در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 49 دفاعی دهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 49 دفاعی دهم

فعالیت های مدافعان حرم در عراق و سوریه را بررسی کنید و ارتباط عملکرد آنان با دوران دفاع مقدس را در گروه به بحث بگذارید.

مدافعان حرم، نیروهای نظامی‌ای هستند که توسط جمهوری اسلامی ایران سازماندهی و به کشورهای سوریه و عراق اعزام می‌شوند. این نیروها قصد حفاظت از حرم خاندان حضرت محمد(ص) را دارند و به گروه‌های همفکر در این کشورها کمک‌های مستشاری و عملیاتی می‌کنند. بیشتر افراد این گروه را نیروهای رسمی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و بسیج تشکیل می‌دهند که اکثر شهدا نیز از این دو نهاد نظامی ایران هستند..

این گروه بخشی از نیروی نظامی ایران است که در جنگ نیابتی ایران و عربستان مبارزه می‌کنند و بیشتر شیعه مذهب و به «سپاه بین‌المللی شیعیان» معروف هستند. این افراد بیشتر از کشورهای ایران، یمن، افغانستان، عراق، سوریه و لبنان هستند. این گروه از حرم اهل بیت در مقابل حمله گروه‌های داعش حفاظت می‌نمایند. جمهوری اسلامی ایران در ابتدا فقط به نقش مستشاری در جنگ داخلی سوریه اذعان می‌داشت ولی بعد از شهادت نظامیان بلندپایه سپاه پاسداران از این شهدا به عنوان مدافعان حرم یاد کرد و این اصطلاح رواج یافت. این اصطلاح پس از تخریب مقبره حضرت حجر بن عدی توسط گروه‌های تروریستی و تهدید این گروه‌ها مبنی بر حمله به حرم حضرت زینب (س) ، در اوایل ۱۳۹۲ خورشیدی وارد ادبیات اجتماعی شد. در فهرست شهدا، افرادی از اهل سنت نیز دیده می‌شود.

درباره وجه شباهت شهدای مدافع حرم با شهدای دفاع مقدس می توان گفت که به هر حال اهداف یکی است، رزمندگان حاضر در دفاع مقدس انگیزه دفاع از اسلام را داشتند. آن برادرانی هم که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) حضور پیدا کرده‌اند نیز اینگونه هستند. یعنی اهداف مشترک هستند و تنها ماهیت آن تغییر کرده است. به نوعی می‌توان گفت که مدافعان حرم دنبال کننده راه شهدای دفاع مقدس هستند.

برچسب شده در: