جواب صفحه ۴۸ فارسی ششم
در این نوشته با جواب صفحه ۴۸ فارسی ششم همراه شما هستیم.
جواب صفحه ۴۸ فارسی ششم
جواب درک و دریافت صفحه ۴۸ فارسی ششم
۱. یونس و مهدی چه تفاوتها و چه شباهتهایی با هم داشتند؟
مهدی به درس علاقه زیادی نداشت ولی یونس از شاگردان ممتاز کلاس بود هر دو علاقه زیادی به گشت و گذار و تفریح داشتند.
۲. اگر شما به جای یونس بودید، در برابر پیشنهاد مهدی چه می کردید؟
به حرف مهدی گوش نمی دادم و او را متقاعد می کردم که از مدرسه فرار نکند.
۳. به نظر شما چه عاملی باعث برگشت یونس به مدرسه شد؟
یکی اینکه چون جزء یکی از دانش آموزان ممتاز کلاس بود و بچّه ها نمی خواستند او نیز همانند مهدی دچار افت تحصیلی شود و دومی حسّ عذاب وجدان و گناهی که در یونس بابت فرار از مدرسه وجود داشت.
۴. با توجّه به متن، جملهها را به ترتیب رویدادها شماره گذاری کنید
ترتیب آن ها به صورت زیر می باشد:
۱) یونس تازه از شیراز به تبریز آمده بود.
۲) زبان آنها را نمی دانست.
۳) معلم از او خواست به مهدی کمک کند تا درسهایش را بهتر یاد بگیرد.
۴) مهدی به درس خواندن علاقه ی زیادی نداشت.
۵) آنها چند روزی به مدرسه نرفتند.
۶) تا اینکه یک روز همکلاسیها یونس را به مدرسه برگرداندند.
۷) معلّم گفت: نتیجهی به مدرسه نیامدن، عقب ماندن از همکلاسیهاست.
۸) یونس تصمیم گرفت مهدی را نیز به مدرسه بازگرداند.
جواب کارگاه درس پژوهی صفحه ۴۸ فارسی ششم
۲. به نظر شما انسان دانا چه ویژگیهایی دارد؟ در گروه درباره ی آن گفت وگو، و فهرستی از این ویژگیها تهیه کنید
انسان عاقل و ویژگی های انسان عاقل
۱) در روز حداقل یک بار بگوید «من نمیدانم»
۲) کمتر از کسی تقاضایی داشته باشد و عمدتا به همت، فکر، برنامهریزی و زحمات خود اتکا کند.
۳) در موضوعاتی که اطلاعات کلی دارد، اظهارنظر نکند.
۴) دغدغه کانونی زندگی او، بهترین عملکرد در حرفهاش باشد.
۵) به استقبال کسی برود که با او تفاوت یا حتی تضاد فکری دارد.
۳. از متنهای این فصل چند جمله را انتخاب، و سپس نهاد و فعل آنها را مشخّص کنید.
الف) مهدی به درس خواندن علاقه ی زیادی نداشت. نهاد: مهدی فعل: نداشت
ب) آنها چند روزی به مدرسه نرفتند. نهاد: آنها فعل: نرفتند
پ) یونس تازه از شیراز به تبریز آمده بود. نهاد: یونس فعل: آمده بود
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.