در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 85 دفاعی نهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 85 دفاعی نهم

با مشورت معلم و سایر منابع تحقیقاتی، دربارهٔ شیوه های دیگر جهت یابی بحث کنید.

1. تنهٔ بریده شدهٔ درختان

2. شاخهٔ برگ درختان و لانهٔ مورچه

3. آب شدن برف در دامنهٔ کوه

4. قبرهای مسلمانان

5. محراب مساجد

1. اگر شما جایی باشید که کنده‌ی درخت بریده شده وجود داشته باشد می‌توانید به کمک حلقه‌های سنی درخت، جهت‌یابی کرد؛ به طوری که آن سمت از درخت که حلقه‌های سنی آن تداخل بیشتری با همدیگر دارند شمال را نشان می‌دهد. به عبارتی سمتى که دایره هایش از هم دورتر هستند، سمت جنوب است (دلیلش به خاطر تابش زیاد آفتاب و رشد بیشتر آن می باشد) و سمتى که دایره هایش به هم نزدیک‌ترند‌، سمت شمال است. لازم به یاد‌آورى است که در نیمکره جنوبى، جهت‌ها عکس این وضعیت خواهد بود.

2. در جنگل ها و در کنار درخت ها می توان آثاری را یافت که در یافتن جهت قطبین به ما کمک نمایند. یکی اینکه بیشتر شاخه های درختان به جهت جنوب رشد می کند و شاخه های کمتری در جهت شمال می رویند. این را می توان با ایستادن در راستای تنه درخت به خوبی مشاهده کرد.

مورچه‌ها خاک لانه‌ خود را به سمت شرق می‌ریزند تا هنگام روز به عنوان سایه‌بانی برایشان عمل کند. مورچه‌ها خاک را از لانه بیرون می‌ریزند تا ذخیره‌گاه خود را وسیع‌تر کنند و آن را سمت شرق می‌ریزند تا هنگام روز راحت‌تر کار خود را انجام دهند. بدیهی است با شناختن شرق جهات دیگر را نیز به راحتی تشخیص می‌دهید.

3.حرکت خورشید مایل به جنوب است، در نتیجه تابش آفتاب همواره در نواحی جنوبی بیشتر است، همین امر سبب شده است تا تابش آفتاب تاثیر مستقیمی بر برف کوهستان ها داشته باشد و این سمت سریعتر برفش آب شود. پس به عنوان یک قاعده کلی بخاطر بسپارید اگر در کوهستان بودید و یک سمت برف بیشتری را مشاهده نمودید به احتمال زیاد آن سمت، شمال را نشان خواهد داد.

4. از آنجا که مردگان را در قبر روی دست راست و به سمت قبله می‌خوابانند، اگر شما به گونه ای بایستید که نوشته های سنگ قبر دقیقا جلوی شما باشد آن گاه سمت چپ شما قبله را نشان می دهد. همانطور که می دانیم مکه، قبله مسلمانان در جنوب غربی کشور ایران قرار دارد. پس کافی است که ما جهت قبله و میزان انحراف قبله از جنوب را بدانیم.

آن گاه یک محاسبه ساده می تواند به ما کمک کند، اگر ما میزان انحراف (زاویه انحراف) قبله را در شهری که قرار داریم بدانیم آن وقت می توانیم جهت شمال و جنوب را به راحتی پیدا نماییم.

5. در داخل مساجد و نمازخانه ها معمولا یک محراب وجود دارد و اگر محراب وجود نداشت نشانه هایی روی دیوار معمولا وجود دارند که قبله را نشان خواهند داد.

برچسب شده در: