در این نوشته با جواب صفحه 38 تفکر و سواد رسانه دهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 38 تفکر و سواد رسانه دهم

گفت و گوی کلاسی

1- به نظر شما، چه کلیشه‌ای از ایرانیان در ذهن مردم جهان توسط رسانه‌ها شکل گرفته است؟ شما چه نمونه‌هایی از کلیشه سازی ایران، ایرانیان و مسلمانان در صنعت سینمای جهان سراغ دارید؟

متأسفانه در بین رسانه های خارجی ایرانیان اکثرا خشن و حامی تروریسم جلوه داده شده اند که با زمینه سازی آمریکا ایجاد شده است. این مورد به برخی دیگر از مسلمان تیز تامیم داده شده است.

کلیشه سازی اینکه که ایرانی‌ها عرب هستند: برخلاف تصور بسیاری، مردم خاورمیانه یک قومیت ندارند علاوه بر اینکه ایران خود از تنوع شگرف قومیتی برخوردار است، بیشتر ایرانی‌ها فارس هستند و سپس قومیت‌های بسیاری همانند آذری، کرد، عرب، بلوچ و لر بیشتر از یک سوم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

کلیشه سازی مراقب باشید ایران خطرناک است : تا پیش از مدت اخیر بسیاری کشورها توصیه می‌کردند که به ایران سفر نکنید اما بیشتر این توصیه‌ها به خاطر نبود روابط دیپلماتیک بود و نه نگرانی برای امنیت. در واقع نه تنها جرائم خشونت آمیزعلیه خارجی‌ها در ایران بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد بلکه از نظر سیاست داخلی بسیار با ثبات است و مقصد امنی برای گردشگران به حساب می‌آید.

2- حال فیلم «معرّفی ایران» را ببینید. در این فیلم، ایران و ایرانی چگونه بازنمایی شده است؟ به نظر شما چگونه می‌توان این گونه بازنمایی‌ها را در ذهن مردم جهان به کلیشۀ ذهنی آنها از ایرانیان تبدیل کرد؟

در این فیلم شهرهای مختلف ایران به نمایش گذاشته است و در آن خبری از خشونت نیست و ایران را جایی امن و بدون مشکل نشان می دهد و پیام صلح و دوستی را به تمام دنیا می دهد.

3- به نظر من می توان با ساختن سریال و فیلم های سینمایی در سطح جهانی و نمایش آنها در کشورهای مختلف دنیا، می توان نکات مثبت و بسیار خوب کشور ایران به جای جای کره خاکی زمین بازنمایی و معرفی کرد.

بله، کشور ژاپن پیشتاز در علم فناوری جهانی است، عنوان مثال این کشور مدتی پیش 3 ربات انسان نمای اندرویدی را معرفی کرد که براحتی می‌توانند با انسان ارتباط برقرار کنند.

آیا در ذهن شما، کلیشه‌ای از مردم ژاپن یا چین یا امریکا وجود دارد؟ اگر آری، در مورد علّت‌ها و چگونگی تشکیل آن و همچنین میزان واقعی بودنش در کلاس گفت‌وگو کنید. می‌توانید این گفت‌وگو را به سایر ملّت‌ها نیز توسعه دهید.

4- فیلم «زود قضاوت نکن» و «باب اسفنجی» را مشاهده کنید؛ سپس بگویید تأثیر جنایات وهابیت و گروهک‌های تکفیری مانند داعش در بازنمایی از اسلام در جهان چگونه بوده است. آیا این تصویر، به کلیشه‌ای برای بازنمایی اسلام تبدیل شده است؟ آیا ایجاد کلیشه به منظور نمایش قساوت و خون ریزی و ترور، برای وهابیت و داعش، درست است؟

داعش با ارائه یک هویت جمعی مبتنی بر آموزه‌های تکفیری و با شعار بازگرداندن افتخار و عزت‌نفس مسلمانان و نیز تعریف هویت‌های برون‌گروهی، توانسته طیف وسیعی از مسلمانان و نوکیشان را به خود جذب کند. داعش به‌طور مستمر در پی ایجاد فضای دوقطبی و تأکید بر هویت درون‌گروه و برون‌گروه است و با استفاده از این فضا، هویت خویش را هویت خالص و برتر و هویت مقابلش را اهریمنی و پست معرفی می‌کند و به این وسیله به توجیه اقدامات خشونت‌آمیز خود می‌پردازد.

عکس و مکث

image 87
جواب صفحه 38 تفکر و سواد رسانه دهم

جنایات داعش را نشان می دهد که این کار را با نام خدا و اسلام انجام می دهند به همین دلیل اسلام و مسلمانی مردم جهان را یاد داعش و جنایات آن می اندازد.