در این نوشته با جواب فعالیت های درس دوم اقتصاد دهم همراه شما انسانی های دهمی هستیم . گام به گام درس دوم اقتصاد دهم به همراه جواب پرسش ها را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

جواب فعالیت های درس دوم اقتصاد دهم

جواب فعالیت درس صفحه 23 اقتصاد دهم

جواب فعالیت درس صفحه 23 اقتصاد دهم

برای اینکه هر کالایی آماده مصرف شود، چه مراحلی را باید طی کند؟ این مراحل را فهرست کنید.

مثلا برای تولید اتومبیل، مراحل مختلفی طی میشود:

الف) بهره برداری از معادن سنگ آهن

ب) حمل سنگ آهن از معادن به مجتمع فولادسازی،

ج) تبدیل سنگ آهن به ورقهای فولادی،

د) حمل ورقه های فولادی به کارخانه اتومبیل سازی و تبدیل آن به قطعات مختلف بدنه اتومبیل

مثلا دیگر: برای تولید یک نوع پارچه، مراحل زیر طی می گردد:

مرحله ی اول) کشت پنبه خام،

مرحله ی دوم) تولید پنبه پاک شده،

مرحله ی سوم) تولید نخ،

مرحله ی چهارم) تولید پارچه.

مثال دیگر: برای تولید کتاب:

الف) مرحله ی تولید چوب از جنگل،

ب) مرحله ی چوب بری و تصفیه،

ج) مرحلهی تهیه خمیر،

د) مرحلهی تهیه ی کاغذ،

ه) مرحله ی چاپ و صفحه بندی.

جواب فعالیت درس صفحه 25 اقتصاد دهم

جواب فعالیت درس صفحه 25 اقتصاد دهم

در مورد انگیزه های تولیدکنندگانی که می شناسید (مدرسه سازان و نانوای محله و …) بحث کنید.

انگیزه و هدف تولیدکنندگان از تولید و عرضه ی کالاها و خدمات مورد نیاز مردم، معمولا برای کسب سود و منفعت است. البته نباید از نظر دور داشت که بسیاری از تولیدکنندگان کالاها و خدمات، علاوه بر کسب سود، اهداف مهمتر و با ارزش تری را که جنبه معنوی دارد، دنبال می کنند؛ مثل خدمت به همنوعان که به نوعی عبادت تلقی می شود و کسب رضای خداوند و رسیدن به آرامش روحی.

از مشاغل مهم، یکی نانوایی می باشد. صاحبان این حرفه به سود کسب شده از طریق ارائه ی خدمات خود چندان اعتنا نکرده و بی تردید انگیزهی خدمت به همنوع در انتخاب این شغل بسیار مهم تر است.

در توضیحات داده شده، عامل اولیه ی انگیزه در تولیدکنندگان را انگیزهی مادی و کسب سود معرفی کردیم، اما این بدان معنی نیست که تولیدکنندگان برای اقدام خویش، هیچ محرک و مشوقی دیگر نداشته اند، بلکه عده ی زیادی هستند که تحت تأثیر انگیزه های غیرمادی و فقط به خاطر انگیزه های معنوی و ارزشی دست به کار تولید و ارائه ی خدمات می زنند؛

مانند مدرسه سازان که این شغل به هیچ وجه سود و درآمدی ندارد و افرادی که در این راه قدم گذاشته اند، خدمت به همنوعان و آبادانی و موفقیت کشور را سرلوحه ی این عمل خود قرار داده اند که این عمل چیزی جز عبادت خداوند نمی باشد.

جواب فعالیت درس صفحه 28 اقتصاد دهم

جواب فعالیت درس صفحه 28 اقتصاد دهم

فعالیت اول: به رساله عملیه مرجع تقلید خود مراجعه و تحقیق کنید

آیا الف) عامل انسانی میتواند در زیان شریک شود.

در رساله ی عملیه ی کلیه ی مراجع تقلید آمده که عوامل انسانی هم میتواند «صاحب تولید» شود هم میتواند دستمزد بگیرد و در سود و زیان شریک نشود.

ب) ابزار تولید میتواند در محصول و عایدی نهایی شریک شود؟

ابزار تولید مانند تراکتور می تواند مانند عوامل انسانی در محصول یا عایدی نهایی شریک شود.

فعالیت دوم: به سیاست اول از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مراجعه کنید و بر اساس مطالب این درس راهکار هایی را پیشنهاد دهید.

اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است پیشرفته، مردمی و دانش بنیان که در برابر تهدیدات و تکانه های داخلی و خارجی آسیب ناپذیر است و با اتکا به قابلیت ها و ظرفیت های داخلی و استفاده از فرصت های بیرونی، نیازها و مشکلات اقتصادی را رفع می کند و با تحریم ها و تهدیدات متوقف نمی شود.

بعضی از راهکارها شامل: ۱) توجه به تولید داخلی توسط عوامل داخلی و عدم وابستگی به منابع خارجی

 ۲) آموزش نیروهای متخصص جهت تأمین نیروی انسانی لازم برای تولید

۳) توزیع عادلانه ی ثروت جهت توازی اقتصادی

۴) مدیریت مصرف و بهره وری حداکثری والبته موارد دیگر که در بخش آخر این کتاب به تفصیل بیان شده است.

جواب فعالیت درس صفحه 29 اقتصاد دهم

جواب فعالیت درس صفحه 29 اقتصاد دهم

فعالیت: یک فرم اظهارنامه مالیاتی را بررسی، و به طور فرضی تکمیل کنید. در اظهار نامه مالیاتی اطلاعات گوناگونی در موارد زیر خواسته می شود:

اطلاعات فرد مالیات دهنده، نام شخص حقوقی، محل و تاریخ ثبت شرکت، محل اقامت قانونی، مشخصات محل فعالیت (دفتر مرکزی، شعبه، کارخانه، نمایندگی و…)، اطلاعات هویتی مدیرعامل، مجوزهای تأسیس، استهلاک، اطلاعات مربوط به سرمایه سهامداران و شرکا، سرمایه گذار خارجی و… 

همچنین ببینید: گام به گام عربی دهم انسانی

جواب فعالیت درس صفحه 30 اقتصاد دهم

جواب فعالیت درس صفحه 30 اقتصاد دهم

یک واحد تولیدی را در نظر بگیرید: الف) تحقیق کنید این واحد تولیدی چه هزینه هایی دارد.

یک واحد تولید کفش را در نظر میگیریم. این واحد تولیدی هزینه های مختلفی دارد که عبارت اند از هزینه ی خرید یا اجارهی کارگاه- هزینه ی خرید ماشین آلات هزینه ی خرید مواد اولیه از قبیل چرم و نخ و… هزینه ی دستمزد و حقوق و پاداش کارگران و کارمندان- هزینه ی آب و برق و تلفن- هزینه ی حمل و نقل عوارض و مالیات ها- هزینه استهلاک سرمایه – که بعضی از هزینه های یادشده در اقتصاد تحت عنوان هزینه های ثابت و بعضی دیگر نیز به عنوان هزینه های متغیر نامیده میشوند.

ب) به نظر شما، چگونه می توان سود این واحد تولیدی را افزایش داد؟

این واحد تولیدی، می تواند با توجه به موارد زیر سود خود را افزایش دهد:

۱) عدم استخدام نیروی کار غیر لازم

2)استفاده از روش های بهتر و تکنولوژی پیشرفته در تولید

۳) توجه به تخصص و مهارتهای نیروی کار

۴) جلوگیری از ریخت و پاش و صرفه جویی در مصرف مواد اولیه

 ۵) نظارت دقیق و مستمر بر کار نیروی انسانی و افزایش کمی و کیفی تولید

۶) بازاریابی (پیدا کردن بازار خوب برای فروش هرچه بیشتر کالاهای تولیدی)

 ۷) توجه به مسائل و مشکلات نیروی انسانی شاغل در کارگاه و کوشش در جهت رفع مشکلات و نیازهای آن

 ۸) ایجاد علاقه و انگیزه ی بیشتر در نیروی کار

۹) افزایش سطح دانش و مهارت های شغلی نیروی کار از طریق آموزشهای ضمن کار و …

جواب پرسش های درس دوم اقتصاد دهم

جواب پرسش های درس دوم اقتصاد دهم

1- تولید چیست ؟

به سلسله اقداماتی که برای تبدیل منابع به کالاهای مورد نیاز صورت می گیرد، تولید می گویند.

۲- آیا همه محصولات تولید شده به صورت مستقیم به مصرف می رسد؟ چرا؟

خیر؛ محصولات برخی مؤسسات به صورت مستقیم به مصرف مردم می رسد، اما محصولات سایر مؤسسات این گونه نیست. چون این محصولات توسط مؤسساتی که کالاها و خدمات مورد نیاز مردم را تهیه می کنند، خریداری شده و در جریان تولید کالاها و خدمات مصرفی مردم مورد استفاده قرار می گیرند.

در واقع، این محصولات به صورت غیر مستقیم بر مصرف مردم اثر می گذارند. مثلا محصول مؤسسات تولیدکنندهی پوشاک مستقیما به مصرف می رسند، اما محصول کارخانه ی پارچه بافی یا چوب بری و یا مجتمع فولادسازی این چنین نیست.

٣- سود چیست و چگونه محاسبه می شود؟

هرچه تولیدکننده ای برای تولید کالاها و خدمات مختلف، باید مقداری پول هزینه کند که به آن هزینه ای تولید گفته میشود. در مقابل چنین هزینه هایی، تولیدکنندگان با فروش محصولات خود مقداری پول به دست می آورند که به آن، درآمد گفته می شود.

حال اگر میزان درآمد از هزینه بیشتر باشد، می۔ گوییم که تولیدکننده از فعالیت خود سود برده است که به این صورت محاسبه می شود: سود=هزینه-درآمد

۴- تولیدکنندگان برای جلوگیری از ضرر های کوتاه مدت یا بلند مدت خود چه اقداماتی انجام می دهند؟

اگر هزینه ی تولید از درآمد به دست آمده بیشتر باشد، تولیدکننده متحمل ضرر و زیان می شود. بنابراین تلاش می کند با افزایش درآمد و کاهش هزینه – ها از وضع زیان دوری کند.

تولیدکننده می تواند با صرفه جویی و افزایش بهره وری (مثل پرهیز از استخدام و جلوگیری از ریخت و پاش) ئو همچنین بازاریابی برای محصولات بتواند از جلوگیری کند.

۵۔ عوامل تولید را نام ببرید.

۱) منابع طبیعی

۲) نیروی انسانی

۳) سرمایه

۶- آیا می توان یکی از عوامل تولید را از دیگر عوامل مهم تر دانست؟ چرا؟

بله، نقش نیروی انسانی نسبت به سایر عوامل تولید، مهم تر است؛ چون تا تلاش و کار انسان نباشد، منابع بی کران و با ارزش طبیعت قابلیت استفاده پیدا نمی کنند و سرمایه ای حاصل نمی شود.

۷- پولی که تولیدکنندگان برای خرید عوامل تولید می پردازند با چه عنوان هایی نصیب خانواده ها می شود؟

اجاره، مزد یا حقوق، سود اجاره به منابع طبیعی (مثلا زمین) پرداخت می شود. مزد یا حقوق به کارگران و کارمندان (نیروی انسانی) پرداخت می شود. سود که به صاحب سرمایه تعلق می گیرد (که البته گاهی هم به جای سود، زیان به صاحب سرمایه تعلق می گیرد.)

۸- هر کسب و کاری به چند صورت می تواند سازماندهی شود؟

توضیح دهید. به دو صورت؛ گاهی سازمان تولید مشارکتی است و همه ی عوامل تولید صاحب محصول هستند، مثلا چند نفر کمه در یک زمین کار می کنند، صاحبان زمین، بذر، تراکتور و نیروی کار همه با هم، یک واحد تعاونی کشت و صنعت راه اندازی می کنند و به تولید گندم می پردازند و عواید را بین خود تقسیم می کنند.

گاهی هم مالکیت کسب و کار تولیدی متعلق به یک یا چند نفر است و تمام منافع، خطر (ریسک) و هزینه های تولید بر عهده ی صاحب تولید است و سایر عوامل تولید، دستمزد یا اجاره می گیرند.

برای مشاهده سایر دروس گام به گام اقتصاد دهم روی عبارت لینک دار کلیک کنید.