معلم خود و همفکری با دوستانتان در مورد کارهایی که انجام داده اید و بدون خواست و نیت شما بر دیگران اثر مثبت یا منفی داشته گفت وگو کنید.

می گویند که «هر عملی را عکس العملی است»؛ یعنی هر کاری که در این دنیا انجام شود، بازتاب و اثری از خود بر جای می گذارد. حال این کار می خواهد با نیت و قصد باشد، یا می خواهد بدون نیت و قصد.

اکثر کارهایی که با نیت و قصد قبلی انجام می دهیم، بر اثر مثبت بودن یا منفی بودن نیت، متقابلاً اثر مثبت یا منفی بر روی محیط و دیگران می گذارد. و اما در مورد کارهایی که بدون نیت و قصد انجام می دهیم، اگر آن کار فی نفسه کار خوبی باشد، مثل اول سلام کردن که از روی عادت باشد و بدون قصد و نیت قبلی، اثری مثبت بروی فرد جواب دهنده (منظور فرد مقابل) می گذارد و اما اگر آن کار ذاتاً بد باشد، مثل با صدای بلند صحبت کردن، درست است که یک دفعگی و از روی عادت هم بوده باشد، ولی ممکن است، فردی که ویژگی و شخصیت شما نمی شناسد، درباره شما فکر منفی و بد کند و از شما دلخور شود.