در این نوشته با جواب صفحه 30 مطالعات ششم همراه شما هستیم.

جواب کاربرگ شماره 4 مطالعات ششم

کاربرگ شماره 4

تصمیم گیری

درباره ی موقعیت های زیر تصمیم گیری کنید. فراموش نکنید هنگام تصمیم گیری، «سؤال های مهم» را درباره ی آن تصمیم از خودتان بپرسید. نتیجه، دلایل و مراحل تصمیم گیری خودتان را در کلاس بیان کنید.

موقعیت 1 :

مدرسه تعطیل شده است و شما می خواهید به خانه برگردید. در چند قدمی مدرسه می بینید که یک کیف کوچک روی زمین افتاده است. آن را برمی دارید و مشاهده می کنید مقداری پول در آن است اما نام و نشانی صاحب کیف در آن نیست. چه تصمیمی می گیرید؟

برداشتن این کیف، خلاف دستورات دینی و قوانین است. همچنین بی توجهی به آن هم بر خلاف دستورات دینی است.  پس آن را بر می دارم و به یکی از مغازه های مورد اعتماد محله می سپارم و روی یک کاغذ می نویسیم: «این کیف دستی پیدا شده است، با گفتن مشخصات، آن را دریافت کنید.» و روی شیشه ی مغازه می زنیم تا اگر صاحب واقعی کیف از آنجا رد شد، با گفتن مشخصات کیفش، آن را تحویل بگیرد.

موقعیت 2 :

یکی از دوستان شما، کتابی را به امانت به شما داده است. دوست دیگری این کتاب را در دست شما می بیند و خواهش می کند تا به او بدهید که بخواند. او اصرار می کند که تا دو روز دیگر آن را می خواند و به شما پس می دهد. چه تصمیمی می گیرید؟

امانتداری یکی از ویژگیهای پسندیده اخلاقی و دستورات دینی است. بنابراین به دوستم می گویم که این کتاب مال من نیست و من حق ندارم آن را بدون اجازه به تو بدهم. پس عجولانه تصمیم نمی گیرم و پس از مطرح کردن موضوع با آن دوستی که کتاب را از او امانت گرفته ام، تصمیم گیری می کنم.

موقعیت 3 :

شما به یک سالن ورزشی رفته اید. فردی در آنجا لباس های ورزشی حراجی پهن کرده است و می فروشد. دوستان شما از او خرید می کنند. شما پول کافی همراه ندارید و به لباس جدید هم نیاز ندارید اما دوستان به شما اصرار می کنند و حاضرند به شما پول قرض بدهند … .

ما باید قدرت نه گفتن داشته باشیم. چون من پول کافی همراه ندارم و نیازی هم به لباس ندارم بنابراین به حرف آنها گوش نمی دهم. زیرا این کار برای خانواده دردسر ایجاد می کند. همچنین وقتی به لباس نیاز نداریم، خرید آن اسراف است و اسراف هم بر خلاف دستورات دینی است.

موقعیت 4 :

مدرسه تعطیل شده است و شما و دوستانتان می خواهید به خانه بروید. دوستتان از شما خواهش می کند که با هم به یک فروشگاه لوازم ورزشی بروید تا وسیله ای بخرد و فروشگاه هم از آنجا خیلی دور است…

پدر و مادرم به من گفته اند که بعد از تعطیلی مدرسه، مستقیما به خانه بروم پس این قانون خانه ی ماست و من هم به آن عمل کرده و از دوستم معذرت خواهی می کنم و همراه او نمی روم. ضمنا اگر بروم باعث نگرانی خانواده ام می شوم و برای آنها دردسر به وجود می آورم