در این نوشته با جواب صفحه 80 اقتصاد دهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 80 اقتصاد دهم

برای تفکر و تمرین

با توجه به اطلاعات هریک از موارد زیر، مشخص کنید که کشور الف دارای کدام یک از مزیت هاست: ۱- مزیت مطلق در تولید موز؛ ۲- مزیت نسبی در تولید موز؛ ۳۔ مزیت مطلق در تولید آناناس؛ ۴- مزیت نسبی در تولید آناناس.

1- کشور الف به ازای هر آناناسی که تولید می کند، از تولید ۱۰ موز صرف نظر می کند؛ کشور ب به ازای هر آناناسی که تولید می کند، از تولید ۱۲ موز صرف نظر می کند.

کشور (الف) در تولید موز دارای مزیت نسبی است.

2- براساس مقادیر یکسانی از منابع تولید، کشور الف می تواند سه تن موز و کشور می تواند دو تن موز تولید کند.

کشور (الف) در تولید موز دارای مزیت مطلق است.

3- کشور الف می تواند موزهایی با هزینه فرصت کمتری نسبت به کشور ب تولید کند.

کشور (الف) در تولید موز مزیت مطلق دارد.

4- براساس مقادیر یکسانی از منابع تولید، کشور ب نمی تواند به زیادی کشور الف، آناناس تولید کند.

کشور (الف) در تولید اناناس مزیت مطلق دارد.

تحقیق کنید

کشور ما در گذشته به خاطر وابستگی به درآمدهای نفتی، کشوری تک محصولی به شمار می رفت. در دهه های اخیر با گسترش دانش های فنی و شرکت های دانش بنیان، تنوع محصولات در صنایع پیشرفته چون زیست فناوری، نانوفناوری، انرژی هسته ای، یاخته های بنیادین، صنایع موشکی و… رو به گسترش است و در حال حاضر در برخی از این صنایع امکان صادرات محصولات به کشورهای دیگر نیز فراهم شده است. نقش شرکت های دانش بنیان را در ایجاد و خلق مزیت های جدید در کشور و فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی بررسی کرده و گزارش آن را به کلاس ارائه دهید.

مزیت داشتن یا نداشتن مفهومی دائمی بد نیست به عبارت دیگر اگر کشوری به دلیل محدودیت های طبیعی علم و فناوری و غیره مزیت اقتصادی نداشته باشد به این معنی نیست که نمی تواند به مزیت دست یابد اگر محصولی با هزینه تمام شده زیاد و کیفیت کم تولید شود با حمایت دولت با مصرف کنندگان از آن می تواند مزیت به دست آورد بدیهی است این حمایت ها باید مشروط گام به گام و در محدوده زمانی معین باشد علاوه بر آن پیشرفت های علم و فناوری موجب شده است امروز دیگر محدودیت دلیلی مانع کسب مزیت اقتصادی نباشد به طور مثال چه بسا کشوری که دریا ندارد با فناوری می تواند محصولات شیلات تولید کند از سوی دیگر با تلاش فراوان در عرصه علم و فناوری و تجاری سازی فناوری های نوین و تأسیس شرکت های دانش بنیان سعی شده توان فنی کشور را بالا برده و امکان تامین نیازهای صنایع کشور در داخل فراهم شود در حال حاضر کشور ما در ساخت ماهواره امید و فناوری کامل بومی و فرار دادن آن در مدار پیشرفت چشمگیری در دانش هوافضا کسب کروانه به این طریق در  مسیر قطع وابستگی به قدرت های بزرگ و رسیدن به مرحله استقلال اقتصادی گام برداشتیم.

تحلیل

از نظر شما با وجود موانع تجاری، بهترین الگوی تجارت اقتصادی با دنیا دارای چه ویژگی هایی است؟

برای تعامل قدرت با دیگران کشور ها ناگزیرند میان بهره برداری از مزیت های موجود از سوی و خلق مزیت های جدید در جهت افزایش استقلال و اقتدار اقتصادی دست به انتخاب بهینه بزنند این انتخاب به عواملی مانند موقعیت رقبا و میزان اعتمادی که به آنها داریم موقعیت صنایع داخلی منابع و امکانات طبیعی و انسانی و نیز وضعیت بازار و قیمت ها و بستگی دارد.

برچسب شده در: