در این نوشته با جواب صفحه 30 زمین شناسی یازدهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 30 زمین شناسی یازدهم

فکر کنید صفحه 30 زمین شناسی

1- با آنکه آلومینیم در پوسته زمین فراوان است، چرا معادن این فلز کمیاب و اغلب در مناطق پرباران و گرم استوایی می باشد؟

بدین علت که این فلز به صورت آزاد نیست و به صورت ترکیب با دیگر عناصر در طبیعت یافت می شود. بیشتر در سنگ بوکسیت یافت می شود. در ابتدا که این فلز کشف شد، جدا کردن آن از سنگ ‌ها بسیار مشکل بود و چون کل آلومینیوم زمین به صورت ترکیب بود، مشکل‌ترین فلز از نظر تهیه به‌ شمار می‌ آمد.

همچنین علت اینکه آلومینیوم اغلب در مناطق پرباران و گرم استوایی یافت می شود این است که گرما و رطوبت سنگین موجود در آن نواحی باعث تشکیل اکسیدهای آهن و آلومینیوم شده که در آب نامحلول هستند و در نتیجه گیاهان به راحتی نمی توانند این اکسیدها را جذب کنند.

2- علاوه بر عوامل حجم و غلظت، چه عواملی در مقرون به صرفه شدن یک معدن دخالت دارند؟

ارزش ماده معدنی – عرضه و تقاضا – عیار ذخیره معدنی – تکنولوژی استخراج – شکل ذخیره معدنی – عمق ذخیره – تلغیظ و تصفیه – حمل و نقل و راه های دسترسی به معدن – آب و هوا و سیاست دولت ها و …. عوامل آشکار در مقرون به صرفه بودن یک معدن می باشد.

گفت و گو کنید صفحه 30 زمین شناسی

1) در آب دریاها، مقداری عنصر طلا وجود دارد. به چه دلیل، طلا را از دریا استخراج نمی کنیم؟

می توان گفت که حدود 8 بیلیون تن از ذخایر طلا نیز در آب های اقیانوس های جهان حل شده اند. میزان طلا در آب دریا حدود 0.1 تا 2 میلی گرم در تن است که این رقم بستگی به نوع طلا نیز دارد. هنوز روشی برای اینکه طلا را از آب دریا استخراج کنند وجود ندارد.گرچه طلا بسیار ارزشمند وکمیاب می باشد ، ولی به طور گسترده ای در طبیعت پراکنده است. اما مشکل اینجا است که در بیشتر موارد طلای کافی وجود ندارد تا استخراج آن را مقرون به صرفه سازد. برای مثال، آب دریا مقدار اندکی طلا است، اما ذره ها آنقدر ریز هستند که هیچ کس نمی داند چگونه طلا را از دریا جدا کند، با وجود این آب اقیانوس ها بقدری زیاد است که احتمالاً به طور نسبی ده هزار میلیون تن طلا در آن وجود دارد.

2) به چه دلیل برخی از معادن متروکه، پس از مدتی مورد بهره برداری مجدد قرار می گیرد؟

نیاز ملی یا منطقه ای ، وضعیت بازار به لحاظ عرضه و تقاضا ، تغییرات تکنولوژی استخراج ، نیروی انسانی و بسیاری عوامل دیگر می تواند در احیای یک معدن متروکه تأثیر داشته باشد