در این نوشته با جواب فعالیت های درس دوازدهم اقتصاد دهم همراه شما انسانی های دهمی هستیم . گام به گام درس دوازدهم اقتصاد دهم به همراه جواب پرسش ها را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

جواب فعالیت های درس دوازدهم اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 112 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 112 اقتصاد دهم

فهرستی از کالاهایی را تهیه کنید که امروزه توسط شما مصرف می شود ولی در زمان پدر بزرگ و مادربزرگ شما به دلیل نبود تجارت بین المللی مصرف نمیشد.

اقلامی مانند محصولات دارویی، ظروف کریستال، برخی لوازم برقی، خوراکی مانند سویا، انبه، کاکائو، موز، آناناس

جواب فعالیت صفحه 112 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 112 اقتصاد دهم

در زمینه آموزش بازرگانی در دانشگاههای کشور چه رشته هایی وجود دارد؟ در این باره تحقیق کنید.

رشته هایی مثل: مدیریت بازرگانی، اقتصاد، اقتصاد بین الملل، اقتصاد کشاورزی و حقوق بازرگانی که در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد. (تحقیق بیشتر به عهدهی دانش آموز)

جواب فعالیت صفحه 115 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 115 اقتصاد دهم

چرا فرش و پسته ایران به خارج صادر می شود؟ در این زمینه تحقیق کنید.

ایران به علت داشتن مزیت نسبی در تولید فرش و پسته امکان صدور آنها را دارد. به عبارت دیگر هزینه ی تولید فرش و پسته در ایران نسبت به هزینه ی تولید همین کالا در خارج کمتر است. بنابراین ایران می تواند این نوع کالاها را به مقدار نسبتا زیاد و با کیفیت بهتر تولید کند و به کشورهای دیگر صادر کند.

از طرف دیگر کشورهایی که فرش و پسته ایران را می خرند از این راضی هستند، چون برای آنها امکان تولید این کالاها با صرف هزینه کمتر و کیفیت برتر (نسبت به ایران وجود ندارد، کیفیت بهتر فرش و پسته ی ایران و عواملی که باعث میشود هزینه ی تمام شده فرش و پسته در ایران کمتر از کشورهای وارد کننده باشد،

عبارتند از: (۱) پایین بودن سطح دستمزد نیروی انسانی

۲) ارزان تر بودن مواد اولیه تولید فرش

۳) شرایط آب و هوایی مناسب برای تولید پسته

۴) تخصص در تولید

۵) تهیه نقشه های اصیل و هنرمندانه فرش

۶) حمایت های نسبی دولت و…

جواب فعالیت صفحه 117 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 117 اقتصاد دهم

تحقیق کنید چگونه سیاست نرخ ارز می تواند موجب حمایت از وارد کنندگان با صادر کنندگان شود.

نرخ مبادله پول رایج یک کشور با پول سایر کشورها را نرخ ارز می گویند. از طریق سیاست نرخ ارز، میران ورود و خروج کالا، خدمات و سرمایه بین یک کشور با سایر کشورها مشخص می شود. در صورت نوسانات نرخ ارز، تولیدکنندگان گرد یا شرکت هایی که اطلاعات دقیقی از نوسانات ارز ندارند، متضرر خواهند شد.

در این راستا وارد کنندگان می توانند به خرید ارز زودتر از موعد، اقدام کنند. در هر صورت نوسانات ارزی (افزایش یا کاهش) هم به واردکنندگان و هم به صادرکنندگان کالا سود و زیان می رسانند. در صورت افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی به پول داخل کشور افزایش و در نتیجه تقاضا برای این کالاها کاهش خواهد یافت. این کاهش تقاضا به کالاهای وارداتی، مصرف کننده را به سمت کالاهای داخلی سوق می دهد که نتیجه آن، رونق تولید است.

از طرفی با افزایش نرخ ارز، قیمت کالاهای صادراتی کشور در بازارهای خارجی ارزان تر خواهد شد و تقاضا برای این کالاها افزایش یافته و موجب رونق صادرات خواهد شد.

جواب فعالیت صفحه 120 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 120 اقتصاد دهم

چگونه میتوان در فضای بین المللی حضور داشت و از منافع آن استفاده کرد؟ در کلاس گفت وگو کنید.

با استفاده از اصل مزیت نسبی و افزایش توانمندی های علمی و فناوری و نیز تعامل و همکاری دو جانبه با چند جانبه با کشورهای مختلف و کوشش فراوان در زمینه تقویت اقتصاد داخلی و توجه به زیر ساخت های داخلی، آگاهی از نیازمندیهای کشورهای دیگر می توان در فضای بین المللی به فعالیت پرداخت. قطع روابط بین المللی کشور را به انزوا و گوشه گیری از اقتصاد بین الملل می کشاند.

کشورهایی همچون کره شمالی به دلایلی سیاسی و نظامی روابط خود را با دنیای پیرامون به حداقل رسانده اند و به همین دلیل از بسیاری از امکانات اقتصادی، تجاری، پزشکی و فرهنگی دورند. البته داشتن روابط بین المللی مستلزم افزایش توانمندی تولیدی، علمی، اجتماعی و سیاسی است که با همت و تلاش به دست می آید و با ارتقاء این روابط، روز به روز شاهد پیشرفت کشور خواهیم بود.

جواب فعالیت صفحه 122 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 122 اقتصاد دهم

در مورد تأثیرات مثبت و منفی تحریم اقتصادی در اقتصاد کشورها در کلاس گفت وگو کنید.

تأثیرات منفی تحریم اقتصادی شامل: ۱) افزایش هزینه مبادلات

 ۲) سختی صادرات و واردات

۳) کشاندن کشور به انزوا و کاهش ارتباطات با کشورهای دیگر

۴) مشکلات در زمینه ی دارو، غذا، حمل و نقل

تأثیر مثبت تحریم اقتصادی شامل: ۱) اتکاء به توامندیهای داخلی و تولیدات داخلی

۲) کاهش وابستگی به کشورهای خارجی

۳) خروج از اقتصاد تک محصولی

جواب فعالیت صفحه 123 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 123 اقتصاد دهم

در مورد نقش مثبت و منفی اتحادیه ها و سازمانهای بین المللی در کلاس گفت وگو کنید.

گاهی یک کشور برای رونق اقتصادی به کمک های اقتصادی و با فناوری تجاری کشورهای دیگر نیازمند است و با عضویت در اتحادیه ها و سازمانهای بین المللی ارتقا می یابد و در صورت تحریم نیز میتواند از پشتیبانی کشورهای عضو بهره مند شود، اما گاهی سیاستهای حاکم بر اتحادیه ها و سازمانهای بین المللی، به ضرر اقتصاد آن کشور اعمال می شود. مثلا ممکن است قدرت های برتر، اهداف سودجویانه و سلطه طلبانه ای در پیش بگیرند و در جهت فشار به آن کشور عمل کنند.

جواب پرسش های درس دوازدهم اقتصاد دهم

جواب پرسش های درس دوازدهم اقتصاد دهم

 ١- به نظر شما، چرا کشورها به تجارت بین الملل روی می آورند؟ 

شرایط و امکانات طبیعی یا فن آوری موجود در هر کشور سبب می شود که ساکنان آن کشور به تولید کالاهای خاص بپردازند. برای مثال: انار و فرش در اغلب کشورهای دنیا و آناناس در ایران تولید نمی شود یا بسیاری از واکسن ها در کشورهای همسایه ی ما هنوز امکان تولید ندارد؛ در عین حال مردم هر کشور نیازهای گوناگونی دارند که اغلب، امکانات داخلی برای رفع آنها کافی نیست؛ از این رو کشورهای مختلف باید از طریق تجارت بین الملل، نیازهای متقابل یکدیگر را بر طرف کنند.

۲- محدودیت هایی را ذکر کنید که در گذشته مانع رشد و توسعه تجارت بین الملل می شد.

) موانع قانونی، ناامنی و ضعف دولتها: در گذشته، ناامنی و ضعف دولت ها در حاکمیت بر سرزمین خود مانع میشد که افراد با خاطری مطمئن به تجارت بپردازند. مثلا برای جابجایی کالا از شهری به شهری دیگر با خطر حمله دزدها و راهزنها مواجه می شدند.

۲) هزینه های تجارت: در گذشته، نبود وسایل حمل و نقل و راههای مناسب، هزینه های تجارت را به شدت افزایش می داد، به طوری که به ناچار حمل و نقل کالاها فقط در فواصل کوتاه و نزدیک انجام می شد.

3- عواملی که انگیزه تجارت بین الملل را در افراد ایجاد می کند یا آن را از بین می برد، برشمرید. )

یکسان نبودن منابع و عوامل تولید

۲) یکسان نبودن کشورها از نظر دسترسی به فن آوری

۳) تولید فراوان و یافتن بازار جدید جهت فروش کالا یا تهیه مواد خام اولیه و سود بیشتر

۴) وضعیت اقلیمی متفاوت که در اقتصاد، همه عوامل فوق تحت یک عنوان به نام مزیت نسبی مطرح می گردند.

همچنین ببینید: گام به گام عربی دهم انسانی

۴- مزیت مطلق و مزیت نسبی چیست؟

مزیت مطلق: هرگاه تولید محصولی در یک کشور نسبت به کشور دیگر مقرون به صرفه تر باشد، به عبارت دیگر مزیت اقتصادی داشته باشد، در این صورت می گوئیم کشور اول نسبت به کشور دیگر در تولید آن محصول مزیت مطلق دارد. مثلا کشور ایران در زمینه ی تولید محصولات کشاورزی نسبت به کشور کنیا مزیت مطلق دارد، به عبارتی در شرایط یکسان (سرمایه، دانش فنی۔ نیروی کار ایران محصول بیشتری نسبت به کشور کنیا برداشت می کند.

مزیت نسبی: مزیت نسبی یا برتری نسبی اصلی است که بر اساس آن هر منطقه یا کشور باید کالایی را تولید کند که هزینه ی تولید آن در مقایسه با سایر نقاط کمتر باشد. رعایت اصل مزیت نسبی به وسیله ی کشورها باعث می شود نوعی تقسیم کار و تخصص در تولید کالاها به وجود می آید. یعنی هر کشور به تولید کالاهایی می پردازد که دارای مزیت نسبی در مقایسه با کشورهای دیگر است.

آن گاه به نفع کشورها است که کالاهای تولیدشدهی خود را با یکدیگر مبادله کنند، بنابراین رعایت اصل مزیت نسبی باعث افزایش تجارت بین الملل میشود.

۵- وضعیت اقلیمی چگونه بر تجارت بین الملل تأثیر می گذارد؟ 

تنوع آب و هوایی و وضعیت طبیعتی متفاوت در سرزمین های مختلف، باعث می شود که هر سرزمین زمینه ی تولید محصولات خاصی را داشته باشد؛ برای مثال، خشکبار در وضعیت آب و هوایی برخی نقاط ایران و میوه های استوایی در موقعیت آب و هوایی کشورهای استوایی به عمل می آید.

۶- مصرف کنندگان از تجارت بین الملل چه سودی می برند؟

الف) واردات کالاهای خارجی به مصرف کنندگان امکان می دهد که از کالاهای گوناگون و ارزان استفاده کنند؛ زیرا کالاهای خارجی در صورتی وارد کشور می شوند که از کالاهای مشابه داخلی ارزان تر و مرغوب تر باشند یا مشابه آنها در داخل تولید نشود.

ب) صادرات کالا به خارج سبب می شود که مصرف کنندگان، ارز لازم برای پرداخت بهای کالاهای ضروری وارداتی را به دست آورند.

۷- انواع سیاست های تجاری را نام ببرید؛ در چه مواردی از آنها باید بهره جست؟

۱) حمایت از تولیدکنندگان داخلی

۲) کاهش وابستگی خود به کشورهای دیگر و کالاهای وارداتی

۳) تشویق صادرکنندگان داخلی به نفوذ به بازارهای جهانی

۴) تشویق سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در داخل معمولا کالاها و صنایع راهبردی (مثل صنایع دفاعی، انرژی و گندم) و صنایع نوزاد (مثل برخی فناوریهای نوین) که در ابتدای عمر خود هستند و توان رقابت با صنایع خارجی را ندارند در همه ی کشورهای دنیا مشمول حمایت می شوند.

۸- تحریم اقتصادی چیست و چگونه بر اقتصاد کشور تأثیر می گذارد؟

انواع مانع تراشیهای دولت های بزرگ بر سر راه صادرات و واردات کالا، خدمات، مبادلات بانکی، مالی و بیمه ها با کشور دیگر تحریم شوند) که بر اقتصاد کشور مورد نظر آسیب وارد می آورد تحریم اقتصادی نام دارد. یکی از ابزارهای رقابت و یا جنگ اقتصادی «تحریم اقتصادی» است.

کشورهای زورگو با اهداف اقتصادی (کسب منافع بیشتر) سیاسی (براندازی با اعمال فشار) و یا حتی به عنوان ابزار مکمل جنگ نظامی از تحریم اقتصادی استفاده می کنند. تحریم ها موجب می شود تا هزینه های تولید در یک کشور بالا برود و یا بر اثر جلوگیری از ورود مواد اولیه و خام به صنایع تولیدی آن کشور، بخشی از اقتصاد آن کشور از رونق بیفتد و وابستگی ایجاد شود. در برخی موارد نیز کشور تحریم شده مجبور میشود کالای مورد نیاز خود را با قیمتی گران تر و از بازار سیاه تهیه کند.

برای مشاهده سایر دروس گام به گام اقتصاد دهم روی عبارت لینک دار کلیک کنید.