جواب صفحه ۲۰ ریاضی ششم ⚡️ فرهنگ نوشتن و تمرین
در این نوشته با جواب صفحه ۲۰ ریاضی ششم همراه شما هستیم.
جواب فرهنگ نوشتن صفحه ۲۰ ریاضی ششم
۱- توضیح دهید چگونه مضربهای یک عدد را به دست میآورید. مثال بزنید.
به ترتیب آن عدد را در اعداد طبیعی ۳ ،۲ ،۱ ، ۴ و …. ضرب میکنیم.
مضربهای ۵ عبارتند از :
$۱\times 5\begin{matrix}{} \\\end{matrix},\begin{matrix}{} \\\end{matrix}2\times 5\begin{matrix}{} \\\end{matrix},\begin{matrix}{} \\\end{matrix}3\times 5\begin{matrix}{} \\\end{matrix},\begin{matrix}{} \\\end{matrix}4\times 5\begin{matrix}{} \\\end{matrix},$
۲- توضیح دهید چگونه دو عدد صحیح را با یکدیگر مقایسه میکنید.
اعداد مثبت از اعداد منفی بزرگترند. اعداد منفی از صف کوچکترند.
اگر دو عدد منفی باشند، عددی بزرگتر است که قسمت مثبت آن بزرگتر باشد.
در کل، عددی بزرگتر است که در سمت راست قرار دارد.
۳- چگونه میتوان تعیین کرد یک عدد بر ۳ بخش پذیر است یا نه؟ با یک مثال توضیح دهید.
اگر مجموع ارقام آن عدد بر ۳ بخشپذیر باشد، خود عدد نیز بر ۳ بخشپذیر است. مثلا عدد ۳۵۱ بر ۳ بخشپذیر هست زیرا مجموع رقمهایش یعنی ۹ بر ۳ بخشپذیر است.
۴- آیا هر عددی که بر ۳ بخشپذیر است بر ۹ نیز بخشپذیر است؟ چرا؟
خیر مثلا عدد ۱۵ بر ۳ بخشپذیر است ولی بر ۹ بخشپذیر نیست.
جواب تمرین صفحه ۲۰ ریاضی ششم
۱- الف) شکل بعدی الگوی زیر را رسم کنید و رابطهی بین تعداد چوب کبریتها و شمارهی شکل را بنویسید.
ب) الگویی رسم کنید که رابطهی بین تعداد شکلها و شمارهی شکلهای آن به صورت زیر باشد.
۲- الف) دور اعدادی که بر ۳ بخشپذیرند خط بکشید.
ب) دور اعدادی که هم بر ۲ و هم بر ۵ بخشپذیرند خط بکشید.
پ) سه عدد کوچکتر از ۵۰ بنویسید که بر هیچ یک از اعداد ۳،۲ و ۵ بخش پذیر نباشند. ۳۱ – ۲۳ – ۱۱
ت) آیا ۶۷۵ بر ۹ بخشپذیر است؟ چرا؟ بله زیرا مجموع رقمهایش یعنی ۱۸ بر ۹ بخشپذیر است.
۳- درستی یا نادرستی هر یک از جملات زیر را با ذکر دلیل مشخّص کنید.
الف) عدد ۱۲۳ بر ۲ بخشپذیر است چون جمع رقمهایش (۶) بر ۲ بخشپذیر است.
نادرست عددی بر ۲ بخشپذیر است که رقم یکان آن زوج باشد. رقم یکان فرد است پس بر ۲ بخشپذیر نیست.
ب) عدد ۷۶ بر ۳ بخشپذیر است چون رقم یکانش بر ۳ بخشپذیر است.
نادرست زیرا عددی بر ۳ بخشپذیر است که جمع رقمهایش بر ۳ بخشپذیر باشد. در اینجا جمع رقمها ۱۳ است و بر ۳ بخشپذیر نیست.
پ) کوچکترین عدد ۳ رقمی بخشپذیر بر ۹ بدون رقمهای تکراری، عدد ۱۰۸ است.
درست است زیرا هم جمع رقمهایش بر ۹ بخشپذیر است و کوچکترین است.
۴- جدول اعداد ۱ تا ۱۰۰ را رسم کنید و اعداد بخشپذیر بر ۲ ، ۳ ، ۵ و ۹ را با رنگهای مختلف مشخّص کنید. چه رابطهای بین آنها وجود دارد؟
همهی آنها چند تا چند تا زیاد میشوند.
بعضی خانهها چند بار رنگ میشوند؛ یعنی بر چند تا از این اعداد بخشپذیرند.
رنگ آمیزی را خودتان انجام دهید.
۵- عدد چهل و نه میلیون و هشتصد و هفت را به رقم بنویسید.
۴۹۰۰۰۸۰۷
– به صورت گسترده بنویسید. 40,000,000+9,000,000+800+7
– رقم دهگان هزار این عدد چه رقمی است؟ 0
– این عدد به چهل ونه میلیون نزدیکتر است یا پنجاه میلیون؟
وسط ۴۹ میلیون و ۵۰ میلیون، ۴۹۵۰۰۰۰۰ است و عدد داده شده از عدد وسط کمتر است یعنی به عدد پایینی یعنی ۴۹ میلیون نزدیکتر است.
– اگر آن را در ۱۰۰ ضرب کنید، ارزش مکانی رقم ۹ چه تغییری میکند؟
۱۰۰ برابر میشود. یعنی از یکان میلیون به صدگان میلیون میرود.
6- برای عبارت 6703400−۹۲۱۰۰۰ مسئلهای طرح و آن را حل کنید.
علی ۶۷۰۳۴۰۰ تومان پول داشت. ۹۲۱۰۰۰ تومان را به دوست خود داد. حالا علی چقدر پول دارد؟
۶۷۰۳۴۰۰−۹۲۱۰۰۰=۵۷۸۲۴۰۰
۷- با توجّه به محلّ صفر و جهتهای مثبت و منفی بر روی هر شکل، درجهای را که هر عقربه نشان میدهد با عدد صحیح بنویسید.
۸- مقایسه کنید و علامت مناسب (< = >) قرار دهید.
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.