جواب فعالیت صفحه ۱۰۰ ریاضی دهم انسانی
در این نوشته با جواب فعالیت صفحه ۱۰۰ ریاضی دهم انسانی همراه شما هستیم.
جواب فعالیت صفحه ۱۰۰ ریاضی دهم انسانی
در کلاس درس قرار شد هر دانشآموز با توجه به دادههای موجود در رسانهها، دربارهٔ یک موضوع اجتماعی یا فرهنگی گزارشی در قالب یک شکل ارائه کند. مثلاً حسن در مورد موضوع علل آسیبدیدگی 200 نفر در منازل اطلاعاتی کسب کرده بود. او گزارش خود را در یک شکل خلاصه کرده است. او با اطلاعاتی که در اختیار داشته است، ابتکار جالبی به خرج داده و نمودار زیر را رسم کرده است. از این نمودار چه اطلاعاتی میتوان کسب کرد؟ بهعنوان مثال، بیشترین آسیبدیدگی در منازل بر اثر افتادن یا زمین خوردن است.
معلم از موضوع انتخابی و نمایش ترتیبی مکعبها برحسب طول آنها رضایت کامل داشت؛ ولی از دانشآموزان درخواست کرد که اگر میتوانند پیشنهادی برای بهتر شدن آن ارائه کنند. آیا شما قبل از دیدن نظرها میتوانید چند پیشنهاد برای بهبود نمودار ارائه کنید؟
نمودار میلهایِ انواع آسیبدیدگی را برحسب تعداد رسم کنید. مراحل رسم نمودار دایرهای را به یاد بیاورید و آنرا در چند گام خلاصه کنید. نمودار دایرهایِ درصد آسیبدیدگیها را نیز رسم کنید.
جمعبندی پیشنهادها بر اساس آموختههای ما در سالهای گذشته بهصورت زیر است:
– رسم مکعب مستطیل بهجای مستطیل (نمودار سه بعدی بهجای دو بعدی) خوب نیست، چون ممکن است اطلاعات دقیق را به بیننده انتقال ندهد.
– برای متغیرهای اسمی، نمودار میلهای بهتر از بافت نگاشت (هیستوگرام) است.
– زمانیکه درصد را گزارش میکنیم، بهتر است از نمودار دایرهای استفاده کنیم تا بهتر بتوانیم مقایسه انجام دهیم؛ البته به شرطی که بیشتر از ۶ مقدار نداشته باشیم.
مقایسهٔ هرم سنی جمعیت ایران در سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.