جواب صفحه ۱۴۰ ریاضی ششم
در این نوشته با جواب صفحه ۱۴۰ ریاضی ششم همراه شما هستیم.
جواب صفحه ۱۴۰ ریاضی ششم
فعالیت
۱- عبارت زیر به دو روش محاسبه شده است. محاسبهها را کامل کنید.
آیا پاسخها یکی است؟ خیر
مثلاً اگر بخواهید عبارتی مانند این 3×(۶۰−۷×۴) را حساب کنید، چگونه عمل میکنید؟
۲- برای انجام عملیات اگر عبارت پرانتز داشت، ابتدا داخل پرانتزها را حساب میکنیم: محاسبه را کامل کنید. فلشهای قرمز رنگ راهنمای ترتیب عملیات است:
پرانتزها راهنمای ترتیب عملیاتاند. محاسبهها را از داخلیترین پرانتزها شروع کنید.
اگر از پرانتز استفاده نشده باشد، مانند 8−۲×۳= چطور؟
اگر ترتیب عملیات با پرانتز مشخّص نشده باشد ابتدا باید ضربها و تقسیمها و سپس جمعها و تفریقها را از چپ به راست انجام دهیم.
با این قرارداد اکنون بگویید حاصل 8−۲×۳ چیست؟
۸−۲×۳=۸−۶=۲
کاردرکلاس
۱- با توجّه به قرارداد، حاصل هر عبارت را به دست آورید.
۲- عدد ۴/۲۵ به روش قطع کردن را با تقریب کمتر از ۱ بنویسید. سپس حاصل ضرب سمت راست را انجام دهید:
با تقریب کمتر از، 44/25=
=۴×۴=۱۶۴×۴/۲۵
مقدار واقعی ۴/۲۵ را در سمت چپ نشان داده و سپس آن را ۴ برابر کردهایم. توضیح دهید که حذف ۰/۲۵ چه تأثیری در ۴ برابر شدن آن دارد.
با حذف ۰/۲۵، هنگام ۴ برابر شدن یک واحد کامل کم میشود.
۳- احمد حاصل ضرب 34/2×۱۱/۲ را به روش قطع کردن و با تقریب کمتر از ۱ حساب کرد و عدد ۳۷۴ را به دست آورد.
۳۴/۲×۱۱/۲≃۳۴×۱۱=۳۷۴
محسن حاصل را به روش قطع کردن و با تقریب کمتر از ۱۰ به دست آورد:
۳۴/۲×۱۱/۲≃۳۰×۱۰=۳۰۰
کدام یک به مقدار واقعی نزدیکتر است؟ جواب احمد
نتیجه: هرچه مقدار تقریب کمتر باشد دقت بیشتر و جواب به مقدار واقعی نزدیکتر است.
۳۴/۲×۱۱/۲=۳۸۳/۴
۴- طبق قرارداد، محاسبهها را با رعایت ترتیب انجام عملیات انجام دهید.
۵- حاصل عبارتهای زیر را به دست آورید و سپس با تقریب کمتر از ۰/۱ به روش گرد کردن تقریب بزنید.
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.