در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 159 مطالعات هشتم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 159 مطالعات هشتم

4- همفکری کنید و به طور گروهی با ترسیم یک جدول مقایسه ای، مختصراً پاسخ دهید.

الف) آمریکای شمالی و جنوبی از نظر ویژگی های طبیعی چه شباهت هایی دارند؟ چه تفاوت هایی دارند؟

ب) آمریکای شمالی و جنوبی از نظر دین، زبان و فرهنگ چه تفاوت هایی دارند؟

پ) آمریکای شمالی و جنوبی از نظر اقتصادی چه تفاوت عمده ای دارند؟

عنوانشباهت هاامریکای شمالیامریکای جنوبی
ویژگی های طبیعیهردو دارای جلگه های وسیع ، رودهای پرآب، رشته کوه های بلنددرسمت غرب و توده های کم ارتفاع وقدیمی در سمت مشرق هستند– آب وهوای سرد وقطبی ونیزآب وهوای معتدل وسعت زیادی دارد- وسعت سرزمین های قابل کشت– دارای آب وهوای گرم ومرطوب استوایی وجنگل های انبوه گرمسیری است- آب وهوای گرم مداری با یک فصل بارانی ویک فصل خشک با علفزارهای ساوان
دین، زبان و فرهنگدین وفرهنگ وزبان هردوقسمت ریشه اروپایی است– بیشتر مردم آن مذهب پروتستان دارند.- دارای فرهنگ آنگلوساکسون هستند وزبان مردم آن انگلیسی است– بیشترمردم آن مذهب کاتولیک دارند.- دارای فرهنگ لاتین هستند و زبان مردم آن اسپانیایی و یا پرتغالی است
اقتصادیدرهر دو قسمت شرایط و امکانات و معادن منابع طبیعی فراوانی وجود دارد که شرایط را برای رشد آماده کرده است– ازنظر اقتصادی و صنعتی بسیار پیشرفته اند.- دارای کشاورزی و دامداری صنعتی و تجاری است- ازتولید و صادر کنندگان مهم محصولات صنعتی، ماشین آلات و خودرو واسلحه هستند– از نظر اقتصادی و صنعتی رشد زیادی نکرده است.- کشاورزی و دامداری آن از شیوه های سنتی فاصله زیادی ندارد.- تولید وصادر کننده محصولات کشاورزی ومعدنی  به صورت مواد اولیه وخام هستند.
جواب فعالیت صفحه 159 مطالعات هشتم

5- دو کشور وسیع قاره آمریکای شمالی کدامند؟ چند کشور از آمریکای مرکزی و جنوبی نام ببرید.

آمریکای شمالی: آمریکا – کانادا – مکزیک

آمریکای مرکزی: کاستاریکا – گواتمالا – پاناما

آمریکای جنوبی: آرژانتین – برزیل – شیلی

6-  حدس بزنید تصویر شماره (1) کدام جاذبه گردشگری آمریکا را نشان می دهد.

آبشار نیاگارا : آبشارهای نیاگارا، ترکیبی از دو آبشار بسیار بزرگ و یک آبشار کوچک‌تر می‌باشد که بر رودخانه نیاگارا واقع است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی آبشار نیاگارا در مرز ایالت نیویورک در آمریکا و کانادا در جنوب استان انتاریو بین دو شهر نیاگارا فالز اونتاریو و نیاگارا فالز نیویورک قرار دارد. آبشاربزرگ‌تر اصطلاحاً به آبشار کانادایی یا آبشار نعل اسب معروف است و آبشار کوچک‌تر به آبشار آمریکایی معروف است.

علت اصلی شهرت آبشار نیاگارا نه به علت ارتفاع آن بلکه به علت عریض بودن آن است. به طور متوسط نزدیک به ۱۱۰ هزار متر مکعب آب از آبشارها در دقیقه سرازیر می‌گردد.آبشارهای نیاگارا درفاصله ی بیست دقیقه‌ای شهربوفالو آمریکا و نود دقیقه‌ای شهر تورنتو کانادا قرار دارد.

7- به نظر شما مهاجرت متخصصان و دانشمندان یک کشور به کشورهای صنعتی پیشرفته، چه نتایجی برای آن کشور دارد؟

متخصصان و دانشمندان کشورهای دیگر با پول و امکانات کشور خودشان درس می خوانند و بعد از مهاجرت دانش و تخصص و مهارت خود را به جای مردم کشورشان در اختیار کشورهای صنعتی قرار می دهند وموجب عقب ماندگی کشور خود وپیشرفت وتوسعه ی روزافزون کشور مبداء می شوند.