جواب صفحه ۶۲ علوم هشتم

در این نوشته با جواب صفحه ۶۲ علوم هشتم همراه شما هستیم.

جواب صفحه ۶۲ علوم هشتم

فکر کنید

ژن  ماهی  در  گوجه فرنگی!
سال ها پیش گروهی از پژوهشگران، نوعی بوته گوجه فرنگی تولید کردند که دارای ژن
مربوط به صفت مقاومت در برابر سرما بود.این ژن از نوعی ماهی آب سرد به دست آمده بود.
گوجه فرنگی هایی که به این طریق تولید شده بودند، مقاومت بیشتری در برابر سرما داشتند. به نظر شما چگونه ژن مربوط به مقاومت در برابر سرما، سبب ایجاد این ویژگی می شود؟

image 114
جواب صفحه ۶۲ علوم هشتم

نهال گوجه فرنگی در زمان کشت به سرما حساس است وبا توجه به زمان گلدهی بهتر است بذر این گیاه به سرما مقاوم باشد.

اطلاعات جمع آوری کنید

با مراجعه به منابع معتبر درباره فایده ها و ضررهای احتمالی تغییر در ژن های جانداران، اطلاعاتی جمع آوری کنید و در کلاس ارائه دهید.

فایده ها و ضررهای تغییر در ژن های جانداران

فایده ها و ضرر های احتمالی تغییر ژن های جانداران
جانداران مختلفی که در کره زمین زندگی میکنند حاصل تغییر ژن هایی هست که در سالیان دراز به این شکل درآمده اند شاید این موشی را که شما با جثه کوچک مشاهده می کنید شاید در هزاران سال قبل و در میلیونها سال قبل یک حیوان اندازه گاو یا گوسفند بوده است تغییر ژن آنها باعث کوچکی آن شده است تغییر ژن به این صورت انجام می‌شود که یک ویژگی جدید با تغییر ژن موجود پدید می آید اگر اینجا کمک کنند که موجود جدید در جامعه و محیط زیست بقای بیشتری را نسبت به سایر همنوعان خود تحمل کنند این ژن بسیار تاثیرگذار خواهد بود و این ژن نسل‌های بعدی نیز منتقل خواهد شد ولی اگر ژن بدی ایجاد شود آن موجود به سرعت از بین می‌رود و نسل آن ژن از بین خواهد رفت.

نرخ رشد سریعتر
مهندسی ژنتیک بهسازی ژن‌های گیاهان و حیوانات را در دستور کار دارد، پس با سرعت بیشتری به بلوغ دست می‌یابند. مهندسی می‌تواند فرآیند بلوغ را بیرون از شرایط رشد متعارف، که بدون ایجاد تغییرات ژنتیکی هم شرایطی مطلوب هستند، نیز به انجام برساند. حتی اگر سطح گرمای بیشتر یا سطح نور کمتری هم موجود باشد، گسترش هر آن چیزی که در آن شرایط قادر به رشد است، امکان پذیر می‌شود.
اصلاح
تغییر در ژن‌های جانداران با هدف اصلاح، می‌تواند به ایجاد مقاومت در اشکال معمول مرگ ارگانیسم کمک کند. مقاومت در برابر آفت می‌تواند شامل نمودار خصوصیات ژنتیکی گیاهان شود، بنابراین می‌توانند به عنوان محصولی بدون ماده افزودنی بیشتر رشد کنند.‌ می‌توان خصوصیات ژنتیکی حیوانات را به منظور کاهش مخاطرات بهداشتی معمول، که احتمالاً بر اعقاب و گونه آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت، اصلاح کرد.
توسعه ویژگی‌ های خاص
گیاهان و حیوانات می‌توانند ویژگی‌های خاصی داشته باشند که از طریق مهندسی ژنتیک ساخته شده است. این ویژگی‌ها می‌توانند استفاده و مصرف آن‌ها را جذاب‌تر سازند. رنگ‌های متنوع را می‌توان برای ساخت گروه وسیعتری از تولید ایجاد کرد. حیوانات را می‌توان به منظور تولید شیر بیشتر، رشد بیشتر بافت‌های ماهیچه‌ای یا تولید لایه‌های مختلف اصلاح کرد، به نحوی که بتوان گروه وسیعتری از پارچه‌ها را تولید کرد.
تولید محصولات جدید
با تغییر در ژن‌های جانداران می‌توان محصولات جدیدی را از طریق افزایش یا ترکیب خصوصیات ژنتیکی مختلف تولید کرد. یکی از نمونه‌های آن برداشت محصول ویژه‌ای مانند سیب زمینی و تغییر خصوصات ژنتیکی آن است، به صورتی که قادر به تولید مواد مغذی بیشتری نسبت به حالت متعارف باشد. به این ترتیب افراد بیشتری، حتی در صورت محدودیت دسترسی به غذا، مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند؛ بنابراین عدم امنیت غذایی جهانی به صورت بالقوه کاهش پیدا می‌کند.
تولید محصولات بزرگتر
تغییر در ژن‌های جانداران همچنین می‌تواند ویژگی‌های گیاهان و حیوانات را به نحوی تغییر دهد که هر گیاه بتواند محصولات بزرگتری را تولید کند. پس هر درخت میوه بیشتری تولید می‌کند، پس ذخیره غذایی بزرگتر و منافع بیشتری را برای کشاورز به ارمغان می‌آورد. همچنین پتانسیل استفاده از ارگانیسم‌های اصلاح شده به روش‌های گوناگونی ایجاد می‌شود، چون محصول بزرگتری در دسترس است. برای مثال، محصول اصلاح شده را می‌شود برای مقاصد مختلفی، چون تغذیه حیوانات، اتانول، یا توده‌های قابل مصرف بزرگتر به کار گرفت.
کاهش خطر نابودی ذخایر آب محلی
به علت اینکه کشاورزان و باغبانان به واسطه مهندسی ژنتیک نیاز چندانی به کاربرد آفت کش و علف کش فراوانی در مزارع خود نیستند، پس عملیات‌های کمتری روی خاک انجام می‌پذیرد. این امر آبخیز‌های محلی را محافظت کرده و خطر وقوع یک رخداد منفی را، بدون آسیب رسانی به محصول و فایده رسانی مورد نیاز، کاهش می‌دهد.
یک رویه علمی هزار ساله
احتمالاً انسان‌های گذشته قادر به اصلاح مستقیم DNA یک گیاه یا حیوان در آزمایشگاه نبوده اند، اما در آن دوران هم به نوعی مهندسی ژنتیک را از طریق پرورش گزینشی و گونه متقابل و پرورش دورگه داشته اند. مردم ویژگی‌های خاصی را تعیین می‌کنند، دیگر گیاهان یا حیوانات دارای خصوصیات مشابه را جستجو کرده و سپس آن‌ها را به منظور ایجاد یک نتیجه ویژه با یکدیگر پرورش می‌دهند. مهندسی ژنتیک فقط سرعت این فرآیند را افزایش داده و می‌تواند پیآمدی با نظم بیشتری را پیش بینی کند.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

0 از 0 رای

+ارسال دیدگاه