در این نوشته با جواب فعالیت های درس ششم اقتصاد دهم همراه شما انسانی های دهمی هستیم . گام به گام درس ششم اقتصاد دهم به همراه جواب پرسش ها را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

جواب فعالیت های درس ششم اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 65 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 65 اقتصاد دهم

چگونگی افتتاح حساب پس انداز را به کلاس گزارش دهید.

شخصی که می خواهد برای خود یک حساب پس انداز در بانک داشته باشد، بعد از مراجعه به بانک، از مسئول مربوطه تقاضای افتتاح حساب برای خود می کند. این شخص باید شناسنامه و حداقل پولی را که بانک برای افتتاح حساب مشخص کرده است، همراه خود داشته باشد.

بانک، مشخصات فردی را در کارت مخصوص و قرارداد مربوط به این نوع حساب ثبت نموده و از فرد می خواهد اسنادی را امضا نماید. فرد باید نمونه امضای خود (یا نشان و مهر مخصوص خود را که در موقع برداشت از حساب مورد استفاده قرار می دهد، در محل مخصوص کارت بانکی، ثبت و ارائه کند.

بعد از آن، بانک مبلغ وجه را تحویل می گیرد و به حساب بانکی فرد واریز می کند. به این ترتیب فرد در بانک و در حسابی به نام پس انداز، سپرده گذاری می کند و بانک نیز معادل مبلغ سپرده به فرد، بدهکار میشود.

در آخر، بانک دفترچه ای را به شخص تحویل می دهد که نشان دهنده مقدار سپرده گذاری او در بانک و حساب مربوطه است.

جواب فعالیت صفحه 66 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 66 اقتصاد دهم

مراحل دریافت وام را از کسی که از بانک وام دریافت کرده است، بپرسید و به کلاس گزارش کنید.

الف) مراجعه به بانک و ارائه تقاضانامه: تقاضانه ای مبنی بر نیاز به مبلغ معینی وام برای تعمیر منزل مسکونی، ازدواج، خرید کالا یا ماشین و… تنظیم و به مدیر بانک ارائه می دهیم. مدیر بانک پس از مطالعه ی نامه، از محل سکونت و مقدار وام مورد نیاز، سؤالاتی می کند و شرایطی را مطرح می کند. این شروط شامل: )

یک حساب پس انداز در بانک باز میکنیم و مقداری پول به عنوان سپرده در آن حساب و برای مدتی معین سپرده گذاری می کنیم.

۲) حداقل دو نفر به عنوان ضامن وام و بدهی اینجانب، به بانک معرفی می کنیم که بتوانند از عهدهی خسارت احتمالی که ممکن است از ناحیه ی من به بانک وارد شود، برآیند.

۳) دلایلی ارائه دهیم که ثابت کند توانایی بازپرداخت وام را داریم که به صورت اقساط معین و در سررسیدهای مشخص به بانک بپردازیم.

ب) مرحلهی افتتاح حساب پس انداز: بانک یک حساب پس انداز قرض الحسنه افتتاح کرده و حداقل مبلغ یکصدهزار ریال در حساب یاد شده سپرده گذاری می نماییم و دفترچه ای که نشان دهنده میزان سپرده در بانک بوده، تحویل می گیریم.

ج) مرحله ی تهیه ضامن و معرفی آن به بانک: یک نفر به عنوان ضامن کارمند که دارای حساب جاری و چک در یکی از بانک ها می باشد و یک نفر دیگر نیز به عنوان ضامن کاسب که دارای پروانهی کسب می باشد، به بانک معرفی نموده و از دو نفر ضامن معرفی شده خواهش می کنیم که در فرصت معینی به بانک مراجعه کرده و ضمن ارائه ی مدارک لازم، اوراق مربوطه را امضا نمایند.

آنها پس از مراجعه به بانک در زمان معین یک فقره چک معادل مبلغ وام به اضافه ی سود آن در وجه بانک صادر می کنند. ضمنما به اندازهی وام و سود آن، سفته از وام گیرنده دریافت می شود.

د) مرحله ی دریافت وام: پس از طی مراحل فوق که چندان ساده نیست و چندین روز طول می کشد، طبق زمان بندی بانک، برای دریافت وام به بانک مراجعه نموده و بانک ها مبلغ وام درخواستی را به حساب فرد واریز می کنند. سپس بانک دفترچه ای را به فرد داده تا ماهیانه و در سررسیدهای معینی اقساط وام را بپردازند.

ضمنا باید متذکر شد که مبلغی را که بایستی در اقساط معینی به بانک بازپرداخت کرد، بیش از مبلغ وامی است که از بانک دریافت شده است که این مبلاغ اضافه، همان سود مبلغ وام می باشد که قسمتی از این سود دریافت شده را بانک بین سپرده گذاران خود تقسیم می کند و قسمتی نیز هزینه های بانک و سود خودش می شود.

همچنین ببینید: گام به گام عربی دهم انسانی

جواب فعالیت صفحه 67 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 67 اقتصاد دهم

از یک برگ سفته و چک رونوشت تهیه، و چگونگی پرکردن صحیح آن را تمرین کنید.

جواب فعالیت های درس ششم اقتصاد دهم

جواب فعالیت های درس ششم اقتصاد دهم

توضیح: در هر چک، جایی برای مبلغ، تاریخ و در وجه چه کسی و امضاء در نظر گرفته شده است که باید توسط دارندهی حساب پر شود. در هر سفته نیز مبلغ، تاریخ، حواله کرد، نام بستانکار، نام متعهد و محل پرداخت در نظر گرفته شده که بایستی توسط فرد متعهد و ضامن او پر شود.

جواب فعالیت صفحه 68 اقتصاد دهم

جواب فعالیت صفحه 68 اقتصاد دهم

برخی بانکها به فروش اوراق مشارکت اقدام می کنند. شما میتوانید داوطلبانه در این زمینه گزارشی تهیه، و به کلاس ارائه کنید.

این گزارش میتواند در زمینه ی فروش اوراق مشارکتی باشد که تاکنون چندین بار به وسیله ی دولت یا شهرداریها (مثلا شهرداری تهران در مورد طرح پل صدر و …) و یا شرکتهای دولتی، از طریق بانک ها به معرض فروش گذاشته شد و مردم استقبال خوبی برای خرید این گونه اوراق مشارکت از خود نشان دادند. به عنوان مثال، اخیرا وزارت نیرو برای توسعه ی طرح های خود، اوراق مشارکتی را منتشر کرد که قبل از موعد تعیین شده همه ی آنها به فروش رفت.

جواب پرسش های درس ششم اقتصاد دهم

جواب پرسش های درس ششم اقتصاد دهم

١- تفاوت مؤسسات و بانکهای ربوی و غیر ربوی را توضیح دهید.

بانکهای ربوی، حالت واسطه گری دارند و از وام گیرنده پول اضافی یا ربا دریافت می کنند که حرام می باشد. ولی بانک های غیر ربوی درآمد خود را از طریق سرمایه گذاری مستقیم در طرحهای تولیدی و عمرانی کسب می کنند. این بانکها تحت عقود مجاز در فعالیت های بانکی با پرداخت سود بانکی على الحساب یا قطعی) اعطایی به سپرده گذاران در قانون، فعالیت می کنند که ربا تلقی نمی شود.

٢- مفهوم اعتبار در عملیات بانکی چیست؟

اعتبار بانکی به معنی ایجاد تسهیلات مالی برای مشتریان است؛ به عبارت دیگر، مبلغ وامی است که برای انجام فعالیتها یا تکمیل پروژه های اقتصادی به افراد یا مؤسسات می پردازند و در قبال آن، افراد یا مؤسسات نیز طی اسنادی متعهد می شوند که بدهی خود را در سررسید قید شده در اسناد به بانک بازپرداخت کنند.

بانک ها با در اختیار داشتن پول های نقد مردم و نیز امکان خلق شبه پول های تحریری (چک، سفته و…) توانایی آن را دارند که به مردم و مؤسسات بازرگانی وام دهند و یا خدمات اقتصادی ارائه کنند. تعهدات و توانایی بانک در عملیات بانکی باعث اعتماد مردم به آنها می شود، به این مفهوم اعتبار بانکی گویند.

۳- انواع بانکها را نام ببرید.

۱) بانک تجاری: صرفا نقش اسان سازی مبادلات را دارند.

۲) بانک تخصصی: به فعالان عرصه خاصی از اقتصاد خدمات ارائه می دهند.

۳) بانک سرمایه گذاری: واسطه سپرده گذاران برای سرمایه گذاری و مشارکت در زمینه تولید است.

۴) بانک توسعه ای: عمدتا دولتی است برای توسعه مناطق محروم و تأمین مالی طرح های عمرانی توسعه ای است.

۵) بانک مرکزی: به عنوان حاکم پولی و اعتباری کشور، وظیفه حکمرانی و نظارت بر بانک ها را بر عهده دارد.

۴- بانکها چه خدماتی را به مشتریان خود ارائه می کنند؟

۱) خرید و فروش ارز

۲) نقل و انتقال وجوه در داخل کشور

۳) دریافت مطالبات، اسناد و سود سهام مشتریان و واریز به حساب آنها

۴) پرداخت بدهی مشتریان در صورت درخواست آنها

۵) قبول امانات و نگهداریز سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان

۶) انجام دادن وظیفه ی قیمومیت، وصایت و وکالت برای مشتریان طبق مقررات مربوط.

۷) دادن وام به افراد و موسسات

۵- انواع اسناد اعتباری را نام برده و کاربرد آنها را توضیح دهید.

۱) اسناد اعتباری دیداری (چک): همانند پول نقد در معاملات عمل می کند. صاحبان این نوع اسناد، مبلغ مورد نظر را در وجه خود یا هر کسی که مایل باشند، روی سند یادداشت کرده، بانک نیز مبلغا قید شده را در وجه او صادر می کند.

۲) اسناد اعتباری کوتاه مدت: زمان بازپرداخت این دسته از اسناد، یک سال یا کمتر است. بانک ها در مقابل اعطای وام، اسنادی را از وام گیرنده تقاضا می کنند که به آن، سفته می گویند. سفته، سندی است که به موجب آن بدهکار متعهد میشود مبلغ معینی را در زمان مشخص شده به طلبکار (بانک) پرداخت کند.

۳) اسناد اعتباری بلندمدت: در مواقعی که دولت یا مؤسسات خصوصی برای رفع مشکلات یا گسترش فعالیت های اقتصادی خود به امکانات مالی نیاز پیدا می کنند، ممکن است به انتشار اوراق مشارکت اقدام کنند که افراد ضمن دریافت سود علی الحساب در فواصل زمانی مشخص شده، اصل طلب خود را در زمان سررسید دریافت می کنند که چون زمان بازپرداخت بیش از یک سال طول می کشد، به آن، اسناد اعتباری بلندمدت می گویند.

۶- فرایند خلق شبه پول را توضیح دهید.

اگر بانک شرط کند که وام افراد را به جای پول نقد به صورت چک یا کارت اعتباری بپردازد و تمام کسانی را که این چک ها را برای وصول به بانک بر می گردانند، مجاب کند که پول نقد درخواست نکنند و در همان بانک حساب باز کنند و از خدمات چک یا کارت اعتباری استفاده کنند، در این صورت با پدیده ی منحصر به فردی روبه رو خواهیم بود.

بانک می تواند به هر تعداد و به هر میزان که بخواهد، وام دهد؛ زیرا پول از گردش درون بانک خارج نمی شود؛ به این فرآیند «خلق شبه پول» یا «خلق اعتبار» می گویند که از چاپ پول متفاوت است.

۷- در نظام بانکی بدون ربا ، بانکها چگونه درآمد کسب می کنند؟

۱) بانکهای بدون ربا، درآمد خود را از طریق سرمایه گذاری مستقیم در طرح های تولیدی و عمرانی کسب می کنند.

۲) همچنین از طریق عقود مجاز می توانند به اشخاص تسهیلات مالی اعطا کنند و از این طریق به طور غیر مستقیم در سرمایه گذاری شرکت جویند.

برای مشاهده سایر دروس گام به گام اقتصاد دهم روی عبارت لینک دار کلیک کنید.