در این نوشته با جواب صفحه 92 فیزیک دهم رشته ریاضی و تجربی همراه شما هستیم.

جواب صفحه 92 فیزیک دهم

جواب فعالیت صفحه 92 فیزیک دهم

ورقه ای فلزی و مستطیلی شکل به اضلاع 1a  و1b  را درنظر بگیرید. بر اثر افزایش دمای LΔ طول اضلاع مستطیل به اندازه Δa و Δb افزایش می یابند. اگر ضریب انبساط طولی ورقه آلفا باشد، نشان دهید که افزایش مساحت این ورقه با تقریب مناسب از رابطه زیر به دست می آید.

image 223

با استفاده از معادله (4_2) می توان تغییرات a و b را بدست آورد:

image 222

مساحت ورقه پس از افزایش دما برابر a2b2 است و بنابراین داریم:

image 221

با توجه به اینکه a  معمولا از مرتبه 10-5 بر درجه سلسیوس است (جدول 4_1 را ببینید) و T∆  معمولا بیشتر از مرتبه  102درجه سلسیوس نیست، می توان نتیجه گرفت که جمله 2(ΔTa) در مقایسه با جمله a∆T 2 بسیار کوچک است و می شود از آن چشم پوشی کرد. از طرفی a1b1  همان مساحت اولیه ورقه است که آن را با 1A  نشان می دهیم. بنابراین می توان نوشت:

image 220

جواب تمرین صفحه 92 فیزیک دهم

شکل های (الف) و (ب) نشان می دهند که وقتی روی یک ورقه فلزی حفره ای دایره ای داشته باشیم و ورقه را گرم کنیم، قطر (یا مساحت) حفره بزرگ می شود. فرض کنید جنس ورقه، رنجی است و حفره ای به قطر یک اینچ (2/54 سانتی متر) درون آن ایجاد شده است. وقتی دمای ورقه، 200 درجه سانتی گراد افزایش یابد، افزایش مساحت حفره چقدرخواهد شد؟

image 225

باید از رابطه زیر استفاده کنیم. این را می توان به طور شهودی دریافت. رابطه زیر تغییرات A را برای سطح دایره ای می توان به طور مستقیم نیز اثبات کرد:

image 224

در هر حال با جای گذاری خواهیم داشت:

جواب صفحه 92 فیزیک دهم
جواب صفحه 92 فیزیک دهم

برچسب شده در: