در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 60 دفاعی دهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 60 دفاعی دهم

در خصوص خدمت سربازی در سایر کشورهای جهان تحقیق و گزارشی را به کلاس ارائه کنید.

وضعیت سربازی در جهان به 6 دسته تقسیم می‌شود. جدای از سربازی اجباری و نداشتن سربازی، انواع دیگری مانند سربازی در مواقع ضروری، سربازی گزینشی، نداشتن ارتش فعال و سربازی غیررسمی وجود دارد. نمونه آخر به معنی آن است که سربازی از نظر قانونی اجباری نیست؛ اما ارتش آن کشور کودکان را مجبور به خدمت برای آن ها می‌کنند.

 در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران زنان از خدمت سربازی معاف هستند؛ اما درکشورهای مختلف جهان این وضعیت یکسان نیست و زنان گاه مجبور به خدمت سربازی بوده و گاه می‌توانند به طور داوطلبانه به سربازی بروند. البته برخی کشورها مانند فرانسه زنان می‌توانند در واحدهای غیرجنگی خدمت خود را بگذرانند. رژیم اشغالگر قدس، تونس، کوبا، کره شمالی و اریتره برخی از کشورهایی هستند که سربازی زنان در آن ها اجباری است.

کشورهای جهان بر اساس وضعیت نظام وظیفه به 6 دسته تقسیم می شوند که ایران در ششمین و آخرین گروه قرار دارد

1- کشورهایی که سربازی اجباری ندارند مثل آرزانتین، کانادا، امارات، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا، مقدونیه، کویت و آلمان. (123 کشور، 61%)

2- کشورهایی که سربازی اجباری یک سال و یا کمتر دارند مانند فنلاند، آذربایجان، اتریش روسیه، تایوان ، ترکیه و سوئیس.  (24 کشور، 11%)

3- کشورهایی که صرفا در امور مدنی یا به صورت  نظامی غیر مسلح سربازی دارند مثل آنگولا، اسپانیا و قبرس.(7 کشور، 4%)

4- کشورهای که سربازی انتخابی دارند مانند اندونزی، تایلند، مالزی و سنگال .(14 کشور، 7%)   

5- اسامی کشورهایی که از ترکیب نیروهای داوطلب و اجباری استفاده می‌کنند مانند رژیم اشغالگر قدس، ساحل عاج، سنگاپور، سودان، فیلیپین، کره جنوبی، کلمبیا، گرجستان، گابون، مالی و موریتانی. (15 کشور، 8%)

6- کشورهایی که سربازی اجباری 18ماه و یا بیشتر، غیر انتخابی و همراه با به کار گیری در امور عملیاتی نظامی دارند به مانند جمهوری اسلامی ایران، ارمنستان، کره شمالی و مصر. (17 کشور، 9%)

برچسب شده در: