در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 42 دفاعی دهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 42 دفاعی دهم

درباره یادمان ها و اماکن مهم قابل بازدید راهیان نور تحقیق و جدول زیر را کامل کنید.

ردیف منطقه عمومی راهیان نور معرفی مختصر مهم ترین یادمان ها و اماکن قابل بازدید
1 منطقه جنوب
(استان خوزستان)
یادمان طلائیه: منطقه طلاییه در منتهی الیه جنوب غربی دشت آزادگان واقع شده است. مرز ایران در محدوده طلاییه به‌ صورت یک زاویه قائمه است که به آن “دال طلاییه” گفته می شود. یکی از محورهای اصلی حمله عراق در روزهای اول جنگ، محور نشوه – طلاییه – کوشک – اهواز بود. ارتش عراق برای پیشروی به سوی حمیدیه و اهواز، از این معبر نظامی وارد خاک ایران شد و پس از عقب نشینی و …
یادمان شلمچه: شلمچه منطقه ای در غرب خرمشهر و نزدیک ترین نقطه مرزی به شهر بصره در عراق است که یکی از مهم ترین محورهای هجوم اولیه ارتش عراق در21 شهریور 1359 به ایران بود. در طول جنگ تحمیلی منطقه شلمچه صحنه عملیات های گوناگونی نظیر بیت‌المقدس، رمضان، کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۸ و بیت المقدس ۷ بوده که در این میان، نبرد کربلای ۵ در دی‌ ماه ۱۳۶۵ سخت ترین عملیات دوران دفاع مقدس از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
از دیگر یادمان های منطقه جنوب می توان به یادمان دهلاویه، هویزه، فتح‌المبین، فکه و اروندکنار اشاره کرد.
2 منطقه غرب
(استان های کرمانشاه و ایلام)
یادمان شهدای قلاویزان: یادمان شهدای قلاویزان یکی از مهمترین یادمان های استان ایلام است که در مرز مهران قرار دارد، این یادمان به یاد ۶ هزار شهید که در این منطقه آسمانی شدند احداث شده است. آن طرف تر از مهران به دهلران جایی که گنجینه های بسیاری از دفاع مقدس دارد و هر یادمانش داستان های دارد.
از دیگر یادمان های منطقه غرب می توان به مهران، یادمان میمک، یادمان شرهانی و قرارگاه تپه شنی اشاره کرد.
3 منطقه شمال غرب
(استان های کردستان و آذربایجان غربی)
یادمان بازی دراز: بازی دراز از ارتفاعات پراهمیت و صعب‌العبور با میدان دید و تیر وسیع است که در ابتدای جنگ به دست مزدوران بعثی افتاد و رزمندگان مجاهد اسلام با فدا کردن جان پاکشان آن را از دشمن بازپس گرفتند و پرچم پرافتخار و مقدس کشورمان را بر فراز قله های آن به اهتزاز درآوردند.
از دیگر یادمان های منطقه شمال غرب می توان به گیلان غرب، سرپل ذهاب و یادمان مرصاد اشاره کرد.
4 منطقه خلیج فارس
(استان های بوشهر و هرمزگان)
یادمان شهدای دریایی در مناطق جزیره خارگ و مناطق شط علی

برچسب شده در: