آپدیت

جواب فعالیت صفحه ۴۹ مطالعات نهم

49

در این نوشته با جواب فعالیت صفحه ۴۹ مطالعات نهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه ۴۹ مطالعات نهم

۲. با توجه به آنچه درباره مستعمره شدن آفریقا می دانید، فکر می کنید چه ارتباطی بین پایین بودن شاخص های توسعه انسانی در بیشتر کشورهای آفریقایی و بالابودن آن در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی شمالی وجود دارد؟

ارتباط مستقیمی بین پایین بودن شاخص‌های توسعه انسانی در کشورهای آفریقایی و بالابودن این شاخص‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی شمالی وجود دارد. این ارتباط به دوره‌های استعمار و بهره‌کشی شدید کشورهای اروپایی از منابع طبیعی و انسانی آفریقا بازمی‌گردد.

دلایل این ارتباط:

استعمار و استخراج منابع: کشورهای اروپایی، مانند بریتانیا، فرانسه، بلژیک و پرتغال، در طول دوران استعمار، به طور نظام‌مند به بهره‌برداری از منابع طبیعی آفریقا پرداختند. این منابع که شامل طلا، الماس، نفت و سایر مواد معدنی بودند، به نفع اقتصادهای اروپایی استخراج و به آن‌ها منتقل شدند. نتیجه این روند این بود که کشورهای اروپایی به ثروت و توسعه اقتصادی دست یافتند، در حالی که کشورهای آفریقایی با تخریب زیرساخت‌ها و فقدان سرمایه‌گذاری مواجه شدند.

برده‌داری و از بین رفتن نیروی انسانی: یکی از بزرگترین فجایع تاریخی، برده‌داری در آفریقا بود که میلیون‌ها نفر از نیروی کار و استعدادهای انسانی این قاره به اجبار به اروپا و آمریکا منتقل شدند. این کاهش شدید جمعیت فعال و مولد در آفریقا، به کمبود نیروی کار و استعدادهای انسانی در این قاره منجر شد، در حالی که این نیروی کار به توسعه اقتصادی اروپا و آمریکا کمک می‌کرد.

ساختارهای نابرابر اقتصادی: استعمارگران اروپایی ساختارهای نابرابر اقتصادی و سیاسی در آفریقا ایجاد کردند که بیشتر به نفع خودشان بود. پس از پایان استعمار رسمی، بسیاری از این ساختارها باقی ماندند و به توسعه نیافتگی آفریقا دامن زدند. کشورهای آفریقایی پس از استقلال با میراث سنگینی از فساد، نبود زیرساخت‌های مناسب و اختلافات قومی و سیاسی که از دوران استعمار باقی مانده بود، مواجه شدند.

کنترل اقتصادی و وابستگی: حتی پس از پایان استعمار، بسیاری از کشورهای آفریقایی همچنان به قدرت‌های سابق خود وابسته باقی ماندند. به عنوان مثال، سیستم‌های اقتصادی و تجاری آفریقایی‌ها همچنان تحت کنترل کشورهای اروپایی است، که مانع از رشد پایدار آنها شده و نابرابری توسعه را تداوم بخشیده است.

۳. نمودار الف و شکل ب را توضیح دهید.

image 24
جواب فعالیت صفحه ۴۹ مطالعات نهم

در۲۰ سال اخیر توسعه انسانی درایران ازسال۱۹۸۰ تا ۲۰۱۱ همواره سیر صعودی داشته و ایران را در بین کشورهای منطقه در رتبه دوم قرار داده ولی از سال ۲۰۱۱ به بعد این توسعه به دلیل تحریم های بین المللی توسط کشورهای قدرتمند، مخصوصاً تحریم نفتی ثابت مانده است.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 1 رای

+ارسال دیدگاه