در این نوشته با جواب مقایسه صفحه 26 فلسفه دوازدهم همراه شما هستیم.

جواب مقایسه صفحه 26 فلسفه دوازدهم

این دو دسته فلاسفه را با یکدیگر مقایسه کنید و ببینید کدام یک امتیازات بیشتری دارد؟

کسی که خدا را قبول دارد، می تواند برای جهان یک نقشه از پیش تعیین شده و یک هدف و غایت قائل شود، اما کسی که خدا را قبول ندارد نمی تواند برای جهان نقشه و هدف تعیین کند .

کسی که برای جهان نقشه و هدف قائل است، می داند که حوادثی که در جهان خلقت رخ می دهد، اتفاقی نیست، بلکه برای آن است که در نهایت و پایان به این هدف نهایی مورد نظر خالق منجر شود.

اما کسی که جهان را دارای نقشه و هدف نمی داند، حوادث را صرفاً اتفاقاتی می داند که به جایی نخواهد انجامید، در نتیجه دو رفتار متفاوت از این دو نگرش به دست می آید کسی که برای جهان نقشه و هدف قائل است می کوشد آن هدف و نقشه را بشناسد و در مسیر آن نقشه و هدف عمل کند. اما کسی که جهان را هدفمند نمی داند، هرچه که به فکر خودش بیاید، آن را هدف قرار می دهد و یا اینکه نگاهی ناامیدانه و مأیوسانه به جهان پیدا می کند و به نیهیلیسم و پوچ گرایی می رسد.

در گروه سوم هم این سوال پیش می آید که اصلاً جهان بدون علت وجود چگونه می تواند خود، هدف غایی داشته باشد. بایستی علت العللی باشد که بتوان برای آن هدف و غایتی در نظر گرفت؛ بنابراین این نوع دیدگاه هم بعد از مدتی به دیدگاه نوع دوم می گراید و همان نتیجه ای حاصل می شود که برای نوع دوم بوجود می آید.

در نتیجه دیدگاه اول دارای امتیازات بیشتری است.