در این نوشته با جواب نگارش صفحه 56 نگارش پنجم همراه شما هستیم.

جواب نگارش صفحه 56 نگارش پنجم

زندگینامه‌ی یکی از شخصیّت های زیر را بنویسید. (یا هر شخصیّتی که مورد نظر شماست.)

فردوسی، پروین اعتصامی، محمود فرشچیان، مهدی آذریزدی، اسدالله شعبانی، محمود رحماندوست

حکیم فردوسی در “طیران توس ” در سال 329 هجری به دنیا آمد. پدرش از دهقانان  از طوس بود و از نظر مادی دارای ثروت و موقیت قابل توجهی بود. و از همان ابتدای کار که به کسب علم و دانش پرداخت، به خواندن داستان هم علاقمند شد و به خصوص به تاریخ  و اطّلاعات مربوط به گذشته ایران عشق می ورزید.

همین علاقه به داستانهای کهن بود که او را به فکر به نظم درآوردن شاهنامه انداخت. او مدت ها  در جست و جوی این کتاب بوده است و پس از بافتن موضوع اصلی داستان های شاهنامه، از سال 370، سرودن را آغاز کرد و نزدیک به سی سال از بهترین ایام زندگی خود را وقف این کار کرد. او حتی تمام ثروتش را در این راه خرج کرد و مدّت ها در فقر و تنگدستی زندگی کرد و در سال 416 در توس در گذشت.

“شاهنامه”، حافظ راستین سنت های ملی و شناسنامه قوم ایرانی است. شاید بدون وجود این اثر بزرگ، بسیاری از عناصر مثبت فرهنگ آبا و اجدادی ما در طوفان حوادث تاریخی نابود می شد و اثری از آن ها  به جای نمی ماند.

اسدالله شعبانی:اسدالله شعبانی ،سال 1337در همدان در حوالی الوند آنجا که کردستان و همدان به هم پیوند می خورند ،به دنیا آمد .از کودکی برای معاش کار کرد.سال 1357دیپلم گرفت و به استخدام کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در آمد از این پس به سرودن و نوشتن برای کودکان و نوجوانان پرداخت.شعبانی در حال حاضر کارشناس شعر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیر نشر توکا می باشد.شعبانی درباره ی چگونگی انتخاب موضوع شعرهایش می گوید:(من عموما موضوع شعر هایم را انتخاب نمی کنم ،بلکه این خود موضوع شعر ها هستند که مرا انتخاب می کنند.در دنیای کودکان که پرسه می زنم بدون آنکه در پی موضوع باشم گاهی چیزی ناگهان در ذهنم جرقه می زند و مرتب هم جرقه می زند.این جرقه ها به شراره و شعله تبدیل می شوند، بعد آتش اجاق دلم می شوند ،مثلا لبخندی ،اخمی ،اشکی ،آهنگی ،درختی ،گلی ،پرنده و پروازی….)برخی از آثار اسدالله شعبانی عبارتند از :خانه ی ما خانه ی آهوها،جوجه طلایی،موش های نقاشی،زمین کوچک من،ما با هم،آواز توکا،ماهیخوارحیله گر،خاله پیره زن و سه قصه کوتاه،ماه نو نگاه نو،حیوانات جنگل،گنجشک و پنبه دانه ،شنگول و منگول(قصه ی منظوم)و……

محمود فرشچیان:

استاد محمود فرشچیان در سال 1308 در شهر هنرپرور اصفهان دیده به جهان گشود. پدرش که مردی هنردوست بود با توجه به اشتیاق فرزند به هنر نقاشی او را به کارگاه استاد حاج «میرزاآقا امامی» رهنمون کرد. وی سپس در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان از استاد «عیسی بهادری» تعلیم گرفت. پس از پایان این دوره به اروپا رفت و چند سالی در آنجا به مطالعه و بررسی آثار نقاشان برجسته غرب همت گماشت و در نتیجه همین مطالعات بود که به رهیافتی تازه از هنر نقاشان با معیارهای جهانی رسید.

پس از بازگشت به ایران کار خود را در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز کرد و پس از مدتی به مدیریت اداره هنرهای ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیده شد. در این میان با کار و کوشش مداوم و خلق آثار شگفت‌انگیز، آوازه هنری او در ایران و در فراسوی مرزها گسترش یافت.

استاد فرشچیان در حیطه نقاشی ایرانی به وجود آورنده سبک و مکتب خاصی است که در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر، با ابداع شیوه‌های نو، قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی را افزایش داده است. او این هنر را غنا بخشید و از حالت الزامی یک پدیده متکی به شعر و ادبیات رها ساخت و رسالت و ارزشی در حد سایر هنرها در نقاشی ایرانی پدید آورد. نقاشی‌های استاد آمیزه دلپذیری از اصالت و نوآوری است. وی با خطوط روان و ترکیب‌بندی‌های ظریف و مدور، راز و رمزها و اشارات درونی نهفته را در آثار خود به وجود می‌آورد. در همین حال با نوآوری در گزینش موضوع و پرداخت اثر به گستره‌ای فراتر از قالب‌های مرسوم می‌رسد. رنگ‌های تابناک و مواجی که در آثار استاد دیده می‌شود، آیتی است از ابتکار که افسانه‌ای به نظر می‌رسد.

آثار استاد فرشچیان در بیش از صدها نمایشگاه فردی و جمعی در ایران و سایر کشورها برپا گشته و با استقبال بسیار زیادی روبه‌رو شده است. برگزاری نمایشگاه‌های پی‌درپی معرف شهرت ایشان در پهنه جهانی است؛ به گونه‌ای که موزه‌ها و کتابخانه‌ها و مجموعه‌داران شخصی و عاشقان هنر به داشتن قطعه‌ای از آثار او مباهات می‌کنند.

گام به گام قسمت های دیگر درس نام نیکو

برچسب شده در: