در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 130 علوم هفتم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 130 علوم هفتم

نبض خود را حداقل در سه نقطه بدن حس، و شمارش کنید.

نبض انبساط و انقباض سرخرگ های بزرگ بدن است در اکثر اندام های بدن سرخرگ ها درون بافت ها قرار دارند و از سطح بدن دور هستند در جاهایی مثل آرنج ،مچ و گردن که استخوان ها محیط داخلی را پر می کنند سرخرگ ها به زیر پوست رانده می شوند و می توان ضربان و موج سرخرگ ها را احساس کرد که نبض نام دارد.

به عبارتی دیگر: نبض در هر قسمت که سرخرگ از روی استخوان عبور می‌کند به راحتی لمس می‌شود: مانند مچ دست راست در امتداد انگشت شست، گیج گاه بالای قسمت انتهایی ابرو، ناحیه‌ داخلی غوزک پا، سمت راست گردن.

پزشکان به جای استفاده از گوشی برای شمارش ضربان قلب از نبض استفاده می کنند؛ چرا؟

زیرا، نبض جنبیدن رگ در اثر تپش قلب است. با هر تپش قلب بطن‌ها منقبض می‌شوند و با شدت، خون را از قلب بیرون می‌رانند و وارد شریان‌ها می‌کنند. بنابریان تعداد ضربان قلب با نبض یکسان است و می‌توان برای شمارش ضربان قلب از نبض استفاده کرد.

نبض خود و دوستانتان را قبل و بعد از مدتی که دویدید، اندازه بگیرید.چرا نبض در وضعیت های مختلف متفاوت است؟

بر اثر فعالیت بدن نیاز به اکسیژن و غذا در سلول ها بیشتر می شود در نتیجه دستگاه گردش مواد برای افزایش خون رسانی به سلول ها تعداد ضربان قلب افزایش می یابد اما در هنگام استراحت یا خوابیدن که فعالیت بدن کاهش می یابد ضربان قلب و نبض کم می شود.

به عبارتی دیگر: وقتی بدن نیاز به خون و اکسیژن بیشتر داشته باشد، کار قلب زیاد شده و تندتر می‌زند. ورزش، هیجان، عصبانیت و زیاد خوردن غذا کار قلب را بیش‌تر می‌کنند و تعداد ضربان قلب را افزایش می‌دهد.

برچسب شده در: