در این نوشته با جواب صفحه 19 مطالعات ششم همراه شما هستیم.

جواب کاربرگ شماره 2 مطالعات ششم

کاربرگ شماره (2)

نه گفتن

1- تمرین «نه گفتن» : همفکری کنید و جمله ای مناسب بنویسید.

الف) یکی از همکلاسی هایتان ، شما را به جشن تولّدش دعوت کرده است. پدر و مادرتان، همکلاسی شما و خانواده اش را نمی شناسند و به شما اجازه نمی دهند در این مهمانی شرکت کنید. همکلاسی شما دوباره تلفن می زند و به شما اصرار می کند که حتماً بیایید. شما چه می گویید؟ چگونه؟

ابتدا تولدش را به او تبریک گفته سپس با لحن جدی و با احترام کامل به او می گوییم که احترام پدر و مادر واجب است و چون آنها شما را نمی شناسند و ارتباط خانوادگی نداریم راضی نیستند. سپس عذرخواهی می کنید.

ب) یکی از دوستان شما، تشویقتان می کند که با هم در امتحان تقلّب کنید و شیوه ای را هم برای این کار به شما نشان می دهد. اما نظر شما این است که هر نمره ای بگیرید، بهتر از این است که این کار نادرست را انجام بدهید. شما چه می گویید؟ چگونه نظر خود را مطرح می کنید؟

پس از گفتن نظر قاطع و محترمانه خود که جواب نه است به او می گویید که این یک تقلب یا دزدی علمی است و این کار به معنای دزدی و دروغ گفتن به خود و معلم است.

ج) حمید با عجله در حال رفتن به مدرسه است. پسری با موتور به او نزدیک می شود و می گوید: می خواهی تو را سریع به مدرسه برسانم؟ سوار شو. حمید آن پسر را نمی شناسد؛ اگرچه چند بار او را در آن کوچه دیده است. به نظر شما حمید چه باید بگوید؟ چرا؟

درست است که چند باری او را دیده و حتی او را با احوالپرسی هم ملاقات کرده باشد اما رفتار او را نمی داند پس قاطعانه باید نه بگوید.

د) نرگس و نسترن در حال برگشتن از مدرسه هستند. خانمی به آنها نزدیک می شود و می گوید در کوچه ی مجاور، در خانه ای نمایشگاه لباس های قشنگ و ارزان قیمت برپا شده است. او به نرگس و نسترن اصرار می کند که همراهش بروند و اگر لباس ها را پسندیدند، بعداً با خانواده هایشان برای خرید بیایند. به نظر شما نرگس و نسترن چه پاسخی باید بدهند؟ چرا؟

در یک بند به طور مختصر بنویسید.

تا وقتی کسی را کامل نمی شناسید به او اعتماد نکنید بهترین جواب نرگس و نسترن این میتواند باشد که بگویند با مادرشان می آیند و سر می زنند.

2- شما به عنوان یک دوست خوب چه کارهایی برای دوستان تان انجام می دهید و چگونه رفتار می کنید؟

در مشکلات به یاری آنها بشتابم و در گرفتاری غم خوارشان باشم. هیچوقت به آنها دروغ نمی گویم و با احترام با آنها برخورد می کنم. البته حد و مرز دوستی را حتما رعایت می کنم.

3- این عبارت ها را به دلخواه کامل کنید:

دوست من کسی است که در سختی و مشکلات یار و یاورم باشد عیب های مرا به من بگوید و با من خوش رفتاری کند. اگر کار اشتباهی هم انجام دادم با بزرگواری مرا ببخشد.

– من به دوستانم احترام می گذارم، زیرا احترام متقابل به وجود می آورد و باعث می شود آنها هم به من احترام بگذارند و با هم عهد و دوستی بسته ایم و همدیگر را دوست داشته باشیم و بدی هم را نخواهیم.

– هرگاه از دوستم خطایی مشاهده کنم در تنهایی و خلوت آن خطا را برای او بازگو میکنم و از خطای او می گذرم زیرا انسان مومن خوبی ها را می بیند و بدی ها را می بخشد.