جواب صفحه ۶۲ فارسی هشتم
در این نوشته با جواب صفحه ۶۲ فارسی هشتم همراه شما هستیم.
جواب صفحه ۶۲ فارسی هشتم
جواب گفت و گو صفحه ۶۲ فارسی هشتم
۱- چه پیوندی میان محتوای درس آداب نیکان، با شعر این درس، می توان یافت؟ در این باره گفت وگو کنید.
درس آداب نیکان درباره آداب زندگی کردن است، اما شعر، نوع و نحوه زندگی کردن را برای ما یاد آور میشود. هر دو درس ما را ترغیب میکند که روی پای خود بایستیم و محتاج دیگران نباشیم و حریمی داشته باشیم که نه از آن خارج شویم و نه اجازه دهیم دیگران وارد آن شوند، هر دو درس ما را به دانش آزادی و آزادگی و عزت نفس دعوت میکند.
۲-دربارۀ راه های حفظ «عزت و آزادگی» کشور عزیزمان، ایران، گفت وگو کنید.
عزت و آزادگی کشور عزیزمان در عدم وابستگی به بیگانگان است. اگر ما بتوانیم در هر کاری (حداقل کارهای مهم) روی پای خودمان بایستیم و به داشتههای خودمان فکر کنیم و به آنها بها دهیم، به جوانها و متخصصین فرصت انجام کارهای مهم را بدهیم و از کالاهای ساخت داخل استفاده کنیم و نظم و قانون را در کارها رعایت کنیم مطمئناً عزت و آزادگی را به کشورمان هدیه دادهایم.
جواب فعالیت صفحه ۶۲ فارسی هشتم
۱- کلمه های تازە شعر را انتخاب کنید و معنی آنها را بنویسید.
دلق: نوعی جامه ی پشمین که فقیران می پوشند
پشته: توده نوازنده: آنکه نوازش و مهربانی می کند
فرازنده: بلندکننده نژند: اندوهگین
جیب: گریبان دولت: نیکبختی
ثنا: ستایش بالین: بالش
پندار: وهم عطا: بخشش
خرف: کم عقل عزت: سرافرازی
خس: خاشاک
۲-تفاوت معنایی واژە مشخص شده را در گذشته و امروز بنویسید.
«خار بر پشت، زنی زین سان گام دولتت چیست؟ عزیزیت کدام؟»
دولت در گذشته:ثروت و مکنت و نعمت
دولت در امروز : مسئول اجرای قوانین و اداره مملکت
۳-در سه بیت پایانی شعر، «قافیه»ها را مشخص کنید.
شامم و آشامم
خوار و گرفتار
افتادگی ام و آزادگی ام
۴-با توجه به درس، دلیل آزادگی پیرمرد را بنویسید.
اینکه در مریضی و بستر بیماری نیست و کسی روزی او را نمی دهد و خودش تلاش می کند و روزی حلال کسب می کند و به آدم های بی معرفت گرفتار نشده است.
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.