در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 5 جغرافیا دوازدهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 5 جغرافیا دوازدهم

١- با استفاده از نقشه‌های طبیعی و انسانی یک اطلس و جست‌وجو در اینترنت، موقعیت شهر قاهره را از نظر ارتباط با عوامل طبیعی و انسانی محیط پیرامون آن توضیح دهید.
قاهره در شمال مصر که به نام مصر سفلی شناخته می‌شود، در ۱۶۵ کیلومتری جنوب دریای مدیترانه  و ۱۲۰ کیلومتری غرب خلیج و آبراههٔ سوئز قرار دارد. شهر قاهره در طول رود نیل کشیده‌ شده است.

۲- با راهنمایی معلم، چند روستا یا شهر را روی نقشه بیابید و موقعیت آنها را توضیح دهید.
مثال ۱: شهر تهران در جنوب دامنهٔ رشته کوه البرز در ۱۱۲ کیلومتری جنوب دریای خزر واقع شده است و از جنوب به دشت کویر و کوه‌های بی‌بی شهربان ختم می‌شود. پیشینهٔ شکوفایی تهران به سال ۱۷۸۸ م هنگامی که آقا محمدخان قاجار آن را به پایتختی برگزید برمی‌گردد.
مثال ۲: روستای کندوان: کندوان یکی از روستاهای آذربایجان شرقی و شهرستان اسکو است و قدمت ۷ هزار ساله دارد. این روستا در فاصلهٔ ۵۲ کیلومتری جنوب تبریز و در دامنه‌های غربی کوه اسکو واقع شده است. برخی باستان شناسان قدمت این روستا را به دورهٔ پیش از اسلام نسبت می‌دهند.

۳- فرض کنید گروهی می‌خواهند از بین پنج مکان، مکانی مناسب برای ایجاد یک سکونتگاه روستایی انتخاب کنند. ابتدا تصویر را مشاهده کنید و سپس با توجه به موارد جدول، به هر مکان امتیاز بدهید. درنهایت، با توجه به مجموع امتیازات مکان مناسب را معرفی کنید.
پاسخ پیشنهادی: موقعیت مکانی ج نسبت به بقیه مناسب‌تر است.

جواب فعالیت صفحه 5 جغرافیا دوازدهم
جواب فعالیت صفحه 5 جغرافیا دوازدهم
امکانات موجودمکانالفبجد
دسترسی به آب4321
کشت غلات3331
مناسب برای چرای دام1444
دسترسی به چوب برای سوخت1113
موقعیت دفاعی1142
غیر سیلابی بودن1334
جمع امتیازات11151715

خوب (4 امتیاز)  متوسط (3 امتیاز)  ضعیف (2 امتیاز)  خیلی ضعیف (1 امتیاز)