جواب صفحه ۲۹ تاریخ یازدهم انسانی

در این نوشته با جواب صفحه ۲۹ تاریخ یازدهم انسانی همراه شما هستیم.

جواب صفحه ۲۹ تاریخ یازدهم انسانی

فکر کنیم و پاسخ دهیم

الف) به نظر شما چرا مشرکان، معاهدۀ تحریم اجتماعی و اقتصادی بنی هاشم را بر دیوار کعبه آویختند؟

پس از اینکه چند سال از بعثت پیامبر گذشت، قریش دید که تمام تلاش هایش در محدود کردن رسول خدا ناموفق بوده است. سران قریش می دیدند که کسانی مانند حمزه عموی پیامبر مسلمان شده اند و مسلمانان به حبشه رفته اند و هر روز نیز اسلام گسترش بیشتری می یابد. لذا مجلسی تشکیل دادند و در آن تصمیم گرفتند که مسلمانان را تحت فشار اقتصادی و اجتماعی بگذارند. آنان قصد داشتند با این کار هم از شمار مسلمانان بکاهند وهم بنی هاشم را که حامی رسول خدا بودند وادار کنند که پیامبر ار تسلیم آنها کنند.

آنان عهد نامه ای نوشتند و امضاء کرده و داخل کعبه آویزان کردند و سوگند یاد کردند که ملت قریش، تا دم مرگ طبق مواد آن رفتار کنند.

ب) پس از همفکری توضیح دهید که تحریم اجتماعی و اقتصادی بنی هاشم چگونه پایان یافت؟

سرانجام وضع مسلمانان و بنی هاشم به حدی رسید که بعضی از سران قریش را تحت تاثیر قرار داد و تصمیم گرفتند که عهد نامه را ملغی سازند. در همین زمان، پیامبر به علم الهی، ابوطالب را از خورده شدن پیمان مشرکین توسط موریانه آگاه کرد. این یکی از معجزات پیامبر بود، زیرا هیچ کس در کعبه را نگشوده بود.

وقتی مشرکان پیمان را بیرون آوردند، مشاهده کردند که موریانه تمام عهد نامه را به جز عنوان «بسمک اللهم» خورده است. مجموع این مسایل سبب شد که تعهد قریش از بین برود و بنی هاشم بار دیگر آزاد شدند. اندکی پس از بیرون آمدن از شعب دو تن از عزیزترین افراد پیامبر یعنی ابوطالب و خدیجه در گذشتند.

پرسش های نمونه

۱- تأثیر عوامل جغرافیایی و اقلیمی را بر وضعیت اقتصادی و مشاغل ساکنان شبه جزیرۀ عربستان به هنگام ظهور اسلام توضیح دهید.

۱- در این شبه جزیره بخش اعظمش صحرا و بیابان خشک می باشد به همین دلیل شغل بسیاری از مردمان دامداری بوده است و در بعضی مناطق به دلیل وجود آب کشاورزی نیز رونق داشته است.

۲- مفهوم جاهلیت را شرح دهید و سه مورد از مصادیق فرهنگ و اخلاق جاهلی عربها در دوران پیش از اسلام را ذکر کنید.

۲- جاهلیت آن زمان به معنی بدون علم بودن نیست بلکه منظور فرهنگ و اخلاق بد و خشن و اعتقادات بی خردانه بوده است از جمله این فرهنگ پایین میتوان به بت پرستی  – تعصب قبیله ای – مقام پایین زن – ارزشمند بودن – غارت کردن.

۳- چرا سران قریش در مکه با اسلام و پیامبر به دشمنی و مخالفت پرداختند.

۳- بیشتر آنها با تصور اینکه موقعیت تجاری خودشان و شهرشان به خطر می افتد مخالفت کردند و می گفتند اگر به اسلام روی بیاورند ساکنان سایر شهرها با آنها تجارت نمی کنند همچنین اختلاف طایفه با طایفه حضرت رسول (ص) نیز تأثیرگذار بوده است.

۴- اندیشۀ خروج از مکه چرا و چگونه به ذهن پیامبر و مسلمانان راه یافت؟ نمونه های دیگری از هجرت های مهم در تاریخ اسلام را بیان کنید.

بعد از تحریم اقتصادی پیامبر در سال دهم بعثت حضرت خدیجه و ابوطالب از دنیا رفتند در واقع این دو نفر حامیان بزرگ پیامبر بودند که با درگذشت آنها فشار قریشان بر او زیاد شد تا جایی که فکر هجرت افتادند.

هجرت امام حسین (ع) از مدینه به کوفه

۵- مآخذی را که در این درس به آنها استناد شده، استخراج و در دو دستۀ منابع و مطالعات (تحقیقات) طبقه بندی کنید.

تاریخ طبری – تاریخ یعقوبی – سیره ابن اسحاق

منابع : قرآن – نهج البلاغه – السیره النبویه – ابن هشام مطالعات : تاریخ طبری – تاریخ یعقوبی – الکامل (ابن اثیر).

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 3 رای

+ارسال دیدگاه